خبرگزاری کار ایران

دردسرهای جانشین ضرغامی در رسانه‌ای که دیگر مردمی نیست / ۲ /

رسانه ملی نیازمند مدیران میانی شایسته است

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۹۲۱

هرکجا که مردم مطالبه‌ای داشته‌اند صدا و سیما نتوانسته با آن مخالفت کند / سیستم مدیریتی بدون برنامه‌سازهای حرفه‌ای راه به جایی نخواهد برد / در رسانه ملی آنقدر کارشناس حرفه‌ای نداریم که بتوانند مشکلات را حل کنند.

سیاوش صفاریان‌پور(کارشناس رسانه و تهیه‌کننده برنامه‌های علمی) از کمبود برنامه‌سازان چیره‌دست و کارکشته در فضای رسانه ملی امروز سخن گفت. او به این موضوع اشاره کرد که موضوع صداو سیما با تغییر مدیریت حل نمی‌شود، صداو سیما به مدیران میانی قابل؛ نیاز دارد.

صفاریان‌پور در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره اینکه چرا مخاطبان تلویزیون به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای گرایش پیدا می‌کنند، گفت: رسانه ملی نیاز به برنامه‌سازان حرفه‌ای دارد. همزمان با ازدیاد شبکه‌های تلویزیونی باید به تعداد افراد کاردان نیز افزوده شود. در شرایطی که شبکه‌های تلویزیونی مختلف از هرگوشه سربرآورده‌اند و هرکدام در موضوع خاصی برنامه تولید می‌کنند؛ رسانه ملی نیاز به برنامه‌ساز زبده دارد.

وی ادامه داد: ورود به دنیای جدید تلویزیون نیازمند وجود برنامه‌سازان حرفه‌ای است. به تعداد شبکه‌ها و برنامه‌ها باید آدم حرفه‌ای داشته باشیم. ما با یک تقاضای عمومی روبه رو هستیم که این تقاضا ایجاد شبکه‌ها و برنامه‌های خاصی را رقم می‌زند. افراد محدودی هستند که می‌توانند برنامه‌سازی کنند، باید از این افراد استفاده شود.

صفاریان‌پور درباره شیوه مدیریت صدا و سیما؛ با بیان ویژگی‌هایی که یک مدیر رسانه باید داشته باشد اظهار داشت: در هر رسانه‌ای؛ یک مدیر در ابتدا باید رسانه و ابزار آن را بشناسد. باید بداند ضریب‌های تأثیرگذاری کدام است و از همه مهمتر باید جسارت داشته باشد. همچنین این مدیر باید صادق بوده و پیکره‌ای که در آن کار می‌کند را دوست داشته باشد.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه مدیران کلان رسانه، سیاست را تعیین می‌کنند و مدیران میانی آن را اجرا می‌کنند افزود: باید این حقیقت را بپذیریم که بخش جدی کیفیت برنامه‌های تلویزیون برعهده مدیران میانی است. طبیعی است تهیه‌کننده و کارگردان برنامه‌ای که بودجه می‌گیرد و قرار است یک تله‌فیلم را چند ماهه بسازد و آن را چند روزه تحویل می‌دهد، نتیجه خوبی بدست نمی‌دهند.

صفاریان‌پور با بیان این موضوع که کثرت؛ کیفیت را پایین می‌آورد؛ متذکر شد: نیاز صدا و سیما به ساخت فیلم‌های نمایشی باعثشده که همه تولیدات پذیرفته شود. زمان می‌برد تا بالانسی بین کثرت و کیفیت ایجاد شود. سیستم مدیریتی بدون برنامه‌سازهای حرفه‌ای راه به جایی نخواهد برد. باید به دنبال کلیدهای اصلی بگردیم.

وی در جواب این سوال که آیا صدا و سیما مسایل و مشکلات مردم را هم بازتاب می‌دهد؛ گفت: نمی‌شود بدون اعداد و ارقام به این سوال پاسخ داد. رسانه ملی یا هر رسانه دیگری تا میزانی تأثیرگزار است و نمی‌توان انتظار داشت که رسانه یک ابزار تغییر باشد. اگر میزان پرداختن به مشکلات اجتماعی و برنامه‌هایی که در آن از چالش‌های مملکت صحبت می‌شود را با توجه به اعداد و ارقام با هم مقایسه کنیم؛ می‌بینیم که رقم کمی نخواهد بود.

عضو شورای بین‌المللی ستارگان صلح بیان کرد: تصویرهایی که از آنسوی مرزها وارد می‌شود برای برخی افراد جامعه جالب است اما این دلیل نمی‌شود که ما برنامه‌های خوب نداشته باشیم، همانطور که گفتم ما با کمبود برنامه‌ساز حرفه‌ای مواجه هستیم.

وی ادامه داد: هر برنامه تلویزیونی را مردم پشتیبانی می‌کنند. هرکجا که مردم مطالبه‌ای داشته‌اند صدا و سیما با آن مخالفت نکرده. به طور مثال برنامه شخصی چون عادل فردوسی پور به پشتوانه مردم سرپا مانده. اگر مردم این برنامه را نمی‌خواستند هیچ وقت ادامه پیدا نمی‌کرد. برنامه‌ساز باید حرفه‌ای باشد تا بتواند مخاطب جذب کند.

صفاریان‌پور متذکر شد: ما وارد دورانی شدیم که با توجه به ازدیاد شبکه‌ها و برنامه‌ها قضاوت کردن سخت است. باید در این شرایط و هجوم شبکه‌های مختلف برنامه‌سازان حرفه‌ای را وارد کنیم تا بهترین برنامه‌ها با بیشترین میزان مخاطب را داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز