خبرگزاری کار ایران

تازه‌ترین شماره مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۱۲

مجله اطلاعات حکمت و معرفت با مطالب مختلفی در حوزه فلسفه دین منتشر شده است.

ایلنا: شماره ۹۰ مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» منتشر شد.

به گزارش ایلنا، دفتر این ماه مجله «فلسفه دین۲» نام گرفته‌است. هژیر مهری با تفکیک مطالعه فلسفه دین از تاریخ ادیان و الهیات بخش سخن دبیرِماه را آغاز کرده‌است. هژیر مهری در ادامه سخنانش طبق اعتقادش مبنی بر اینکه: «بهترین فهم درباره‌ چیستی فلسفه دین زمانی حاصل می‌شود که بدانیم فلسفه دین چه چیزی نیست.» به توضیح و تشریح درباره فلسفه دین پرداخته‌است و با اشاره به درون‌دینی نبودنِ رشته فلسفه دین، فلسفه هنر و فلسفه علم را شاهد گرفته و توصیفش از فلسفه دین را چنین بیان‌کرده‌است: «بهترین وصفی که می‌توانیم برای فلسفه دین ذکر کنیم، بررسی انتقادی باور‌ها و مفاهیم پایه دینی است.» دبیر دفترماه این شماره در پایان از امیدش برای بررسی هرچه دقیق‌تر به این مبحثدر شماره‌های آینده مجله خبر داد. پس از سخن دبیرماه اولین عنوان از مقالات مجله در بخش دفترِماه، «فلسفه دین در یک نگاه» نام دارد، گفتگویی‌ است با محمد لگنهاوسن از هژیر مهری که در آن برخی تعاریف پایه‌ای از دین، فلسفه دین و… به بحثگذاشته‌شده‌است. گفتگوی دیگری که در بخش اول مجله منتشر گردیده مصاحبه ای‌است از منیره پنج‌تنی با محمد محمدرضایی با عنوان «فلسفه دین یا فلسفه‌های دین» که در آن درباره تعریفی از فلسفه دین و تمایز آن با دیگر رشته‌ها همچون علم کلام و علم اخلاق، مسائلی مطرح و به بحثکشیده شده‌است. سومین متن در بخش دفترماه مقاله‌ای‌ست از نواب مقربی با عنوان «برهان هستی‌شناختی - جهان‌شناختی در اثبات وجود خدا»، در این مقاله سعی شده‌است تا تطبیقی در آرای ابونصر فارابی و ویلیام کریگ در باب براهین اثبات وجود خدا کشف و بررسی شود. «مسئله شر در منظومه فکری آگوستین» مقاله ای‌ست از مهدی ابوطالبی یزدی که در آن به مسئله شر پرداخته می‌شود که از قدیمی‌ترین تناقضاتی است که ذهن متفکران و فیلسوفان را هنگام بررسی دیدگاه‌های دینی به‌خود مشغول کرده‌است: «تناقضی‌ست که میان وجود شر در جهان و وجود خدایی با صفات علم و قدرت مطلق و خیرخواهی محض وجود دارد». در ادامه همین بخش مقاله دیگری با عنوان «نقدی بر فحوای فلسفه دین کانت» به قلم رضا ماحوزی چاپ شده‌است. در این نوشتار بر پایه دیدگاه هگل مواضع دین‌شناختی کانت مورد نقد قرار می‌گیرد. آخرین نوشتار در بخش دفترماه این شماره به مقاله‌ای از هژیر مهری اختصاص دارد با نام «تجربه دینی»؛ این مقاله به کمک فلسفه دین شلایر ماخر به بررسی تجربه دینی می‌پردازد.
در بخش «ادب و هنر» با دو مقاله روبرو هستیم، یکی «ادبیات دینی و الهیات» به قلم دیوید فورد و برگردان علیرضا رضایت و دیگری بخش دوم نوشتاری با عنوان «تعلیم و تربیت از دیدگاه سعدی» از حمید یزدان‌پرست.
«اخلاق کاربردی» عنوان اولین مقاله بخش «اندیشه و نظر» ِ این ماه مجله است، نوشته‌ای از تام ال. بیچم ترجمه انشاالله رحمتی. در ادامه، بخش اول مقاله‌ای از رابرت آئودی با ترجمه مژگان احمدپور ارده‌جانی آمده‌است با عنوان «معرفت‌شناسی علمی، اخلاقی و دینی». هما شهرام‌بخت در نوشتاری با عنوان «بررسی سیر تحولی دین در سرزمین حجاز» سیر دینداری مردمان حجاز را با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی این سرزمین در طول تاریخ مورد بررسی قرار داده‌است. آخرین مقاله منتشر شده در بخش «اندیشه و نظر» به قلم الستئر بیتی با ترجمه غلامرضا آذری و حسین کیانی است با عنوان «دسترسی به نوس».
در بخش «کتاب» این شماره از مجله مقاله‌ای از سید مسعود رضوی چاپ شده است با عنوان سه حکیم مسلمان که از قول نویسنده: این مقاله واپسین بخش از گفتارهایی درباره ترجمه یگانه و بسیار مهم «فنون سماع طبیعی» اثر شیخ‌الرییس ابوعلی سینا است که توسط ذکاءالملک فروغی و با مشورت و تشریک مساعی دو حکیم بزرگ و فاضل مکتب تهران انجام پذیرفت. دومین نوشتار این بخش گفتگویی است با کاظم فیروزمند از منیره پنج‌تنی با عنوان «مشروطه ایران و سیاست دولت‌های بزرگ». و در پایان بخش «کتاب» دبیر این بخش، منیره پنج‌تنی با معرفی تاریخ زیبایی‌شناسی اثر ووادیسوف تاتارکیویچ و ترجمه سید جواد فندرسکی به معرفی و نگاه اجمالی بر حدود یازده عنوان کتاب پرداخته‌است. در پایان، آخرین بخش از شماره ۹۰ این مجله با گزارشی از سمینارهای گوناگون از مرضیه سلیمانی پایان پذیرفته‌است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز