خبرگزاری کار ایران

آیا موج گرانی آجیل و خشکبار در راه است؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۶۹۰

مغزها و تخمه‌ها را می‌توان را به صورت خام یا بوداده مصرف کرد و البته از زمان‌های قدیم در سفره‌های ایرانیان وجود داشته و تبدیل به نمادی از فرهنگ غذایی ما شده است. بیشتر آجیل‌ها دارای میزان زیادی کالری هستند، اما مصرف آن‌ها می‌تواند برای سلامت بدن مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

برخی از افراد آن را به عنوان بخشی از رژیم روزانه‌ی خود مصرف می‌کنند و برخی دیگر نیز فقط برای مراسم‌های خاصی به سراغ  خرید آجیل می‌روند. اما همزمان که به مناسبت های یلدا و عید نزدیک می‌شویم خبر می‌رسد که قیمت انواع مغزها در بازار تهران و دیگر شهرها با افزایش 15 الی 35 درصدی مواجه شده است. امروز می‌خواهیم دلیل این افزایش را فارغ از گرانی دلار و ... بررسی کنیم.

سرمای سال گذشته محصولات باغات استان کرمان را کمتر کرده است!

اگر چند روز اخیر برای خرید پسته به بازار یا فروشگاه‌های آجیل و خشکبار رفته باشید حتما متوجه افزایش قیمت نسبتا زیاد این محصول شده اید. مهمترین دلیل این گرانی کمتر بودن محصول باغداران است که از تبعات سرمای سال گذشته در محدوده کویری و نیمه کویری ایران است. کمتر بودن محصول برداشتی باغداران به ویژه در شهرهای سیرجان و دیگر شهرهای مهم استان کرمان سبب شده نوع مرغوب و درشت پسته هم در مقایسه با سال های گذشته کمتر باشد. 

آیا موج گرانی آجیل و خشکبار در راه است؟

ماجرای کم آبی گریبان کشاورزان را گرفته است

موضوع کم آبی موضوعی که مربوط به سال گذشته یا سال های اخیر باشد نیست. اما در سال گذشته به دلیل شدت گرفتن دوباره ی کم آبی و کم شدن نزولات آسمانی در محدوده وسیعی از شهرهای ایران باعث شده که حجم محصول باغات پسته و دیگر محصولات آجیلی که معمولا به آب زیادی هم نیاز دارند کمتر باشد. ایران به عنوان یکی از قطب‌های تولید انواع بادام و پسته و تا حدی فندق باشد. به این ترتیب به دلیل مشکلاتی که گفته شد گرانی این اقلام از نوع ایرانی چندان دور از ذهن نیست! برای دریافت حدود قیمت انواع آجیل سری به محصولات فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی بزنید.

آیا موج گرانی آجیل و خشکبار در راه است؟

آیا گرانی میوه خشک هم در راه است؟

تمامی موارد گفته شده می‌تواند درباره میوه خشک هم صدق کند. در هفته‌های اخیر موجی از افزایش قیمت در بین اقلام میوه های خشک دیده شده که البته بی ربط به نزدیک شدن به ایام یلدا نیست؛ اما مساله اصلی احتمال زیاد چیز دیگری است. افزایش قیمت‌های مقطعی در بازار آجیل و خشکبار معمولا متاثر از ایام خاص یا گرانی نرخ ارز است و در هر موجمعمولا  بیش از 10 درصد افزایش قیمت دیده نمی شود. اما درباره بعضی از انواع میوه های خشک شده نظیر پرتقال، کیوی، انبه و توت فرنگی بعضا افزایش قیمت‌ها بیش از 30 درصد بوده که دلیل اصلی را می‌تواند در کاهش محصول باغات ایران در سال گذشته جستجو کرد.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز