خبرگزاری کار ایران

یادداشت هاموند در پایگاه خبری حزب محافظه‌کار انگلیس:

توافق هسته‌ای نشان داد «دیپلماسی صبر» نتیجه‌بخش است

وزیر خارجه انگلیس طی یادداشتی در پایگاه حزب محافظه‌کار این کشور مطالبی را در مورد سفرش به ایران و بازگشایی سفارت انگلیس در تهران منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، هاموند در یادداشتی برای پایگاه حزب محافظه‌کار انگلیس نوشت:

 «این هفته برای بازگشایی سفارتمان به ایران سفر کردم تا اولین وزیر خارجه انگستان باشم که طی ۱۲ سال گذشته پا در خاک ایران می‌گذارد. بعد از غیبت تقریبا چهار ساله، بار دیگر پرچم انگلستان، در تهران به اهتزاز درآمد. در این سفر هیاتی از بر‌ترین شرکت‌های اقتصادی کشورمان من را همراهی کردند تا این پیام که انگلستان به دنبال از سرگیری تعامل با ایران است، به وضوح به مردم و دولت این کشور منتقل شود.»

وی با بیان این‌که تصمیم برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به آسانی گرفته نشد، ادامه داد: دو سال پیش «حسن روحانی» –فارغ‌التحصیل دانشگاه از گلاسگو– با وعده تغییرات در ایران، به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد. ماه گذشته پس از بیش از یک دهه مذاکرات سخت و طولانی، انگلیس به همراه چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا، توافقی تاریخی را با ایران امضا کردند تا برنامه هسته‌ای این کشور را به فعالیت‌های صلح‌آمیز، محدود کنند.

به دنبال آغاز فعالیت‌های هسته‌ای ایران و متعاقب آن اعمال تحریم‌ علیه این کشور، من و همتایانم از کشورهای عضو گروه ۱+۵ در ژنو، لوزان و وین، ساعت‌های طولانی و روزهایی بسیاری را صرف مذاکره با وزیر خارجه ایران در مسائل پیچیده هسته‌ای کردیم. اکنون با رسیدن به توافقی جامع، تمرکز ما بر این است که مطمئن شویم توافق به طور کامل اجرایی شده و تمامی راه‌های احتمالی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را برای سال‌های پیش رو، مسدود کند.

ایران دارای اقتصادی بزرگ، تحصیل کرده و با منابع غنی است. جمعیت ایران جوان و مشتاق تعامل دوباره با جهان است. تصاویر رسانه‌ای، با واقعیت ایران مدرن فاصله زیادی دارد. بنابراین ما خالصانه امیدواریم که توافق هسته‌ای اثرات گسترده‌تر و مثبت‌تری بر جامعه ایران داشته باشد. تا زمانی که ایران به تعهدات خود در توافق پایبند بماند، تحریم‌های جهانی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای‌اش لغو شده و به ایران اجازه می‌دهد تا تعامل اقتصادی با جهان را از سر بگیرد. این تعامل برای مردم ایران بسیار سودمند بوده و فرصت‌های قابل توجهی در زمینه‌های بازرگانی و تجارت به ارمغان می‌آورد.

معتقدم که سرمایه‌گذاران انگلیسی به دلیل اینکه از قبال تحریم‌های علیه ایران صدمه دیدند، برای بهره بردن از لغو تحریم‌های بین‌المللی، آمادگی لازم را دارند. البته هنوز هیچ قراردادی با ایران امضا نشده است، زیرا تحریم‌ها علیه این کشور به احتمال زیاد تا سال آینده برداشته نمی‌شود. اما ما تاکنون با وزرای نفت و بازرگانی ایران و بانک مرکزی این کشور، ارتباط برقرار کردیم و وزیر بازرگانی انگلستان این تعاملات را ادامه خواهد داد.

توافق هسته‌ای نشان داد که دیپلماسی صبر، حتی در چالشی‌ترین شرایط، می‌تواند نتیجه دهد. با بازگشایی سفارت انگلستان در تهران، دیپلمات‌های بریتانیایی اکنون به طور کامل با ایران در تعامل خواهند بود تا در مقابله با داعش درخواست همکاری کرده، درباره حقوق بشر گفت‌وگو کنند و روابط سرمایه‌گذاری و بازرگانی میان دوکشور ایجاد کنند که برای هر دو کشور و مردم آن‌ها سودآور باشد.

ایران تاریخ و فرهنگی غرورآمیز و جمیعت بسیار تحصیل‌کرده‌ای دارد. ما اکنون برای تعامل دوباره با ایران فرصت خوبی داریم. اکنونی زمان بازگشت انگستان به تهران است تا بتواند نقش خود را در مسیر حرکت به سمت آینده‌ای بهتر، ایفا کند.»

کد خبر : ۳۰۰۵۷۸