خبرگزاری کار ایران

وزن صفحه ستون 50 * 50

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۴۹۴

همان طور که می دانید امروزه صنعت ساختمان سازی همواره با تجهیزات مختلفی همراه است که برخی از آن ها فولادی و برخی غیر فولادی به شمار می آیند. یکی از اصلی ترین اجزای ساختمان که وظیفه انتقال بارهای مرده و زنده مختلف از ستون به پی یا شالوده زیر بنا دارد، صفحه ستون نامیده می شود. رایج ترین ابعاد صفحه ستون 50 * 50 میلی متر می باشد که در این مطلب قصد بررسی وزن و فرآیند تولید آن و البته بهترین متریال برای ساخت آن را داریم.

 

برای محاسبه وزن صفحه ستون 50 در 50 که یکی از مناسب ترین ابعاد برای این قطعه است و از محبوبیت زیادی برای مهندسان عمران و سازه برخوردار می باشد، استفاده از فرمول محاسبه وزن یا جداول صفحه ستون 50 * 50  است. برای استفاده از فرمول محاسبه صفحه ستون باید در نظر داشته باشید که پارامترهای طول، عرض و ضخامت بیس پلیت، بر اساس واحد متر می باشد. وزن مخصوص فولاد یا در واقع چگالی آن نیز حدود 7850 می باشد. طول و عرض صفحه ستون نیز 05/0 متر و ضخامت آن 02/0 متر در نظر گرفته می شود. از این رو وزن صفحه ستون 50 * 50 بر اساس فرمول به شرح زیر است:

وزن صفحه ستون 25/39 کیلوگرم = (0.05 * 0.05 * 0.02) متر مکعب * وزن مخصوص فولاد نرم (7850) کیلوگرم بر متر مکعب

جدول وزن صفحه ستون نیز در ابعاد 50 * 50 در ادامه آورده شده است:

وزن صفحه ستون 50 * 50

فرآیند تولید صفحه ستون

وزن صفحه ستون 50 * 50

همان طور که می دانید امروزه نیمی از اجزای ساختمان های مختلف مسکونی، اداری، پارکینگ ها و تجاری از مقاطع و اجزای فولادی ساخته می شود. صفحه ستون در واقع یکی از مهم ترین اجزای ساختمان است که در جهت اتصال به پی مورد استفاده قرار می گیرد. جنس صفحه ستون از ورق های فولادی مختلف می باشد و این موضوع بسته به میزان تحمل بار وارده دارد. هر چه صفحه ستون نیاز به تحمل وزن های بیشتری برای بارهای مرده و زنده وارده داشته باشد، باید از ورق فولادی با استحکام کششی بیشتری برای ساخت آن استفاده شود.

برای تولید صفحه ستون نیز فرآیند تولید خاصی نیاز نیست؛ زیرا 80 درصد از مراحل تولید آن مربوط به ساخت ورق فولادی مورد استفاده می باشد که معمولاً ورق آهن یا سیاه است. حال از آنجایی که ورق سیاه دارای تنوع بسیاری در گریدهای مختلفی مانند ST37 و ST52 می باشد، انتخاب آن بسته به تشخیص مهندس سازه دارد. برای ساخت صفحه ستون نیز ابتدا ورق انتخاب شده در بازه ضخامتی 8 تا 12 میلی متر، در طول و عرض مشخص برشکاری شده و سپس یک سری سوراخ برای اتصال به ستون بر روی آن اعمال می گردد.

مشخصات ورق ST52

همان طور که اشاره شد، برای ساخت صفحه ستون معمولاً از ورق سیاه استفاده می کنند. حال در این بین قصد بررسی مشخصات ورق ST52 را داریم. نام دیگر این کیفیت ورق سیاه صنعتی بوده و به علت داشتن میزان بیشتری از عناصر آلیاژی در ترکیبات خود، مانند کربن، از سختی بالاتر، انعطاف پذیری کمتر، استحکام کششی زیاد و در نتیجه تحمل وزن بالا، سازگاری با انواع محیط ها و مواردی از این قبیل برخوردار است. با این وجود این موضوع به معنای نبود قابلیت انعطاف پذیری در فولاد ST52 نیست؛ زیرا این فولاد نیز در دسته فولادهای کم کربن قرار می گیرد و قابلیت انجام عملیات های جوش کاری، ماشینکاری، سوراخ کاری و ... بر روی آن وجود دارد.

از دیگر مشخصات ورق ST52 نیز می توان به دارا بودن یکپارچگی ساختاری، مقاومت در برابر ضربه، فشار، خوردگی و بالا بودن نقطه ذوب آن و در نتیجه استحکام در برابر آتش اشاره کرد. هدایت الکتریکی بالا در این فولاد نیز سبب شده تا ایمنی سازه هایی که با استفاده از آن ساخته می شوند، در برابر عواملی مانند رعد و براق افزایش داده شود.

مشخصات فنی ورق سیاه صنعتی نیز شامل تولید این محصول در بازه ضخامتی 2/1 تا 100 میلی متر، عرض های 600 تا 2000 میلی متر و طول های متغیر بسته به سفارش مشتری می باشند. لازم به ذکر است کارخانه سازنده در تولیدات این فلزات و بازه ابعادی آن ها تأثیر به سزایی دارد. همچنین باید گفت ورق سیاه ST52 به دو صورت رول و شیت های فابریک یا برش خورده نیز در بازار آهن آلات به فروش می رسد.

کاربرد ورق ST52

ورق سیاه صنعتی با گرید st52 از کاربردهای بسیاری در صنعت برخوردار می باشد. این فلز از عناصری مانند کربن، فسفر، گوگرد، سیلیسیم و .. تشکیل شده است که هر کدام سبب ایجاد خواص جداگانه ای بر روی آن خواهند شد. نرخ این محصول نیز بسته به ویژگی هایی که به خود اختصاص داده است، مقرون به صرفه می باشد. اما همان طور که می دانید ضخامت و وزن دو عامل اثر گذار بر قیمت محصولات تخت فولادی هستند. از این رو می توان گفت طبیعی است که قیمت ورق سیاه 3 میل مناسب تر از ورق 4 میل یا ضخامت های بالاتر باشد. این موضوع به سبب وزن کمتر ورق 3 میل است که سبب کمتر شدن قیمت آن گردیده است. حال از کاربرد ورق st52 در ضخامت های پایین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت تجهیزات ریل راه آهن
  • لوله های انتقال سیالات
  • بدنه ماشین آلات صنعتی
  • سقف سازه های ساختمانی
  • پروفیل
  • قوطی
  • نبشی و ...

این در صورتی است که ورق های st52 با ضخامت های بالاتر یا به اصطلاح ضخیم بار، بیشتر در مصارف صنعتی تر که نیاز به تحمل وزن های بالا دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. این کاربردها در ادامه آورده شده اند:

  • ساختمان سازی: این صنعت به تنهایی سازه های بسیاری را در بر می گیرد. امروزه بسیاری از ساختمان های مسکونی نیز به وسیله سازه های فلزی ساخته می شوند و ورق st52 برای ساخت سقف، دیوار، نبشی، پروفیل، لوله های انتقال و اتصالات آن ها کاربرد بسیاری دارد.
  • سدسازی و پل سازی (به صورت کلی سازه های عظیم فلزی)
  • ساخت انواع مخازن تحت فشار و حمل
  • تجهیزات صنعت پتروشیمی
  • سیستم های هیدرولیکی فشار قوی
  • جک های هیدرولیکی و ...

عوامل مؤثر بر کیفیت ورق ST52

کیفیت ورق st52 به خصوص برای مصارف صنعتی و مواردی که نیاز تحمل فشارهای بالا دارند، مناسب است، اما این موضوع به عوامل مختلفی وابسته است. ابتدایی ترین مورد اسلب اولیه ای است که برای ساخت این محصول مورد استفاده قرار می گیرد. کارخانجات تولیدکننده اسلب موظف به تولید این محصول دقیقاً متناسب با گرید st52، با همان خواص شیمیایی و ترکیبات آلیاژی هستند. زمانی که اسلب ابتدایی خواص مورد نیاز را نداشته باشد، در نهایت کیفیت و قیمت ورق ST52 که در سایت آهن اینفو منتشر می شود ، تحت تأثیر قرار می گیرند.

با این وجود کارخانه تولیدکننده نیز نقش مهمی را در این باره ایفا می کند. تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده، ابعاد محصول، کاربرد نهایی آن، نحوه عرضه، آزمایش های انجام گرفته بر روی محصول و ... همگی بر کیفیت ورق های ST52 مؤثر می باشند.

به طور معمول میزان و درصد عناصر آلیاژی که در ساخت ورق ST52 مورد استفاده قرار می گیرند، یک استاندارد مشخص دارد. از این رو عمدتاً کربن حدود 22/0 درصد، سیلیسیم حدود 55/0 درصد، منگنز کمتر از 6/1 درصد، فسفر و سولفور حدود 025/0 درصد، وانادیم 05/0 درصد و نیوبیم و تیتانیوم در حدود 03/0 درصد در اسلب اولیه ورق ST52 به کار برده می شوند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز