خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به پرسش ایلنا:

اخذ عوارض نیم درصدی آب مجازی برای آبزیان صادراتی لغو می‌شود/ سازمان شیلات پیگیر تمام قد حقوق فعالان بخش خصوصی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۷۷۶

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا از حسن تدابیر صورت گرفته جهت حذف آبزیان از فهرست طرح اخذ عوارض نیم درصدی محصولات کشاورزی صادراتی آب بر خبر داد.

 

به گزارش ایلنا « سید حسین حسینی» معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر غیرمنطقی نبودن اخذ عوارض نیم درصدی صادرات آب مجازی برای صادرات آبزیان و قول مساعد وزیر جهادکشاورزی در نمایشگاه اخیر شیلات برای رفع آن در سال 1402 و تایید بجا بودن  گلایه صادرکنندگان آبزیان در این رابطه گفت: «در این رابطه در خصوص اختصاص اخذ عوارض از صادرات آبزیان بابت آب مجازی می توان گفت نقض غرض شده بود و دلیل آن هم این است که این عوارض برای محصولات آب‌بر و با رویکرد مدیریت بهینه آب است؛ بنابراین وزیر محترم جهاد کشاورزی نیز به این مسئله توجه نموده که بسیار امیدواریم در سال آینده با طرح موضوع صورت گرفته از سوی وزیر، این مصوبه در خصوص آبزیان صادراتی حذف شود.»

وی در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار ایلنا مبنی بر تحرک و پویایی کمتر سازمان شیلات در دفاع از حقوق این فعالان  نسبت به ادوار گذشته و انفعال در خصوص دفاع از حقوق فعالان صنایع شیلاتی گفت: انصافا این گونه نیست و همکاران سازمان شیلات از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نخواهند کرد، به طور نمونه همین شب گذشته ساعت یک و نیم شب به همراه همراه مدیرعامل بانک کشاورزی و معاون اقتصادی ستاد اجرایی و اداره رفاه و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی؛ از مزرعه «نیکسا» که در پرورش ماهی در قفس در بندر لنگه فعال است، بازدید میدانی کردیم و هدف اصلی ما حمایت تمام قد از تولید آبزیان و تولیدکنندگان است. همچنین میز خدمت را به منظور رسیدگی به مشکلات فعالان این بخش برگزار نمودیم، زیرا معتقدیم زمانی موفق خواهیم بود که مشکلات تولیدکنندگان را بشنویم و پاسخ دهیم. یا در همین راستا شورای گفتگو را فعال تمودیم تا مسائل و مشکلات تولیدکنندگان را بشنویم و پس از هر سفر، مصوبات آن را در اختیار وزیر جهادکشاورزی قرار داده، تمام مشکلات در امور استانها فهرست شده و در اختیار بخش خصوصی قرار داده می‌شود و نتیجه آن را نیز منعکس می‌کنیم. 

وی در ادامه توضیحات خود در خصوص این پرسش ادامه داد: تاکنون در 20 سفر استانی به حدود 700 مکاتبه پاسخ داده شده و همچنین فعالان حوزه شیلات می‌توانند با شماره 021_66943994 به منظور رسیدگی به مشکلات خود تماس مستقیم حاصل فرمایند و پیگیر نتیجه حاصله از سوی سازمان باشند.

حسینی در ارائه گزارش خود از وضعیت تولیدات صنایع شیلاتی جهان و ایران خطاب به خبرنگاران حاضر اعلام کرد: حدود ۲۱۴ میلیون تن میزان تولید و محصولات آبزیان در دنیاست که از این میزان ۹۰ میلیون تن متعلق به صید و صیادی و ۱۲۴ میلیون تن برای حوزه آبزی پروری است که از این میزان ۳۷ میلیون تن نیز مختص گیاهان آبزی است.

به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی در سازمان شیلات، کشورمان در سال گذشته با تولید یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن آبزی در رتبه ۲۲ جهان، در رتبه ۱۲ آسیا و رتبه اول غرب آسیا را کسب کرده است، درحالی که در ابتدای انقلاب میزان تولید آبزی کشور ۳۲ هزار تن بود؛ بنابراین شاهد رشد ۳۷۰۶ درصدی در میزان تولید آبزیان بوده‌ایم.

حسینی در ادامه تشریح کرد: حدود ۷۰ بندر صیادی با ۳۷ اسکله مردمی نقطه تلاقی خشکی و دریای ماست و ۱۱ هزار شناور نیز در حوزه صید و صیادی فعالیت می‌کنند و ۲۷ حوزه آبزی پروری نیز مشغول فعالیت هستند. به طور کلی ۷ هزار مزرعه سردابی در حوزه قزل‌آلا داریم و با تولید ۲۰۰ هزار تن توانستیم رتبه اول جهان را در تولید قزل‌آلا کسب کنیم. 

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین در خصوص پرورش میگو گفت: در سال جاری ۹۵۰ هزار مزرعه ۶۱ هزار تن میگو تولید کردند و این در حالی است که میزان سطح این تولیدی‌ها حدود ۷۱۸ هزار و ۶۶۵ هکتار بوده و مقرر است در سال آینده این میزان به دو برابر افزایش یابد.  همچنین ۱۲۶ مزرعه نیز در حوزه پرورش خاویار فعالیت دارند که توانستند در سال گذشته ۱۷ هزار تن خاویار و ۴ هزار تن گوشت خاویاری پرورش دهند.

وی ادامه داد: برای گسترش و توسعه امر پرورش مزارع ماهی و میگو نیاز است که سه برنامه راهبردی زیر را در نظر داشته باشیم؛افزایش بهره‌وری در مزارع موجود که با این اتفاق ۳۰ درصد میزان تولیدات افزایش خواهد یافت، برداشت از آب‌های عمیق و نیمه عمیق و حرکت به سوی اقیانوس و سواحل دیگر، استفاده از ظرفیت‌های زیستی و بومی کشور است. همچنین برنامه تمام استان‌ها تدوین و ابلاغ شده و از رصدخانه ایجاد شده میزان بهره وری و تولید آنها را پایش خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌های توسعه در تولید، ایجاد بازار در داخل و خارج کشور و تولید هوشمند است گفت: اگر بازار ایجاد شود، به سوی آن حرکت خواهیم نمود، اما یک مشکل اساسی در تولید، قیمت است که چند راه حل برای آن داریم؛ از جمله این که می‌توان افزایش بهره‌وری یعنی توسعه تولید در واحد افقی و رفتن به ظرفیت‌های تولید را افزایش داد، فرهنگ‌سازی کرد و تفکر مصرف آبزیان را مبنی بر گران‌‍ بها بودن آن نیز در سفره مردم نقش داشته و آن را کمرنگ کرده است، بنابراین باید شاخص ارزیابی آبزیان در حوزه صید و صیادی مشخص شود گونه‌های ارزان قیمت‌تر در دسترسی عموم قرار گیرد، واسطه‌های موجود حذف شود تا با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف کننده برسد و ذائقه‌سنجی صورت گیرد که این را می توان از طریق برگزاری جشنواره‌های برگزار شده انجام داد. همچنین یکی از فاکتورهایی که در افزایش قیمت آبزیان موثر است، مجموع زائده‌های آبزیان است که در قیمت نهایی محصول اثر می‌گذارد.

بنابراین می‌توان زائده‌های آبزیان را کاهش داد و یا بهره وری آنها را افزایش داد تا در نهایت بر میزان تولید شده و در بازار تاثیر گذارد.

حسینی با اشاره به میزان صادرات آبزیان در سال گذشته نیز گفت: در سال گذشته ۱۶۶ هزار تن میزان صادرات آبزیان به ارزش حدودی ۵۵۶ میلیون دلار صادرات آبزیان را داشتیم که این نشان دهنده استقبال خارجی‌ها از محصولات ایرانی در بازار جهانی است، بر همین اساس برنامه داریم تا صادرات محصولات خود را به کشورهای بزرگ مانند چین و روسیه و بازارهای بزرگ دیگر تسهیل کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به برنامه هفتم توسعه در خصوص آبزیان نیز گفت: بر اساس این برنامه حدود ۵۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس، ۳۶۰هزار تومان پرورش میگو، ۸۵۰ هزار تن در صید و صیادی ۷۰۰ هزار تن در حوزه آبزی پروری پیش‌بینی شده است. همچنین در برنامه هفتم توسعه نیاز به ۱۳۴ هزار دستگاه تجهیزات پرورش آبزیان به ارزش حدود ۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که امیدواریم بودجه آن در سال آینده تخصیص داده شود. 

وی در ادامه در خصوص سرانه مصرف آبزیان و مقایسه آن نسبت به خارج از کشور گفت: سرانه مصرف در جهان ۲۰ کیلوگرم و در داخل کشور ۱۳ کیلوگرم به صورت میانگین است که یکی از دلایل آن افزایش قیمت محصولات آبزیان در داخل کشور است. بنابراین بر همین اساس با توجه به نزدیکی به شب عید از طریق سازمان دامپزشکی کشور مجوزهای لازم اخذ شده است و با همکاری تشکل‌ها عرضه مستقیم محصولات را خواهیم داشت. همچنین از ۱۸ تا ۲۸ اسفند نیز نمایشگاهی با هدف حذف واسطه ها و عرضه مستقیم آبزیان در نظر گرفته شده است که مصرف کنندگان می‌توانند از این نمایشگاه‌ها نیز استفاده کنند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز