خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

اهداف دیدار وزیر دفاع طالبان با بن‌سلمان در حاشیه مناسک حج/ سناریوی کابل برای گفتمان‌سازی جدید از طریق ریاض

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۶۶۹

کارشناس مسائل افغانستان گفت: به نظر می‌رسد اصرار بر تشکیل حکومت فراگیر از سوی سایر کشورها کمرنگ شده و در مقابل طالبان مدعی شده از قومیت‌های مختلف در حکومت فعلی کابل استفاده کرده است.

«پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به دیدار وزیر دفاع طالبان و ولیعهد عربستان در خلال مراسم حج در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته توجه کنیم که طالبان در یک معامله با ایالات متحده و پاکستان و احتمالاً عربستان سعودی زمام امور در کابل را به دست گرفتند؛ به عبارت دیگر اتفاقی که در قطر رخ داد و به امضای توافق دوحه منجر شد را باید یک معامله بدانیم. برخی از منابع اعلام کردند که توافق دوحه چیزی در حدود ۴۰۰ صفحه بوده اما صرفاً ۱۰ صفحه از آن منتشر شده و مابقی پنهان مانده است. این در حالیست که طالبان پس از آنکه قدرت را در دست گرفت رفتاری از خود نشان داد که کشورها از به رسمیت شناختن آنها امتناع کردند یا حداقل نسبت به این قضیه مردد بودند و هنوز هم در این مورد تردید دارند.

وی ادامه داد: در این میان پاکستان سعی می‌کند با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهد کشورهای اسلامی و مابقی را مجاب کند تا طالبان را به رسمیت بشناسند و از این منظر باید گفت که اسلام‌آباد به دنبال آن است تا ابتکار عمل را به دست بگیرد. لذا عربستان سعودی، ایران و سایر کشورهای آسیای میانه در این فرایند از نظر پاکستان اهمیت ویژه‌ای دارند. به همین دلیل طی چند روز اخیر شاهد آن بودیم که ملایعقوب، وزیر دفاع طالبان و فرزند ملا عمر (اولین رهبر طالبان) که رابطه خوبی هم با عربستان دارد، به سفر حج رفته و با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرده است. طالبان با این اقدام به دنبال آن است تا به بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی و حتی کشورهای غیر مسلمان بفهماند که با عربستان ارتباط نزدیک دارد.

این تحلیلگر مسائل جنوب آسیا تصریح کرد: طالبان از سوی دیگر به دنبال آن هستند تا بتوانند ریاض را به سمتی هدایت کنند که در نهایت آنها را به صورت دوفاکتو به رسمیت بشناسند و در آینده ریاض از طالبان حمایت کند. توجه داشته باشید که مناسک حج و وجود حرمین در عربستان سعودی به این کشور اعتبار بخشیده است و طالبان هم در حال استفاده از این فرصت و اعتبار است تا بتواند خط و ربط‌های مورد نظر خود را مشخص کند. هدف طالبان گفتمان‌سازی است اما باید متوجه باشیم که فعلاً جهان اسلام توان به رسمیت شناختن یکباره این جریان را ندارد ولی معتقدم در آینده نه چندان دور کشورهای عربی و اسلامی هم پشت سر عربستان خواهند ایستاد و در مواجهه با طالبان از راه و روش ریاض پیروی خواهند کرد. این در حالیست که به نظر می‌رسد تشکیل حکومت فراگیر و اصرار بر این امر از سوی سایر کشورها کمرنگ شده و در مقابل طالبان مدعی است که از قومیت‌های مختلف در حکومت فعلی مستقر در کابل استفاده کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد رفتار ایالات متحده و نگاه این کشور به اقدامات آتی عربستان و سایر کشورها برای به رسمیت شناختن طالبان هم باید بگویم اگر منافع واشنگتن ایجاب کند چنین اقدامی را انجام خواهد داد؛ به بیان گویاتر اگر کاخ‌سفید و پایه‌های قدرت ایالات متحده به این نتیجه برسند که به رسمیت شناختن طالبان توسط عربستان و سایرین منافع آنها را هم تامین می‌کند، شک نکنید که با این اقدام سعودی‌ها مخالفت نخواهند کرد. نکته آخر هم این است که به موازات این روند، رقابت چین و روسیه در افغانستان کاملاً نمایان است. آمریکا اگر منافعی در این میان داشته باشد حتی با پکن و مسکو هم بر سر افغانستان کنار می‌آید و جالب اینجاست که نگاه طالبان به غرب و شرق هم بر پایه منافع حداکثری است اما در نهایت باید دید که آنها چه رفتاری در قبال کابل از خود نشان می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز