خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دخالت لابی‌های قدرتمند در انتخاب جانشین بان‌ کی مون انکار ناپذیر است/ سازمان ملل معمولا به سمت قدرت‌ها گرایش دارد

ماهیت فعالیت و جایگاه دبیر کل سازمان ملل به صورتی است که شخص مورد نظر باید دارای قدرت تکلم و همچنین خط‌دهی مناسب باشد تا بتواند در مواقع بحران، اوضاع را مدیریت کند و با دید باز تصمیم‌گیری کند.

«سیدجلال ساداتیان» عضو اسبق نمایندگی ایران در دفتر سازمان ملل در خصوص انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل و شرایط نامزدهای آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد:  انتخاب دبیر کل سازمان ملل متحد به صورت گردشی انجام خواهد شد و در هر دوره جغرافیای خاصی مدنظر قرار خواهد گرفت که در این دوره قرار بر این است که نامزد مربوطه از ناحیه اروپای شرقی انتخاب شود. لذا از بین کشورها و کسانی که مجموع شرایط اعم از اشراف بر زبان خارجی، تجربه فعالیت دیپلماتیک و داشتن ویژگی‌های خاص را دارا هستند، دبیر کل مربوط انتخاب خواهد شد. یعنی شخص مورد نظر هم از لحاظ شکلی و از لحاظ ماهوی و دیپلماتیک باید بتواند رای لازم را از سوی ۱۵ عضو شورای امنیت کسب کند.

وی ادامه داد: غالباً افرادی که به عنوان دبیر کل سازمان ملل انتخاب می‌شوند، به سمت قدرت‌ها گرایش دارند. مثلاً نباید دبیرکلی انتخاب شود تا علیه منافع آمریکا یا قدرت‌های دیگر گام بردارد. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم انتخاب دبیر کل سازمان ملل علاوه بر پارامترهایی که ذکر شد، توسط یک سری از لابی‌های خاص صورت می‌گیرد و از این جهت می‌بایست فرد مورد نظر سابقه فعالیت به عنوان وزیر خارجه یک کشور یا نخست‌وزیری را داشته باشد یا حداقل به عنوان یک چهره دیپلماتیک پر نفوذ شناخته شده باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که توان مذاکره و مدیریت، یکی از شاخصه‌های دبیرکل سازمان ملل خواهد بود، بیان کرد: یکی از شاخص‌های شخصیتی داشتن اطلاعات عمومی جامع در تمامی محورهای فعال در سازمان ملل و در خصوص تمامی کشورها خواهد بود و به نوعی فرد مورد نظر باید از قدرت مدیریت و همچنین قدرت مذاکره بالایی برخوردار باشد و همین امر است که وی را از سایر چهره‌ها متمایز می کند‌. از این رو به دلیل ماهیت فعالیت و جایگاه دبیر کل سازمان ملل شخص مورد نظر باید دارای قدرت تکلم شیوا و همچنین خط‌دهی مناسب باشد تا بتواند در مواقع بحران، اوضاع را مدیریت کند و با دید باز و گسترده تصمیم‌گیری کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این‌که چه شخصی از ۱۲ یا ۱۰ نفر کنونی به عنوان جانشین بان‌ کی‌ مون انتخاب می‌شود، موضوعی است که نمی‌توان به صراحت آن را تحلیل و ارائه کرد. چراکه ممکن است شخص اول نسبت به نفر دوم نهایتا با  نیم نمره تفاوت در کارنامه‌اش پیروز میدان باشد. از این حیث تا نظر و رای اصلی اعضای شورای امنیت ارائه نشود، نمی‌توانیم بگوییم که جانشین دبیرکل فعلی چه کسی خواهد بود.

کد خبر : ۳۹۰۳۹۷