خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

تقابل احتمالی واگنر با اوکراین در مرزهای بلاروس تبعات سنگینی برای اروپا دارد/ استقرار «پریگوژین» در مینسک مشکوک است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۸۰۳

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برخی از منابع مالی روسیه و رئیس‌جمهوری این کشور در دستان یا در حساب‌های واگنر است و اگر بخواهد جریان مذکور را منحل کند، هزینه‌های زیادی را متقبل خواهد شد.

«قاسم مؤمنی» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به درخواست رئیس‌جمهوری بلاروس برای آموزش ارتش این کشور توسط واگنر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز اگر بخواهیم واگنر را تحلیل کنیم باید بگوییم که این جریان اساساً طیفی است که منافع رئیس‌جمهوری روسیه و کرملین را در اقصی نقاط جهان تامین می‌کند. این جریان تقریباً در تمام کشورها حضور دارد و در برخی از نقاط دنیا به صورت بی‌نام و نشان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ نوع رد حقوقی از آن دیده نمی‌شود. بر همین اساس اگر بخواهیم اختلاف اخیر را مورد بررسی قرار دهیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که الیگارش‌های روس پس از اعمال تحریم‌های متعدد از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا تحت فشار هستند و همین مسأله به نوعی موجب اختلاف شده است.

وی ادامه داد: طی دو هفته گذشته شاهد شورش مسلحانه واگنر علیه مسکو بودیم اما یک باره خبر آمد که یوگنی پریگوژین، رییس واگنر و چندین نفر از افراد نزدیک به وی وارد بلاروس شدند. بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند که اقدام اخیر واگنر و سپس استقرار آنها در بلاروس را باید یک سناریوی مشکوک و یک پایان غیرعادی دانست. واقعیت این است که پوتین نمی‌تواند واگنر را نادیده بگیرد یا آن را منحل کند؛ چرا که برخی از منابع مالی روسیه و رئیس جمهور این کشور در دستان یا در حساب‌های واگنر قرار دارد و او اساساً اگر بخواهد جریان مذکور را منحل کند، هزینه‌های زیادی را متقبل خواهد شد. به همین دلیل ورود واگنر به بلاروس را می‌توانیم یک طرح و سناریوی مضاعف برای باز کردن یک جبهه جدید جنگ احتمالی علیه اوکراین بدانیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: ممکن است چندی دیگر واگنر در کنار ارتش بلاروس و با چراغ سبز لوکاشنکو دست به اقدام‌های میدانی بزند و جالب آنکه رئیس‌جمهوری بلاروس هم اعلام کرده از واگنر برای تعلیم و آموزش ارتش این کشور استفاده خواهد کرد. اینکه واگنر بتواند به راحتی وارد بلاروس شود یک بحث پیچیده به حساب می‌آید اما مسأله اصلی اینجاست که اخیراً فرمانده گروه شمالی ارتش اوکراین، خبر از استقرار نیرو و تسلیحات نظامی در مرز مشترک اوکراین با بلاروس داده است که نشان از یک خطر بزرگ دارد. به عبارتی اگر این اقدام جدی باشد می‌تواند بلاروس را وارد جنگ با اوکراین کند که این مسأله البته به نفع پوتین خواهد بود و البته که میتواند هزینه‌هایی را برای غرب و خصوصاً اتحادیه اروپا ایجاد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لذا درخواست لوکاشنکو از واگنر برای آموزش ارتش بلاروس بدون شک سناریوی پشت پرده‌ای همراه خود دارد. رئیس جمهوری اوکراین همین چند وقت قبل اعلام کرد که به دلیل حضور واگنر در بلاروس و وجود تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای روسیه در خاک این کشور باید مرزهای اوکراین با بلاروس تقویت شود که اتفاقاً حرف درستی به حساب می‌آید. اینکه رئیس واگنر اعلام می‌کند که به زودی پیشرفت‌های این گروه را در میدان می‌بینند، یک سخن دو پهلو است؛ چراکه عده‌ای می‌گویند پریگوژین در حال تهدید روسیه است و بخشی دیگر هم معتقدند او در حال تهدید ضمنی اوکراین به حملات نظامی یک‌باره است. لذا باید منتظر تبعات بعدی همکاری واگنر و بلاروس باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز