خبرگزاری کار ایران

نکات مهم برای تغذیه گربه مادر بعد از زایمان + جدول پیشنهاد برند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۰۴۶

مراقبت پس از زایمان از گربه مادر و بچه گربه‌های تازه متولد شده او، به ویژه تغذیه آن‌ها، بسیار مهم است. در روزهای ابتدایی پس از زایمان به منظور تقویت گربه مادر و مغذی شدن شیر او، می‌بایست انواع مواد مورد نیاز بدن او را که ارزش غذایی بالایی دارند، در برنامه غذایی گربه قرار دهید.

 

بنابراین می‌بایست پس از مراجعه به دامپزشک و با توجه به نیاز بدن گربه مادر، انواع مواد مغذی مورد نیاز از قبیل پروتئین، انواع ویتامین، چربی و مواردی از این دست را برای تغذیه گربه فراهم نمایید. توجه داشته باشید، گربه مادر علاوه بر تقویت خود، مسئولیت پرورش بچه گربه‌ها را نیز به عهده دارد. بنابراین حجم غذای او از حالت عادی بیشتر خواهد شد.

امروز درباره تغذیه گربه مادر بعد از زایمان و اهمیت این موضوع که توسط تیم فودلی جمع‌آوری شده است صحبت می‌کنیم.

چه غذایی برای تغذیه گربه مادر بعد از زایمان مناسب است؟

گربه‌ای که به تازگی زایمان کرده است، تغییرات هورمونی بسیاری در بدنش رخ می‌دهد و همزمان فرایند تولید شیر در بدن گربه مادر نیز آغاز می‌شود. بنابراین تغذیه گربه مادر بعد از زایمان می‌بایست تفاوت‌های بسیاری با تغذیه او در حالت عادی داشته باشد. گربه مادر پس از زایمان به مقادیر پروتئین بیشتری نیاز دارد تا بتواند قدرت از دست رفته خود را برگرداند.

همچنین می‌بایست کالری بیشتری نسبت به قبل مصرف کند، پس به هیچ عنوان دسترسی گربه مادر را به غذاهای پروتئینی و مغذی محدود نکنید. در نظر داشته باشید، تغذیه گربه مادر بعد از زایمان باید به صورتی باشد، که علاوه بر تقویت خود به تولید شیر و پرورش بچه‌ها نیز بپردازد. در ادامه به بررسی مواد غذایی که ضروریست در برنامه غذایی گربه مادر قرار گیرند، می‌پردازیم:

  • پروتئین؛ پروتئین برای ساختن و تعمیر بافت‌های بدن لازم است. در دوران شیردهی و تغدیه گربه مادر بعد از زایمان، می‌بایست حدود 30 الی 35 درصد از حجم غذای گربه را مواد پروتئینی تشکیل دهند.

  • چربی؛ گربه مادر برای بازگرداندن وزن از دست رفته خود و تامین انرژی مورد نیاز بدن، نیاز به 20 الی 25 درصد چربی دارد.

  • ویتامین‌ها و مواد معدنی؛ این مواد در تامین سلامتی گربه مادر و تقوین بدن وی نقش کلیدی دارند. غذا باید حاوی ویتامین‌های A، D، E و C باشد و نیز مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن را فراهم کند.

  • آب؛ در دوره شیردهی، آب بدن گربه مادر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و می‌بایست جایگزین شود.

اهمیت توجه به تغذیه گربه مادر بعد از زایمان

نکات مهم برای تغذیه گربه مادر بعد از زایمان + جدول پیشنهاد برند

توجه به تغذیه گربه مادر بعد از زایمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گربه مادر می‌بایست مقادیر مناسبی از چربی، پروتئین و کربوهیدرات را دریافت نماید تا بتواند وزن از دست رفته خود را بازگردانده و شیر مورد نیاز بچه گربه‌ها را تامین کند. دقت داشته باشد، حجم غذای گربه مادر بعد از زایمان تقریبا دو برابر حالت عادی است، بنابراین مانع غذا خورد او نشوید.

هنگام تهیه غذای گربه باردار، به شدت مراقب حساسیت گربه به مواد غذایی خاص باشید و دقت کنید که آن‌ها را در برنامه غذایی گربه قرار ندهید. ایجاد حساسیت و مسمومیت در دوران شیردهی می‌تواند برای گربه مادر و بچه گربه‌ها بسیار خطرناک باشد.

اگر علائمی مانند بی‌اشتهایی، اسهال، استفراغ، نفخ و یا خونریزی از واژن را در گربه خود مشاهده می‌کنید، می‌بایست سریعا به دامپزشک متخصص مراجعه نمایید. اما مواردی مانند خوردن مدفوع بچه گربه‌ها توسط گربه مادر می‌تواند طبیعی باشد و می‌بایست در تغذیه گربه مادر بعد از زایمان دقت داشته باشید، تا مواد مورد نیاز بدنش از طریق مواد غذایی سالم تامین شوند.

تعداد وعده‌های غذایی گربه مادر بعد از زایمان

در روزهای ابتدایی پس از زایمان، کاملا طبیعی است که گربه مادر اشتهای همیشگی را نداشته و کمی بی‌حال و خسته باشد. شما می‌بایست وعده‌های غذایی گربه را به بار در روز افزایش دهید. اما توجه داشته باشید، در صورتی که گربه شما پس از زایمان نیز وزن اضافه می‌کند، وعده‌های غذایی او را کم کرده و در تغذیه گربه مادر بعد از زایمان تجدید نظر کنید؛ زیرا اضافه وزن به ویژه در دوران شیردهی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مواد غذایی مورد نیاز بدن گربه مادر در بازه‌های زمانی مختلف متفاوت است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • سعی کنید در روزهای اول شیردهی از خوراکی‌هایی با کلسیم بالا در برنامه غذایی گربه مادر استفاده کنید.

  • اوج زمان تولید شیر، در هفته سوم و چهارم شیردهی است و اوج نیاز به غذاهای پروتئینی گربه مادر در هفته‌های ششم و هفتم است؛ بنابراین در هفته‌های سوم تا هفتم شیردهی نیاز بدن گربه را به خوراکی‌هایی با پروتئین و کالری بالا رفع نمایید.

بهترین غذا برای گربه‌ مادر بعد از زایمان

بهتر است بدانید، گربه‌ها پس از زایمان حدود 40 درصد از وزن خود را از دست می‌دهند، بنابراین می‌بایست تغذیه گربه مادر بعد از زایمان سرشار از غذاهای پروتئینی و پرکالری باشد، تا وزن از دست رفته را برگرداند. موادی مانند ویتامین‌ها، DHA و امگا 3 می‌توانند در زمان شیردهی، به تقویت بدن گربه مادر کمک بسیاری کنند. همچنین بهترین غذاها برای گربه مادر بعد از زایمان در جدول زیر آمده است.

بهترین غذاها برای گربه بعد از زایمان

نوع غذا

Purina One Healthy Kitten

Purina Pro Plan Kitten Chicken and Rice

Iams ProActive Health Kitten Dry Food

غذاهای با پروتئین و کالری بالا

Purina Pro Plan Kitten Flaked White Fish & Tuna Canned Food

غذاهای دریایی

Royal Canin Mother and Babycat

Wellness CORE Natural Grain Free Turkey Canned Kitten Food

غذاهای تر(کنسروی)

حتما دقت کنید، تغذیه گربه مادر بعد از زایمان می‌بایست تحت نظر دامپزشک باشد. همچنین از دادن غذاهای حساسیت‌زا به گربه مادر خودداری نمایید.

چند نکته مهم در ارتباط با تغذیه گربه مادر بعد از زایمان

حفظ سلامت گربه مادر و جبران ذخایر بدنی او، در سال‌های آینده زندگی او بسیار تاثیرگذار است، بنابراین می‌بایست در تغذیه گربه مادر بعد از زایمان به اندازه و حجم غذای روزانه گربه و مواد مغذی هر وعده غذایی توجه ویژه داشته باشید؛ لازم به ذکر است، اندازه و حجم غذای گربه مادر با توجه به عوامل سن و وزن او مشخص می‌شود.

همچنین بهتر است، در دوران شیردهی و پس از زایمان از مواد غذایی همچون غلات، گوشت بدون چربی، پنیر پخته، شیر و همچنین ماهی پخته در رژیم غذایی گربه مادر استفاده نمایید. دقت داشته باشید که ظاهر و وزن یک گربه شیرده به‌میزان زیادی بیانگر نوع تغذیه و سلامت حیوان است. بنابراین گربه مادر به طور معمول می‌بایست تا چند ماه بعد از زایمان به وزن عادی خود برسد.

سخن پایانی

در این مقاله به تغذیه گربه مادر بعد از زایمان و اهمیت آن پرداخته‌ایم. همانطور که می‌دانید، گربه مادر علاوه بر تقویت خود و بازگرداندن وزن از دست رفته بدن خود، به منظور شیردهی و پرورش بچه گربه‌ها نیز، به مواد غذایی با پروتئین، چربی، کربوهیدرات و ویتامین بالا نیاز دارد. تامین غذای سالم و مغذی برای گربه مادر، می‌تواند سلامت او را پس از زایمان تضمین نماید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز