خبرگزاری کار ایران

تلاش شرکت «عمران، آب و خدمات» کیش برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۸۱۸

جزیره کیش از جمله بخش‌هایی است که در این زمینه پیشتاز بوده است؛ برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام انجام شده در این جزیره، مربوط به شرکت «عمران، آب و خدمات» می باشد که برای اطلاع بیشتر از اقدامات این شرکت با محسن نظرپور، مدیرعامل شرکت به گفت‌وگو نشستیم:

 در راستای دستور رئیس‌جمهور مبنی بر به اتمام رسیدن سریع پروژه‌های نیمه‌کاره، همه دستگاه‌ها موظف هستند این دستور رئیس جمهور را مد نظر قرار داده و در این جهت حرکت کنند.

جزیره کیش از جمله بخش‌هایی است که در این زمینه پیشتاز بوده است؛ برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام انجام شده در این جزیره، مربوط به شرکت «عمران، آب و خدمات» می باشد که برای اطلاع بیشتر از اقدامات این شرکت با محسن نظرپور، مدیرعامل شرکت به گفت‌وگو نشستیم:

محسن نظرپور، مدیر عامل شرکت «عمران، آب و خدمات» کیش گفت: در سال‌های گذشته تعدادی از پروژه‌های ناتمام مانند تکمیل ساختمان اداری بیمارستان جزیره کیش به مساحت870 متر مربع که به مدت 4 سال و نیم ناتمام مانده بود، در کمتر از 6 ماه به اتمام رسید؛ همچنین در سال جاری ساختمان نیمه‌کاره دادگستری به مساحت 3500 متر مربع که به مدت دو سال بلاتکلیف مانده بود به بهره‌برداری رسید. علاوه بر اینها امسال با توجه به کسری فضای آموزشی، 3 مدرسه دولتی با ظرفیت 11 کلاس و یک کتابخانه، با یک حرکت جهادی و شبانه‌روزی ظرف مدت 50 الی 60 روز به اتمام رسید که برای مهرماه قابلیت بهره‌برداری داشته باشد.

آب و فاضلاب

نظرپور اضافه کرد: اتفاق دیگری که رخ داده است، بالغ بر 6 کیلومتر لوله‌کشی جهت انتقال آب شیرین به غرب جزیره هندورابی بود؛ همچنین پروژه‌های جدیدی که در آینده به بهره‌برداری می‌رسند، از جمله خط لوله 163 کیلومتری انتقال فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب به مساحت 20 هزار متر مکعب که در حال تکمیل است و با توجه به افزایش جمعیت شهر کیش، این پروژه تا 10 سال آینده جوابگوی بخش زیادی از نیاز شهر است.

همچنین امسال در حوزه انتقال پساب، چهل هزارمتر لوله گذاری انجام شده که نسبت به سال گذشته در همین تاریخ رشد 50 درصدی داشته است.

نظرپور در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به ابلاغ کاری که برای چاه های جذبی از طریق معاونت سازمان صورت گرفته، بیش از 100 چاه جذبی احداث شده که در بارندگی اخیر که علی‌رغم اطلاع هواشناسی مبنی بر  5 الی 6 میلی متر بارندگی اما بارش 28 میلی‌متر (یعنی 5 الی 6 برابر مقدار پیش بینی شده) را شاهد بودیم، با توجه به ظرفیت چاه‌های احداث شده تا به امروز مشکلی به وجود نیامده است.

فضای سبز

مدیر عامل شرکت «عمران، آب و خدمات» کیش همچنین به چند پروژه دیگر اشاره کرد که از آن جمله می‌توان به پروژه‌هایی مانند: بازسازی و ساخت خوابگاه سپاه، احداث سایه‌بان برای استادیوم تنیس را نام برد.

نظرپور افزود: سه پارک نیز در دست ساخت است که یکی از پارک‌ها با نام «رُز» اوایل امسال ساخته شد و پارک «وحدت» و پارک دیگر هم در مجاورت دهکده ساحلی طی دو الی سه ماه آینده اجرا می‌شود.

 هدف از احداث این پارک‌ها از جمله پارک رز این بود که در منطقه شهرک رز، پارک و فضای سبز مناسبی برای خانواده‌های ساکن این منطقه وجود نداشت که با احداث این پارک، امکاناتی از جمله وسایل ورزشی و وسایل بازی کودکان در اختیارشان قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه تعداد زیادی از  اهالی منطقه شهرک رز در کار بازیافت زباله فعالیت می‌کنند، سعی شد فضای مطلوب‌تری برای خانواده‌ها ایجاد شود تا بتوانند از این امکانات بهره‌مند باشند.

نظرپور افزود: از جمله اقدامات دیگر، کاشت 50 هزار بوته گل از جمله گل‌های ماندگار و درخت در سطح جزیره بود؛ لازم است به ذکر است که پارک رز به مساحت 7000 متر و پارک وحدت به مساحت 15000متر، در دست اجرا می‌باشند.

تلاش شرکت «عمران، آب و خدمات» کیش برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره

وی گفت: همچنین ابتدای امسال 12 میلیون بوته گل فصلی کشت شده که ما در سال‌های قبل این تعداد را خریداری می‌کردیم ولی امسال این نهال‌ها توسط پرسنل شهرداری تولید و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شد؛ لازم به ذکر است که در همین زمینه کود مورد نیاز فضای سبز را سالهای قبل خریداری میکردیم، اما امسال با به کارگیری علوم و فنون، با استفاده از لجنی که از تصفیه‌خانه به دست می آمد و تبدیل باقیمانده هرس درختان به خاک اره و تلفیق اینها با کود و خاک مناسب، به یک خاک مرغوب دسترسی پیدا کردیم و توانستیم مقدار زیادی کمپوست تولید کنیم که با توجه به روش های ذکر شده علاوه بر خودکفایی در برخی موارد، هزینه‌ها تا حدود زیادی کاهش پیدا کرد.

کارشناسی عوارض

مدیرعامل شرکت «عمران، آب و خدمات» کیش با بیان اینکه عوارضی که برای صدور پروانه در جزیره آزاد کیش گرفته می‌شود در حدود یک‌سوم مناطق دیگر کشور است، توضیح داد: به عنوان مثال قیمت آپارتمان در اینجا برابری می‌کند با قیمت آپارتمان در برخی مناطق تهران مانند منطقه‌های یک، دو و سه آن، اما قیمت عوارض نسبت به تهران در اینجا بسیار پایین و معمولا در حدود یک‌سوم آن است. ضمن اینکه برای سال جدید یک تیم کارشناسی جهت تعیین قیمت عوارض از شهرداری های مهم کشور در نظر گرفته ایم.

حمل و نقل شهری

نظرپور با بیان اینکه در بحث حمل‌ونقل شهری، امسال 42 میلیون 850 هزار جا به جایی مسافر انجام شده است که بیش از 4 میلیون و 433 نفر آن توسط مینی‌بوس صورت گرفته است، گفت: لازم است به طرح نوسازی و تعویض وسایل نقلیه فرسوده اشاره کنیم که این امر را بر عهده‌ی «شرکت سرمایه‌گذاری مناطق آزاد کیش» گذاشته‌ایم و به سبب همین امر به دنبال راه‌اندازی طرح وسایل نقلیه برقی می‌باشیم که در منطقه آزاد کیش مونتاژ شود؛ همچنین به جهت ساماندهی موتور سیکلت های شارژی، تا کنون 7510 موتور سیکلت شماره گذاری شده است و در حال حاضر ایستگاه های شارژ وسایل نقلیه آماده شده که تا قبل از عید نوروز اجرا میشود.

وی افزود: کمبود وسیله نقلیه باعث شده است تا تعدادی از افرادی که توان مالی برای خرید وسیله نقلیه ندارند، به یک وسیله نقلیه ارزان تر مانند «موتور سیکلت» روی بیاورند. از طرفی علت دیگر افزایش موتورسواران، وجود موتور سیکلت‌های توریستی است که اغلب مورد استفاده گردشگرها می باشد؛ به کمک معاونت گردشگری منطقه آزاد کیش این مورد را با توجه به مشخص کردن مسیر و رنگ گذاری پلاک، از یکدیگر تفکیک کرده ایم. ضمن اینکه شماره گذاری پلاک متوقف شده است و فقط موتور سیکلت‌هایی پلاک‌گذاری می‌شوند که استاندارد 25 گانه را اخذ کنند؛ همینطور مصوبه ای در شورای ترافیک تصویب شده مبنی بر اینکه اگر موتور سیکلتی عمر مفید آن سر رسید از رده خارج شود.

اسکان گردشگران نوروزی

نظرپور با اشاره به موضوع اسکان گردشگران نوروزی گفت: از جمله اقدامات قابل ذکر جهت اسکان گردشگران نوروزی، می‌توان به آماده‌سازی کمپ‌های اسکان اشاره کرد که تعداد کل چادرهای نصب شده 11هزار و 997 مورد و تعداد کل مسافران مستقر در کمپ‌های اسکان نوروزی «1402» نیز 46هزار و 969 نفر بوده است.

فرسودگی وسایل نقلیه به‌دلیل وجود کلر

نظرپور با اشاره به اینکه به علت بالا بودن درصد کلر و زنگ‌زدگی و خورندگی بدنه وسایل نقلیه، وسایل نقلیه‌ی ساخت داخل و بسیاری از وسایل نقلیه خارجی برای استفاده در جزیره کیش مناسب نیستند، گفت: عمده وسایل نقلیه‌ای که فعالیت می‌کنند ساخت ژاپن هستند.

احداث پارکینگ

وی یکی از معظلات چشمگیر در جزیره کیش را نبود پارکینگ کافی برای برخی مراکز تجاری، عنوان کرد و گفت: از این رو مراکز تجاری در سنوات گذشته متعهد شدند نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند؛ به عنوان مثال در مراکز جدیدی که احداث میکنند، مشکل نبود پارکینگ رفع شود و برای هیچ پروژه‌ی بدون پارکینگی، مجوز پایان کار صادر نمی شود.

مدیریت بحران و پدافند غیرعامل

وی همچنین به مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: در این مورد اقداماتی از جمله موارد ذیل صورت گرفته است:

بازدید ایمنی از ساختمان‌های در معرض خطر و صدور دستورالعمل و توصیه‌های ایمنی لازم و رشد 32 درصدی آن نسبت به سنوات گذشته؛ افزایش 604 درصدی آموزش عمومی شهروندی؛ افزایش 65 درصدی نظارت بر ایمنی شهری؛ بازدیدهای دوره‌ای از مدارس و آموزش دانش‌آموزان اشاره کرد.

متاسفانه گاهی تفاوت‌هایی بین قوانین مناطق آزاد و سرزمین اصلی وجود دارد که سبب به وجود آمدن مشکلاتی می شود. برای رفع این مشکل اگر دولت اختیارات بیشتری به این مناطق بدهد، باعث رونق بیشتر آنها خواهد شد. البته اگر قانونی که در گذشته برای مناطق آزاد تصویب شده بود، مجددا اجرا شود، قطعا مناطق آزاد کمک بزرگی به کشور خواهد کرد.

کنگره شهدای غواص

نظرپور با اشاره به برگزاری اولین کنگره شهدای غواص عملیات کربلای 4 در منطقه آزاد کیش گفت: در این مراسم تعدادی از مسئولان کشوری به همراه خانواده‌های شهدا حضور پیدا کردند؛ هزینه‌ای که برای این مراسم در نظر گرفته شد، به کمک مردم جزیره کیش تامین و جمعیت زیادی در این مراسم حضور داشتند که بیش از 400 الی 500 خانواده از شهدا و رزمندگان این عملیات نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز