خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی لبنان:

توافق ترسیم مرزهای دریایی برای لبنان نجات‌بخش است/ محور مقاومت، آمریکا و صهیونیست‌ها را وادار به تسلیم کرد/ قدرت لبنان از مقاومت و حزب الله سرچشمه می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۰۲۷

تحلیلگر سیاسی و نویسنده لبنانی تاکید کرد که ایفای نقش حزب‌الله در پرونده تروریسم مرزهای دریایی معادلات صحنه را دگرگون کرد.

«عمران زهوی»، تحلیلگر و نویسنده لبنانی در تشریح ابعاد توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: این توافقنامه به چهار بخش تقسیم می‌شود که بخش نخست مربوط به نقاط دریایی نزدیک ساحل است که در فاصله پنج کیلومتری قرار دارند و نقاط ۱۸ تا ۲۳ طبق مفاد این توافق ثابت هستند و تا زمان تعیین مرزهای زمینی وضعیت موجود باقی می‌ماند.

عمران زهوی ادامه داد:‌ بخش دوم و سوم مربوط به میدان «قانا» است که تا بلوک ۷۲ در فلسطین اشغالی امتداد دارد و تمام سهم آن متعلق به لبنان است و شرکت توتال مساحت ۲۰ متری از بلوک ۷۲ را برای دشمن صهیونیست جبران می‌کند و لبنان هیچ ارتباطی به توافق بین توتال و رژیم صهیونیستی ندارد.

وی افزود:‌ در این بخش درباره دو ساحل خط ۲۳ از سمت لبنان و جنوب این خط از فلسطین اشغالی صحبت شده است و در صورت وجود مخازن مشترک در این قسمت، آمریکا ضامن هر گونه اختلاف است.

این تحلیلگر لبنانی تصریح کرد:‌ بخش چهارم به طور خلاصه بیان می‌کند که هرگونه اختلافی توسط آمریکا کنترل می‌شود. این کشور فعالیت شرکت‌های خارجی را برای اکتشاف در آب های لبنان تسهیل می‌کند.

زهوی گفت:‌ از سال ۲۰۰۷ تا امروز از سوی مقام‌های رسمی لبنان در برابر خواسته‌های دشمن عقب‌نشینی شد اما مداخله حزب‌الله و مقاومت این روند را متوقف و معادلات جدید را بر واقعیت موجود تحمیل کرد که اولین مورد آن هشداری بود مبنی بر اینکه هرگونه استخراج قبل از حفاری در لبنان به مفهوم آغاز جنگ خواهد بود. شرط مربوط به حفاری و اجازه به شرکت‌ها برای اکتشاف در لبنان که آمریکا روی آن خط قرمز گذاشته بود، نیز یکی دیگر از ابعاد معادله جدید بود. بنابراین آنچه مقاومت انجام داد، فصل‌الخطابی بود که همه مواضع کشور را پشت سر خود متحد کرد و روند امتیازدهی در مقابل آمریکایی‌ها و به تبع، دشمن صهیونیستی را متوقف کرد. 

این تحلیلگر لبنانی در توضیح اظهارات «ولید جنبلاط» رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان مبنی بر اینکه پهادهای حزب الله نقش مهمی در موفقیت پرونده ترسیم مرزها ایفا کرد و قدرت این حزب را نمی‌توان نادیده گرفت، گفت:‌ سخنان جنبلاط، روشن و بهترین گواه بر این حقیقت بود که محور مقاومت، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را وادار به تسلیم در برابر همه خواسته های لبنان کرد و حزب الله بود که توانست محاصره لبنان را بشکند.

وی در ادامه افزود:‌ البته چند نکته دیگر باقی مانده است که توافق درباره آنها به زمان دیگری موکول شده است، از جمله مرزهای زمینی، بحث مرزها و «راس الناقوره» که مبنای همه مرزبندی‌های دریایی و زمینی است.

زهوی درباره عوامل موثر بر موفقیت پرونده ترسیم مرزها گفت:‌ طبیعتا اروپا و آمریکا به دلیل نیاز به جایگزینی برای گاز روسیه در حال حاضر خواهان تنش و جنگ در منطقه نیستند. دست بالای مقاومت در معادلات میدانی منطقه نیز از دیگر عواملی بود که باعث شد این پرونده در مذاکره با میانجی آمریکایی به نقطه فعلی برسد. 

وی در ادامه تاکید کرد:‌ نباید فراموش کرد که لبنان دچار فروپاشی اقتصادی و مالی شده است و ثروت نفت و گاز،‌ عامل نجات آن خواهد بود.

زهوی درباره نقشی که حزب‌الله و محور مقاومت می‌تواند در ترسیم چشم‌انداز آینده لبنان و اعمال قدرت در پرونده‌ای بین‌المللی مرتبط با این کشور ایفا کند، گفت:‌ محور مقاومت، ضامن بقای لبنان و نیروی بازدارنده در برابر دشمنان آن است و این بازتاب مثبتی در خروج لبنان از بحران های کنونی خواهد داشت. در واقع قدرت لبنان از مقاومت سرچشمه می‌گیرد.

 

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز