خبرگزاری کار ایران

ورود جنگ اوکراین به سال سوم؛

سلیمانی: اروپا به سمت پیمان دوجانبه با کی‌یف می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۶۰۴

روسیه به دنبال آرایش تهاجمی در اوکراین است

سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: مسکو معتقد است که غرب به صورت جدی از اوکراین حمایت نخواهد کرد که یک نشانه آن هم عدم ادامه ارسال تسلیحات به کی‌یف بود و حالا آنها به دنبال شدت دادن به تحولات میدانی هستند.

افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در آذربایجان با اشاره به ورود جنگ اوکراین به دومین سال در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با ورود جنگ اوکراین به سال دوم باید چندین مولفه مورد بررسی قرار بگیرد. مولفه اول بدون شک توازن قوا است؛ به گونه‌ای که همه می‌دانستند روسیه از حیث نظامی بسیار قوی‌تر از اوکراین بوده و احتمال شکست این کشور و یا طولانی شدن این منازعه وجود دارد. همچنین دومین مؤلفه، حمایت از اوکراین توسط غرب بود و اگر از اوکراین حمایت نمی‌شد بدون شک تا به امروز این جنگ ادامه نداشت. روسیه به دنبال آن بود که یک ماهه کی‌یف را اشغال کند و شخص مورد نظر خود را به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور بر سر کار بگذارد که این اتفاق به هر ترتیب رخ نداد. واقعیت این است که اگر از این به بعد از اوکراین حمایت نشود و غرب از کی‌یف حمایت نکند، بدون شک روسیه پیروز این جنگ خواهد شد؛ به عبارت دیگر اساساً اوکراین روی حمایت‌های غرب حساب باز کرده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که مسکو معتقد است که غرب به صورت جدی از اوکراین حمایت نخواهد کرد که یک نشانه آن هم عدم ادامه ارسال تسلیحات به کی‌یف بود و به همین دلیل مسکو به دنبال آن است که با تمام قوا از این به بعد وارد تحولات میدانی شود. اما ممکن است که در این روند یک تاکتیک فریب از سوی غرب منشعب از اروپا و ایالات متحده به کار گرفته شده باشد. این در حالیست که بسیاری معتقدند کمک به اوکراین ادامه خواهد داشت و در این میان اروپا بیش از آمریکا نگران وضعیت خود است. کشورهای اروپای شرقی به خصوص لهستان از این روند نگران هستند و مابقی دولت‌های اروپایی هم با امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد به دنبال آن هستند که به هر ترتیب بتوانند وضعیت امنیتی خود را تثبیت کنند و از اوکراین در مقابل روسیه حمایت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به نظرم فعلاً اوکراین در لاک دفاعی خواهد بود و چندان به سمت آرایش هجومی پیش نخواهد رفت. از سوی دیگر در ایالات متحده هم بحث انتخابات جریان دارد و باید دید که خروجی آن چه خواهد شد؛ چراکه واشنگتن متحد اصلی اوکراین است و باید دید که آیا ترامپ روی کار خواهد آمد یا خیر. در فاز دیگر، تحریم مجدد روسیه از سوی اروپا و آمریکا هم در آستانه دو سالگی جنگ اوکراین در دستور کار قرار گرفت و همین مسأله باعث شده تا منازعه به قوت خود باقی بماند. این در حالیست که بحث پیشروی روسیه در نواحی شرقی اوکراین هم مطرح است و از منظر دیگر مشکل جذب نیروی انسانی و سربازگیری در اوکراین به عنوان یک مشکل جدی در حال قوت گرفتن است. همچنین از حیث تجهیزات و تسلیحات هم ضعف‌هایی وجود دارد اما در این بین ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی به دنبال تقویت پدافند هوایی اوکراین هستند و می‌خواهند از این طریق روسیه را تحت فشار قرار دهند.

وی افزود: پیروزی اوکراین در مقابل روسیه منوط به کمک‌های غرب خواهد بود و به نظرم اگر این مرحله پشت سر گذاشته شود شاید معادلات تغییر کند. نکته اینجاست که روسیه درخواست‌هایی را مطرح می‌کند که نشان می‌دهد اساساً هیچ میزی برای مذاکرات میان دو طرف وجود ندارد که البته تمامی این روند نشان از زیاده‌خواهی روسیه دارد. وقتی بحث مسائل امنیتی و هژمونی و همچنین نگاه جهانی پیش می‌آید، عملاً دیگر مسأله اقتصاد و مشکلات اقتصادی در آمریکا و اروپا به حاشیه رانده می‌شود و به نوعی ایالات متحده به دنبال آن خواهد بود که فقط پرستیژ بین‌المللی خود را حفظ کند تا روسیه خود را پیروز میدان جنگ اوکراین اعلام نکند. لذا اگر روسیه پیروز میدان شود، اساساً ساختار امنیت و سیاست در دنیا و به خصوص در اروپا تغییر خواهد کرد و آنوقت کشورهای مستقر در قاره سبز هم بیش از پیش احساس خطر خواهند کرد.

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل معتقدم که شاید خلأ نیروی انسانی در اوکراین باعث شود که پیمان‌های دوجانبه میان این کشور با سایر اروپایی‌ها بیش از پیش منعقد شود تا بتوانند کی‌یف را حمایت کنند. به همین جهت باید گفت که مسائل و داستان‌های زیادی در مقابل این پرونده وجود دارد و حتی در این میان اختلاف نظر بین اروپا و آمریکا هم افزایش پیدا خواهد کرد؛ چراکه گفتمان ترامپ به خصوص در چند هفته اخیر مجدداً اروپایی‌ها را آزار داده و شائبه‌هایی در مورد شراکت با آمریکا در قالب ناتو به وجود آمده است. به همین جهت تا زمانی که توازن به وجود نیاید، پرونده اوکراین هم بسته نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز