خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری دبیر جشنواره شعر فجر مطرح شد؛

نظرات کاکایی درباره دعوت از رویایی، کتاب‌های توقیفی و میزان جوایز جشنواره

asdasd
کد خبر : ۱۵۹۱۸۶

انتشار فراخوان درخواست ارسال آثار به نوعی نشان از بی‌اعتمادی به نحوه انتشار کتاب‌ها دارد / رویایی به جشنواره دعوت نشده / جشنواره شعر فجر بین‌المللی نیست بلکه مهمانان بین‌المللی دارد / فهرستی از ممنوع القلم‌ها و کتابهایی که متوقف شده است در حال تهیه هستیم.

نشست خبری هشتمین دوره جشنواره شعر فجر صبح امروز(۲۴ فروردین) درحالی برگزار شد که دبیر آن و اعضای شورای سیاستگذاری‌اش معتقد بودند؛ امسال این جشنواره قصد دارد که به شاعران انقلاب و شاعران صدای مستقل توجه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛عبدالجبار کاکائی(دبیر هشتمین دوره جشنواره شعر فجر) با اشاره به روند برگزاری این جشنواره گفت: آروزی قلبی من این است که این جشنواره آخرین جشنواره‌ای باشد که دولت برگزار می‌کند. آرزویی که حتی وزیر ارشاد هم دارد تا این جشنواره توسط خود شاعران برگزار شد.

کاکائی با اشاره به اینکه شعار جشنواره امسال چو ایران نباشد تن من مباد است؛ از برگزاری جشنواره در تاریخ ۲۷ الی ۳۱ اردیبشهت خبرداد و افزود: شورایی که برای برگزاری این جشنواره انتخاب شده همه از شاعران انقلاب تشکیل شده است اما ما به دنبال شنیدن صداهای متفاوت هستیم زیرا معتقدم این استعداد وجود دارد که با یک عقلانیت و رسیدن به آن بتوان تصمیمات مشترک رسید. و همه نیروهایی که در داخل کشور و در چارچوب قوانین کشور اثر تولید می‌کنند؛ بتوانند حرف خود را بزنند.

کاکائی با اشاره به اینکه همه شاعران پس از انقلاب ۵۷ به نوعی شاعر انقلاب هستند؛ گفت: باید به سمت تنوع دیدگاه‌ها و سلایق حرکت کنیم هرچند الصاق موضوعات سیاسی به آثار ادبی قبل از انقلاب هم بوده است و حتی از دوره مشروطه شاعرانی همچون محمد تقی بهار، ایرج میرزا و شاعران دیگر به عنوان شاعران مشروطه شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز برگزاری این جشنواره روشن است؛ گفت: به غیر از برگزاری جلسات داوری و کمیته علمی ۴شب جلسه شعر خوانی داریم و از همه صدا‌ها برای حضور در این جلسات دعوت می‌کنیم.

کاکائی با اشاره به اینکه شاعران با کتاب‌هایشان بررسی می‌شوند؛ گفت: متاسفانه در سالهای گذشته کتاب‌های بسیاری توقیف شده‌اند یا در مرحله پیش از چاپ متوقف شدند لذا ما فراخوان ارسال آثار را منتشر کردیم و بررسی کتاب‌ها به بخش جنبی منتقل شد هر چند معتقدم انتشار فراخوان درخواست ارسال آثار به نوعی نشان از بی‌اعتمادی به نحوه انتشار کتابها دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر برگزاری جشنواره؛ فهرستی از ممنوع القلم‌ها و کتابهایی که متوقف شده است در حال تهیه هستیم و امیدواریم با همکاری شجاعی صاعین مشکلات این کتاب‌ها برطرف شود.

وی در باره دعوت از شاعران مهم گفت: یک لیست ۹۰نفره از شاعران آماده شده البته تا زمان قطعی نشدن اسامی میهمانان نام آن‌ها اعلام نمی‌شود.

کاکائی در پاسخ به سوالی پیرامون حضور یدالله رویایی گفت: دلیل انتخاب یدالله رویایی این بود که ما قصد داشتیم از میشل گرگین شاعر معروف فرانسوی که از دوستان رویایی است برای حضور در جشنواره دعوت کنیم اما دعوت از خود رویایی در مرحله بررسی بود و ما رسما از ایشان دعوت نکرده بودیم هر چند ایشان خودشان تمایل داشتند اما متاسفانه در ادامه پروسه تخریب جشنواره توسط گروهی؛ این خبر منتشر شد که رویایی به جشنواره دعوت شده و حتی وزیر ارشاد فکر کرد وی در تهران است.

کاکائی با اشاره به اینکه حضور رویایی موضوع اصلی جشنواره نیست؛ گفت: رویایی ۳۵ سال خارج از ایران زندگی کرده اما هیچ سابقه‌ای در مبارزات سیاسی خارج از کشور ندارد و حتی کتابهای وی به وسیله ناشران داخلی منتشر شده است.

وی ادامه داد: افرادی که برای حضور در جشنواره انتخاب شدند توسط شورای سیاست گذاری تایید شده‌اند بنابراین فضاسازی علیه این لیست تقابل با صدای شعر انقلاب است.

وی درباره دوران جشنواره گفت: اسامی داور‌ها هنوز اعلام نشده است و عقل نیز حکم می‌کند که تا زمان اعلام نتایج ونظر قطعی اسامی اعلام نشود. اما امسال علاوه بر داوری، شاعران آثار خود را روی سایت بارگذاری می‌کنند و تمامی شاعران می‌توانند آثار یکدیگر را ببینند ونظر بدهند.

دبیر جشنواره شعر فجر با اشاره به اینکه اسم این جشنواره تسامحاً بین‌المللی شده است؛ گفت: جشنواره شعر فجر بین‌المللی نیست بلکه مهمانان بین‌المللی دارد. ما امسال شاعرانی از کشورهایی همچون امریکا، ‌فرانسه، مراکش، عراق، ‌الجزایر، ‌سوئد وچند کشور دیگر داشتیم اما به دلیل آنکه ممکن است در پروسه دعوت و حضور آن‌ها دچار مشکل شویم اسامی ایشان اعلام نمی‌شود. تلاش داریم تا ۱۳ شاعر شناخته شده را که تاکنون به ایران نیامده‌اند به جشنواره بیاوریم و ضمن بازدید از شهر شیراز کتاب دو زبانه‌ای از آثار آن‌ها منتشر کنیم.

محمدعلی بهمنی(عضو شورای برگزاری) نیز گفت: امروز یک اتفاق متفاوت برای شعر فجر می‌افتد و من معتقدم کاکائی به خوبی می‌تواند جشنواره شعر فجر را هدایت کند.

فاطمه راکعی(شاعر و دیگر عضو شورای برگزاری) گفت: در دولت تدبیر و امید به نظر می‌رسد که اتفاق خوبی در حال افتادن است و تغییرات مهم و درستی در حوزه فرهنگ وهنر در حال رخ دادن است.

وی با اشاره به اینکه درباره جشنواره شعر فجر دو گونه نگاه وجود دارد؛ گفت: گروهی معتقدند که باید جشنواره به شعر فجر و انقلاب بپردازد و یک تعبیر دیگر این است که باید همه سلیقه‌ها و نگاه‌ها را بشنویم و ببینیم. کسانی که شعر می‌گویند و اثرشان از ارشاد مجوز می‌گیرد باید بتوانند در این جشنواره شرکت کنند.

سعید بیابانکی(شاعر و عضو دیگر شورای برگزاری) نیز گفت: به قول نیما یوشیج کسی که شعر می‌گوید به کلمات خدمت می‌کند و کلمات هم فرهنگ را می‌سازد و لذا شاعران به فرهنگ کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ازنظر من شعر جشنواره پذیر نیست؛ گفت: به همین دلیل در ۷دوره گذشته شیوه‌های متفاوتی در برگزاری جشنواره‌ها بوده و به گونه‌ای اعمال شده که همه راضی باشند.

بیابانکی افزود: امسال به نظر من زمانی است که شعر انقلاب نیاز به بازتعریف دارد و با تعریفی که از شعر انقلاب در دهه ۶۰داریم متفاوت است ما در شعر بعد از انقلاب دو گونه گفتمان مستقل و گفتمان انقلاب داریم اما متاسفانه در هفت دوره گذشته به گفتمان مستقل توجه نشده است. امسال قصد داریم که به گفتمان مستقل توجه کنیم.

می ادامه داد: باید شاعری که کتابش با مجوز وزارت ارشاد چاپ شده بتواند در جشنواره شرکت کند هر چند من امیدوارم این جنشواره سالهای آینده از دولت فاصله بگیرد.

قادر طراوت‌پور(دبیر اجرایی هشتمین دوره جشنواره شعر فجر) نیز طی سخنانی گفت: بعد از تشکیل اولین جلسه در ۹ دی ماه ۹۲ سه نفر برای دبیری نامزد شدند که کمیته به اتفاق آراء عبدالجبار کاکائی را انتخاب کرد. این انتخاب با توجه به درخواست شورای برگزاری و تایید ارشاد کاملا دموکراتیک برگزار شد.

وی همچنین در باره بودجه جشنواره گفت: در ۷ دوره گذشته بودجه جشنواره تامین شده است و امسال نیز قرار است وزارت ارشاد بودجه جشنواره را تامین کند اما همچنان مشخص نیست که به برندگان چه جوایزی داده خواهد شد.

طروات‌پور ادامه داد: در ۲۷ الی ۳۰ اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران، اندیشه و خانه هنرمندان صبح و عصر شبهای شعر برگزار می‌شود.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز