خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان و اسرائیل از دهه ۸۰ میلادی به واسطه بن‌سلطان رابطه داشتند/ دستورکار جدید آمریکا شلوغ کردن منطقه نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۷۶۷

کاردار پیشین ایران در عربستان گفت: ایالات متحده سعی می‌کند تا ائتلاف حداقلی برپایه رفع اختلاف و تنش را میان کشورهای منطقه مطرح کند و به همین دلیل فکر نمی‌کنم که دستور کار جدید آمریکا شلوغ کردن منطقه باشد.

«احمد دستمالچیان» کاردار پیشین ایران در عربستان با اشاره به تلاش‌ها برای اعلام روابط عربستان و اسرائیل در سفر بایدن به منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: رابطه عربستان و اسرائیل یک موضوع جدید به حساب نمی‌آید و باید بگویم که از قدیم دو طرف با یکدیگر در تماس بودند و در سطوح مختلف میان عربستان و اسرائیل رابطه برقرار بوده است. این روند به خصوص از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون ادامه داشته است و از زمان طرح ملک فهد این ارتباطات در جریان بوده است. بر همین اساس باید گفت که روابط میان اسرائیل و عربستان به صورت کامل از گذشته و حتی از زمان حضور بندر بن سلطان به عنوان سفیر عربستان در آمریکا وجود داشته است و حتی اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد بن سلطان پایه‌گذار روابط اسرائیل و عربستان بوده است. این در حالیست که در زمان به روی کار آمدن ملک سلمان، بندر بن سلطان از متن به حاشیه رفت و در نهایت بازنشسته شد.

وی ادامه داد: از همان زمان بن سلطان که در گذشته هم رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی بوده است، به این نتیجه رسید که باید همانند اسرائیل یک لابی قوی در آمریکا ایجاد کند و به همین دلیل او توانست تا حد زیادی عربستان را به لایه‌های مختلف سیاسی و امنیتی ایالات متحده معرفی کند. حتی گفته می‌شود که در این میان او در دهه ۹۰ میلادی با رئیس موساد در آمریکا دیدار داشته است و به همین دلیل معتقدم که روند این روابط از همان موقع وجود داشته است و نمی‌توان این پرونده را یک موضوع جدید قلمداد کرد. اینکه چرا چنین اسنادی در اثنای ورود بایدن به منطقه و سفر وی به اسرائیل و عربستان منتشر می‌شود، موضوعی که نشان می‌دهد تل‌آویو مایل است تا گذشته روابط با عربستان را به صورت علنی به سمع و نظر دنیا برساند اما در مقابل سعودی‌ها نمی‌خواهند در شرایط کنونی این مسائل افشا شود و باعث به وجود آمدن یکسری حواشی سیاسی و امنیتی برای ریاض شود.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: توجه داشته باشید که برجسته کردن سفر بایدن به اسرائیل و عربستان و مطرح کردن مسائلی مانند سامانه یکپارچه پدافند هوایی در منطقه یا بحث تشکیل ناتو عربی، اساساً موضوعی است که نشان می‌دهد ایالات متحده به دنبال یک مجادله جدید نیست بلکه آمریکایی‌ها می‌خواهند کانون‌های بحران را خاموش یا کاهش دهند و به همین دلیل نمی‌توانند ناتوی عربی یا مسائل نظامی را علیه ایران مطرح کنند. به همین دلیل ایالات متحده سعی می‌کند تا ائتلاف حداقلی برپایه رفع اختلاف و تنش را میان کشورهای منطقه مطرح کند و به همین دلیل فکر نمی‌کنم که دستور کار جدید آمریکا شلوغ کردن منطقه باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد عربستان و اسرائیل هم باید بگویم که طرح‌های زیادی از منظر تجاری، اقتصادی و زیربنایی وجود دارد اما اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد مشخص نیست و بستگی به مذاکرات آینده دارد. سعودی‌ها در شرایط فعلی به دنبال اعلام علنی یک توافق نیستند؛ چراکه در مقیاس دنیای اسلام و جهان عرب، ریاض نمی‌تواند کار را به این شفافیت پیش ببرد. از منظر دیگر هم باید متوجه باشیم که بایدن سفر به عربستان را در قالب یک دیدار دو جانبه انجام نمی‌دهد، بلکه سفر او به جده در قالب شرکت در مراسم سران کشورهای عربی انجام می‌شود که اتفاقاً سران مصر، اردن و عراق هم در این نشست حضور دارند و تنها خروجی آن به نظرم هدایت این کشورها برای کاهش تنش در منطقه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز