خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

دوقطبی و افزایش هزینه جنگ مانع اصلی ادامه تجاوز به غزه/ آمریکا توپ را به زمین نتانیاهو انداخته است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۲۶۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: قطب سوم که در مقابل دو قطب اصلی تل‌آویو قرار گرفته، عموماً از خانواده مفقودین و سربازان فرار کرده از جنگ تشکیل شده که مخالف ادامه این وضعیت و جنگ علیه غزه هستند.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تاکید اسرائیل بر ادامه جنگ بعد از پایان آتش‌بس موقت در غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بعد از گذشت ۵۰ روز از جنگ ناتو و مردم غزه بالاخره تاب‌آوری رژیم صهیونیستی به آخر رسید و بدون هیچ دستاوردی آتش‌بس با حماس را پذیرفت. مقامات اسرائیل صراحتاً اقرار کردند که این شکست را قبول می‌کنند و بر همین اساس باید گفت که شکست مذکور و نتیجه‌های آن برای تل‌آویو در فاز سیاسی، امنیتی و اجتماعی نشان از رجزخوانی این رژیم در مورد حملات خود به غزه دارد. طی روزهای اخیر بارها مقامات اسرائیل در آستانه آتش‌بس و تبادل اسرا بر طبل جنگ کوبیدند و اعلام کردند که به هر ترتیب بعد از آتش بس مجدداً به جنگ باز خواهند گشت و آتش جنگ علیه غزه را دوباره فعال خواهند کرد.

وی ادامه داد: این در حالیست که اسرائیل در نهایت می‌تواند به ۵۰ اسیر خود که دو تابعیتی هستند دسترسی پیدا کند و باید دانست که مردم غزه هم در این میان با مقاومت خود درس بزرگی به رژیم صهیونیستی دادند. باید بدانیم که اگر اسرائیل مجدداً بخواهد حملات خود را از سر بگیرد از هوا و زمین عملیات جدید خود را اجرایی خواهد کرد اما با هشداری که مقاومت فلسطین به اسرائیل داده است به نظرم ادامه حملات غیر ممکن خواهد بود و فکر نمی‌کنم که در این مسیر رژیم صهیونیستی بخواهد مجدداً آغازگر دوباره جنگ باشد. اگر قرار باشد اتفاقی رخ دهد بدون شک بحث بمباران هوایی مدنظر رژیم صهیونیستی خواهد بود و احتمال دارد که در این بین شمال غزه از سوی آنها مورد هدف قرار بگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه کرد که ایالات متحده هم در خصوص این وضعیت و احتمال حمله به غزه توپ را به زمین اسرائیل انداخته است. واشنگتن به خوبی می‌داند که پس از پایان این مجادله، بنیامین نتانیاهو در داخل اراضی اشغالی محاکمه خواهد شد و به همین دلیل برای آنکه تمام هزینه‌ها به گردن وی انداخته شود توپ را در زمین نتانیاهو انداخته و حتی اگر او تصمیم بر تشدید جنگ بگیرد ایالات متحده سعی می‌کند تا به نوعی اجرای آن را پای نتانیاهو بنویسد؛ چراکه واشنگتن به خوبی می‌داند پس از نتانیاهو شرایط به نوعی دیگر پیش خواهد رفت. به همین دلیل ایالات متحده می‌خواهد نخست‌وزیر پس از نتانیاهو متحمل هزینه‌های کمتری در قبال پرونده فلسطین شود. در داخل تل‌آویو مخالفان و موافقان جنگ روبروی یکدیگر قرار دارند که یک دو قطبی در این میان به وجود آمده است اما در کنار این دو قطب، شاهد بروز قطب سوم یا همان افکار عمومی هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این قطب سوم عموماً از خانواده مفقودین و سربازان فرار کرده از جبهه جنگ تشکیل شده که مخالف ادامه این وضعیت و جنگ علیه غزه هستند. در مقابل قطب سوم به صورت واضح می‌بینیم که قطب اول خواهان محاکمه نتانیاهو و همقطاران او در تل‌آویو هستند و قطب دوم که افکار رادیکالِ راستگرا را تشکیل می‌دهند، خواهان ادامه جنگ هستند و بر همین اساس باید هر سه قطب را به موازات یکدیگر تحلیل کرد. این در حالیست که دست تندروها در این میان بسته خواهد بود؛ چراکه حتی وزیر اقتصاد اسرائیل هم اعلام کرده که روزانه ۶۰۰ هزار دلار هزینه و ضرر جنگ با حماس و علیه غزه است که مقاومت مردمی را هم باید در کنار آن قرار دهیم که تمام این مسائل موجب به وجود آمدن شک و تردید برای ادامه جنگ در تل‌آویو شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز