خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی:

حافظ از مصحف شریف الهام گرفت و با کلام وحی مانوس بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۷۷

آزاد منشی شاخصه اصلی شعر حافظ است و ما به خوبی می‌بینیم که شعر حافظ از تضاهرات ریاکارانه به دور بوده است.

ایلنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکریم شعر و عرفان حضرت لسان الغیب بیان داشت: آنچه مورد وثوق همه حافظ‌شناسان و حافظ پژوهان است این است که خواجه شیراز از مصحف شریف الهام گرفت و با کلام وحی مانوس بود و این رمز ماندگاری حافظ در سالهای متمادی است.

به گزارش ایلنا، علی جنتی شامگاه پنجشنبه در آیین یاد روز حافظ در شیراز ادامه داد: حافظ جهانی آرمانی را ترسیم کرده و انتظار موعود از جمله شاخص‌های شعر حافظ بوده و رسیدن به این آرمان را در اشعار مختلف ترسیم کرده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حافظ را غواص معنا و ادب دانست و اضافه کرد: عنایت پروردگار به حضرت حافظ به روشنی آشکار است، او عنایت به اولیا الله دارد و این ارادت را به زیبایی در غزلیات خود بیان کرده است.


جنتی عنایت ربانی را عامل ارتقا و تعالی حافظ دانست و گفت: همین عنایت ربانی موجب شده که حافظ خوشه چین مکتب وحی و کلام الهی باشد و سرسبزی و طراوت شعرش در بین مردم ماندگار گردد.
وی رمز‌پردازی را نیز از جمله شاخصه‌های شعر حافظ دانست و گفت که این رمز‌پردازی نیز برگرفته از قرآن کریم بوده و همانطور که کتاب وحی مملو از رموز است در شعر حافظ نیز رمز‌پردازی به خوبی آمده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زبان حافظ را زبان رندانه و مبتنی بر طنز دانست و گفت: او‌گاه در قالب همین زبان نوش و نیش را در کنار هم آورده است.
جنتی با بیان اینکه حافظ از چاپلوسی و ریا بیزاری جسته، گفت: آزاد منشی شاخصه اصلی شعر حافظ است و ما به خوبی می‌بینیم که شعر حافظ از تضاهرات ریاکارانه به دور بوده است.
وی افزود: از دیگر ویژگی‌هایی که بین کلام وحی و شعر حافظ می‌یابیم تفسیر پذیری است و در این ویژگی از شعر حافظ است که بسیاری از زوایای پنهان شعر او آشکار می‌شود.
وی ادامه داد: شعر حافظ همچنین مانند کلام وحی قالب آهنگین و موسیقیایی دارد و همین قالب به شعر حافظ غنایی دو چندان می‌بخشد.
بیستم مهر ماه در تقویم ملی ایران یاد روز حافظ نامگذاری شده و هر سال به این مناسبت برنامه‌های فرهنگی در شیراز و دیگر نقاط ایران و برخی مناطق جهان برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز