خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان راهی جز پذیرش آتش‌بس یمن نداشت/ انصارالله «راهبرد توازن وحشت» را علیه ائتلاف عربی برگزید

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۷۷۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: تقارن حمله انصارالله به آرامکو با بحران انرژی برآمده از پرونده اوکراین به خوبی نشان داد که سعودی‌ها در موضع ضعف قرار دارند و سریعاً آتش‌بس را قبول کردند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد برقراری آتش‌بس دو ماهه یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ‌بعد از هفت سال جنگ ظالمانه عربستان و امارات علیه یمن و هزینه ۳۵۰ میلیارد دلاری در این مدت، شاهد آن هستیم که رژیم سعودی بیش از گذشته در محور میدانی و حتی سیاسی با مشکل روبه رو شده است. از سوی دیگر توجه داشته باشید که از حدود دو سال پیش تاکنون انصارالله توانسته هزینه‌های عربستان در یمن را بیش از گذشته افزایش دهد و به همین دلیل ما شاهد اجرای «راهبرد توازن وحشت» علیه ائتلاف سعودی از سوی یمنی‌ها هستیم. پیشرفت تسلیحاتی و نظامی یمنی‌ها گرچه این هفت سال باعث شد که نه تنها خاک عربستان سعودی و امارات متحده عربی مورد هدف قرار بگیرد، بلکه اساساً ما شاهد آن هستیم که اخیراً شرکت نفتی آرامکو متعلق به سعودی‌ها هم مجدداً مورد هجمه قرار گرفت.

وی ادامه داد: درست است که کشورهای غربی همانند گذشته از این حملات انتقاد و به نفع عربستان موضع می‌گیرند اما توجه داشته باشید که حجم صادرات نفت عربستان پس از این حمله از ۱۰ میلیون بشکه به ۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد. مساله دیگر این است که باز هم پدافندهای اهدایی به ریاض در این حملات اقدام به دفع حملات هوایی نکردند و مجموع این مسائل باعث شد تا از حیث میدانی دست برتر مجدداً با انصارالله یمن باشد. در این میان توجه داشته باشید که تاثیر جنگ اوکراین بر مساله صادرات انرژی و دخیل بودن عربستان در این مدار، باعث شد تا حملات انصارالله به آرامکو یک وضعیت جدیدی را برای ریاض رقم بزند. بدون شک این حملات انصارالله یمن به آرامکو و تقارن آن با پرونده اوکراین هوشمندانه انتخاب شد و آنها به دنبال این بودند تا با چنین اقدامی بتوانند آتش‌بس را به سعودی‌ها تحمیل کنند و رفتار ریاض نشان داد که نیاز آنها به فروش نفت کاملاً محسوس است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم اعلام فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن، آن هم در مورد توافق آتش‌بس دو ماهه در این کشور به نوعی تاثیر حملات اخیر انصارالله به آرامکو بوده است. در این میان توجه داشته باشید که از سال گذشته ایران و عربستان با وساطت دولت عراق با یکدیگر مذاکره کردند و احتمالاً بحث آتش‌بس در یمن هم بخشی از این مذاکرات طی حدود یکسال گذشته بوده است. از اردیبهشت سال گذشته تاکنون چندین دور مذاکره میان ریاض و تهران در بغداد انجام شد که در این مدت سعودی‌ها هیچگونه اجرای آتش‌بس را نپذیرفتند و حالا به نظر می‌رسد که هیچ راهی جز پذیرش مذاکرات با انصارالله و همچنین اجرای آتش‌بس سراسری در یمن ندارند. اگر راههای آتش‌بس را جدی نگیرند و مجدداً باعث نقض این روند شوند، بدون تردید ما شاهد اقدامات انصارالله در حوزه میدانی علیه ریاض خواهیم بود و اگر اینگونه شود یمنی‌ها دست به تقابل سخت و آشکارتر خواهند زد و اوضاع باز هم وارد یک بن‌بست سیاسی - امنیتی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که نماینده سازمان ملل متحد مجدداً پیشنهاد مذاکره مستقیم با انصارالله را به سعودی‌ها داده است که باید دید ریاض در این بین چگونه عمل می‌کند و اگر زیر بار مذاکره مستقیم نروند بدون شک اوضاع برای عربستان مشکل خواهد شد. در این میان مقامات غربی و در صدر آنها جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به صورت علنی از این آتش‌بس حمایت کرده‌اند ولی در این میان بازهم بازی دوگانه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. کاخ‌سفید اعلام کرده که اگرچه این روند را مورد تایید قرار می‌دهد اما به نظر آنها این مساله ناکافی است. بایدن اعلام می‌کند که آتش‌بس باید به طور کامل برقرار شود و جنگ پایان یابد اما در همین راه می‌بینیم که اوضاع یمن را با استقرار نظامیانش بهم ریخته است و همین موضوع به نوعی آینده پرونده این کشور را با صدها سوال و اما و اگر روبرو می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز