خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو به دنبال ساکت کردن مخالفان و دستاوردسازی از طریق تبادل اسرا است/ آمریکا و اسرائیل دور اختلافات جدید و شدید را تجربه خواهند کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۶۵۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیازمند آن است که برای ادامه حضور خود در قدرت، یک جنگ بزرگ‌تر به راه بیندازد که حالا بحث منطقه‌ای شدن این منازعه مطرح است.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح مذاکرات قطر و اسرائیل برای تبادل مجدد اسرا با حماس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اسرائیل و شخص نتانیاهو به دنبال آن است که با قدرتِ آتش، اسرای خود را آزاد کند اما در این بین نخست‌وزیر و مقامات رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار دارند. چند روز قبل شاهد آن بودیم که سه اسیر اسرائیلی توسط سربازان این رژیم کشته شدند و همین موضوع انتقادهای زیادی را علیه نتانیاهو و سربازان ارتش اسرائیل که مسبب کشته شدن آنها بودند به راه انداخته است. همین موضوع موجب شده که مخالفان نتانیاهو و خانواده اسرای اسرائیلی در داخل اراضی اشغالی علیه وی دست به کار شوند و انتقادهای زیادی علیه وی به راه بیفتد. باید توجه داشت که ایالات متحده هم در این راستا به دنبال آن است که به هر ترتیب اوضاع را به سمت آرام شدن پیش ببرد اما حالا اسرائیل می‌خواهد بحث تبادل اسرا را مجدداً در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: در این میان حماس و مقاومت فلسطین در مورد وضعیت کنونی و درخواست اسرائیل برای تبادل اسرا به گونه‌ای دیگر پاسخ داده‌اند. مقاومت فلسطین اعلام کرده اسرا در صورتی تبادل می‌شوند که جنگ متوقف شده و تمام اسرای فلسطینی به صورت یکجا تحویل حماس داده شوند اما مسئله اینجاست که اگر نتانیاهو این شرایط را بپذیرد به معنای خاتمه جنگ خواهد بود که این دقیقاً بر خلاف راهبرد وی به حساب می‌آید. در صورتی که او این مسئله را نپذیرد بدون شک منازعه در غزه میان دو طرف ادامه خواهد داشت. واقعیت این است که نتانیاهو به دنبال ساکت کردن مخالفان خود و دستاوردسازی به نفع خود و حزب لیکود است تا به هر ترتیب بتواند خود را پیروز میدان اعلام کند که این هدف وی تاکنون عملیاتی نشده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان گفته شده که ایالات متحده حدود سه هفته به اسرائیل فرصت داده تا بتواند به هر ترتیب که شده عملیات در غزه را به اتمام برساند اما واقعیت این است که نتانیاهو نمی‌خواهد این روند تمام شود و نیازمند آن است که برای ادامه حضور خود در قدرت، یک جنگ بزرگ‌تر به راه بیندازد که حالا بحث منطقه‌ای شدن این منازعه مطرح است. از سوی دیگر هم بحث تحریک حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی می‌تواند در دستور کار اسرائیل و شخص نتانیاهو قرار بگیرد. نکته مهم این است که قواعد درگیری در جنگ کنونی کاملاً با گذشته متفاوت است و اساساً هیچ شباهتی به آن ندارد. اسرائیل سعی می‌کند که با روی کار آوردن تسلیحات قوی‌تر اوضاع را به سمت تحریک حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی پیش ببرد.

وی افزود: در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب که شاهد عملکرد انصارالله هستیم، اساساً یک ضربه جدی به اقتصاد اسرائیل وارد شده است. از سوی دیگر در داخل اراضی اشغالی هم شاهد یک درگیری سیاسی با محوریت انتخاباتی هستیم؛ تا جایی که مقاماتی مانند یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل به دنبال آن است که نتانیاهو را از چرخه قدرت حذف کنند. این در حالیست که وزیر جنگ اسرائیل هم تلاش می‌کند تا در نمای کلی یک انسجام سیاسی در داخل تل‌آویو را به رخ بکشد. از منظر دیگر نتانیاهو می‌داند نمی‌تواند روی مخالفان و برخی از جریانات داخلی در اسرائیل حساب باز کند. به همین دلیل معتقدم که آمریکا و اسرائیل یک دور از اختلافات جدید و شدید را تجربه خواهند کرد و حتی به دنبال آن هستند تا شخصی مانند بنی گانتز را به جای نتانیاهو در تل آویو روی کار بیاورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات نتانیاهو به شدت اوضاع اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار داده است. از منظر دیگر کشته‌هایی که بر روی زمین مانده غرب را به این جمع‌بندی رسانده که نتانیاهو هزینه‌های زیادی برای آنها و اسرائیل خواهد داشت. لذا اگر نظر لابی‌های یهودی، برکنار رفتن نتانیاهو از قدرت باشد بدون شک این اتفاق خواهد افتاد و دولت در شرایط اضطراری تشکیل خواهد شد. بر همین اساس به نظرم تبادل اسرا در شرایط فعلی انجام نخواهد شد و آمریکا هم نمی‌خواهد جنگ در منطقه گسترش یابد که تمام این مسائل نشان می‌دهد واشنگتن دیگر نمی‌تواند نتانیاهو را کنترل کند.

 

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز