خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

سخنان نتانیاهو در سازمان ملل خط بطلانی بر قطعنامه‌های شورای امنیت بود/اسرائیل به دنبال پاک کردن مسأله فلسطین است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۰۴۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: عادی‌سازی‌ روابط تل‌آویو با کشورهای عربی باعث شده نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اسرائیل را یک حکومت تأیید شده در منطقه از سوی دولت‌های عربی به دنیا معرفی کرده و مسأله فلسطین را به یک موضوع داخلی تقلیل دهد.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این موضوع اشاره شود که مفاهیم مختلفی از صلح وجود دارد که بین دو طرف یا چند دولت منعقد می‌شود اما از جهتی دیگر نوع دیگری از صلح هم وجود دارد که یکجانبه است. این مسأله در سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین نقشه‌ای که از خاورمیانه به زعم خود منتشر کرده کاملاً قابل مشاهده است. زمانی که اسرائیل اراضی جولان را اشغال نظامی می‌کند و با علم به اینکه می‌داند این جغرافیا متعلق به سوریه است، آن را با تأیید دونالد ترامپ متعلق به خود می‌داند، طبیعی‌ است که نقشه منطقه را به صورت یک طرفه و بر اساس سیاست و افکار خود ترسیم کند.

وی ادامه داد: این موضوع دقیقاً نشان می‌دهد که اساساً صلح از نظر تل‌آویو یک جانبه و بر اساس راهبرد آنها تعریف می‌شود. اگر اسرائیل به دنبال صلح بود و قصد داشت که اوضاع و احوال به این سمت پیش برود، بدون شک باید یک نقشه درست و یک طرح صلح فدرالی را ترسیم می‌کرد، نه اینکه همه چیز را از همه جهت منکر شود. در این میان باید پرسیده شود که هدف از مطرح شدن نقشه صلح از سوی اسرائیل و نخست‌وزیر این رژیم آن هم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد چیست؟ مسأله اینجاست که اسرائیل همچنان در جنگ به سر می‌برد و از سوی دیگر هجمه‌های زیادی علیه مردم فلسطین به راه انداخته است ولی باید دانست که نتانیاهو و راستگراهای حاکم بر کابینه وی به دنبال آن هستند که مسأله فلسطین را به صورت کامل پاک کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نتانیاهو قصد دارد که به تمام کشورهای منطقه و فرامنطقه اعلام کند که اسرائیل هیچ مشکلی در مورد مسئله فلسطین ندارد و اساساً این یک مسأله و مشکل داخلی است که خودمان آن را حل و فصل خواهیم کرد. این در حالیست که در دیدار بایدن و نتانیاهو در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس جمهوری ایالات متحده مجدداً به تامین امنیت اسرائیل توسط واشنگتن اشاره می‌کند و آن را وظیفه مهم خود قلمداد کرده است. بحث اینجاست که عملکرد و سخنان نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل آن هم در مورد فلسطین کشیدن خط بطلان جدی بر روی قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان باید دانست که قطعنامه‌های مذکور به دلیل آنکه اجرایی نشدند اساساً از نفوذ خود به نوعی خارج شده‌اند و حالا جو سیاسی به گونه‌ای دیگر از سوی تل‌آویو در حال هدایت شدن است. این در حالیست که عادی‌سازی‌های اسرائیل با کشورهای عربی هم باعث شده نتانیاهو، اسرائیل را یک حکومت تایید شده در منطقه از سوی دولت‌های عربی به دنیا معرفی کرده و مسأله فلسطین را به یک موضوع داخلی تقلیل دهد. این دقیقاً همان مفهومی است که از نقشه نمایش داده شده توسط نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد استنباط می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز