خبرگزاری کار ایران

شمار جدید مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۱۸

در بخش دفتر ماه مطلبی با عنوان «ظهور آگاهی و روح» به گفتگویی با سیاوش جمادی از منیره پنج‌تنی اختصاص دارد، که در آن به جایگاه مساله زبان در فلسفه قاره‌ای / تحلیلی بررسی و در این راه بر آرا و اندیشه‌های کانت، هگل، ویتگنشتاین، هایدگر، راسل و رورتی تمرکز می‌شود.

ایلنا: نود و یکمین شماره مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» منتشر شد.

به گزارش ایلنا، این شماره از مجله دومین دفتری‌ست که به مبحث«زبان و تفکر» می‌پردازد. حسین شقاقی دبیر دفتر این ماه مجله بخش سخن دبیر را با بررسی جایگاه مسالهٔ «زبان» در دوسنت تحلیلی و قاره‌ای آغاز کرده‌است. وی در ادامه با نگاهی دقیق‌تر به آرای فیلسوفان تحلیلی دربارهٔ مساله زبان بیان می‌دارد با وجود اینکه دوره‌ای اعتقاد میان فیلسوفان تحلیلی(که پیرو تجربه‌گرایی هستند) بر محوری بودن مساله زبان بوده‌است و در دوره‌ای دیگر موضعی کاملا مخالف، می‌توان به همین جهت از سر همین کشمکش‌های مکرر مساله زبان را پراهمیت دانست.

حسین شقاقی در ادامه گریزی به مفهوم و مساله «معنا» می‌زند و حدودی از جایگاه آن را نزد فیلسوفان تحلیلی ترسیم می‌کند، سپس از رابطه و نسبت میان ایده‌های ذهنی و تجربه‌های حسی سخن می‌گوید و با فاصله گرفتن از آرای فیلسوفان کلاسیک و در ‌‌نهایت با گذر از لاک و هیوم از رابطهٔ میان تجربه‌های حسی از یکسو و هویت‌های زبانی از سوی دیگر نکاتی را ذکر می‌کند.

اولین نوشتار در بخش دفتر ماه با عنوان «ظهور آگاهی و روح» به گفتگویی با سیاوش جمادی از منیره پنج‌تنی اختصاص دارد، که در آن به جایگاه مساله زبان در فلسفه قاره‌ای / تحلیلی بررسی و در این راه بر آرا و اندیشه‌های کانت، هگل، ویتگنشتاین، هایدگر، راسل و رورتی تمرکز می‌شود. «زبان خصوصی» نام دومین مقاله در بخش دفتر ماه است از غلامرضا حسین‌پور که در آن اندیشه ویتگنشتاین در باب زبان بررسی می‌شود. مقاله سوم این بخش با عنوان «ماهیت زبان و ارتباط در نخستی‌ها» به قلم محمدمهدی می‌رلو به نوعی به مسئله چیستی زبان می‌پردازد و حتی با ذکر و فرض نکاتی در آغاز دست به طرح چنین سوالی می‌زند که: «آیا امکان دارد حیوانی یاد بگیرد که با انسان از طریق زبان ارتباط برقرار کند؟». «هایدگر و زبان سنتی و زبان تکنولوژی» از واندا تورس گرگوری ترجمه حسین کاظمی یزدی مقاله‌ای‌ست که به مساله تقابل میان زبان سنتی و زبان تکنولوژی می‌پردازد. نوشتار پنجم این بخش «بافت می‌لتونی و احساس خواندن» نام دارد که در آن پی‌تر استاکول با محوریت مفهوم «بافت» به بررسی متون ادبی جان می‌لتونِ انگلیسی می‌پردازد، این نوشتار ترجمه‌ای‌ست از محیاسادات اصغری. آخرین مقاله بخش دفتر ماه این شماره «فزونش دیویدسون به فلسفه زبان» نام گرفته‌است، مقاله‌ای‌ست به ترجمه مرتضی مباشری که در آن گیلبرت هارمن فضای فکری دیویدسون، فیلسوف آمریکایی را در باب فلسفه زبان ترسیم می‌کند.

در بخش ادب و هنر در گفتگویی با رامین آموخته از پویان پروین اردبیلی «نقش زبان در ظرفیت تفسیر‌پذیری متن» بررسی می‌شود. در دومین قسمت بخش ادب و هنر سومین قسمت و درواقع قسمت پایانی «تعلیم و تربیت از دیدگاه سعدی» به چاپ رسیده‌است که به قلم حمید یزدان‌پرست نگاشته‌شده. در آخر در بخش ادب و هنر زینب ابطحی بیت نخست نی‌نامه را به بهانه بزرگداشت مولانا در مقاله‌ای با عنوان «بشنو از نی چون حکایت می‌کند» تفسیر می‌کند.

در بخش اندیشه و نظر این شماره مجله با سه عنوان مقاله روبرو هستیم، «اخلاق کانتی» از مارک لی‌بار با ترجمه انشاالله رحمتی، بخش دوم و پایانی «معرفت‌شناسی علمی، اخلاقی و دینی» از رابرت آدی برگردان مژگان احمدپور ارده‌جانی؛ و «حکم فقهی اعمال طریقتی و تجربه‌های عرفانی از منظر شاطبی» که به دست سعید رحیمیان به تحریر درآمده‌است.

«چراغ نظم دری» نام اولین مقاله بخش کتاب این دفتر است به قلم سید مسعود رضوی. نوشتار بعدی گفتگویی‌ست از منیره پنج‌تنی با لیلا چمن‌خواه درباره کتاب «الهیات سیاسی» اثر کارل اشمیت. در پایان این بخش طبق معمول هر بار به کوشش منیره پنج‌تنی و کیان رضوی به معرفی بعضی کتب ایرانی و خارجی پرداخته‌می‌شود. در‌‌نهایت بخش گزارش، پایان‌بخش دفتر آبان‌ماه۹۲ مجله اطلاعات حکمت و معرفت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز