خبرگزاری کار ایران

نکات قابل توجه مدیران منابع انسانی هنگام عقد قرارداد غذای شرکتی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۳۷۲

در میان رفاهیاتی که شرکت‌ها برای پرسنل خود در نظر می‌گیرند، ارائه غذای سازمانی از جمله مزایای مهمی است که نه تنها در افزایش رضایت‌مندی پرسنل از شرکت تاثیر زیادی دارد، بلکه به مدیران منابع انسانی در جذب نیروی کار و نگهداشت آنها کمک شایانی می‌کند.

نکته قالب توجه این است که همین غذای سازمانی دوست‌داشتنی و جذاب از نظر کارمندان یک شرکت، به دلایل مختلفی می‌تواند تبدیل به عامل نارضایتی سازمانی و حتی مهمتر از آن، ایجاد حس بی‌ ارزش و اهمیت بودن پرسنل برای سازمان شود. کیفیت پایین، تنوع کم، عدم ارسال به موقع غذای شرکتی، بروز اتفاق‌های ناخوشایندی که ناشی از عدم رعایت بهداشت است از مواردی است که به نارضایتی پرسنل بابت ارائه غذای سازمانی منجر می‌شود.

به همین دلیل است که بزرگترین نگرانی مدیران منابع انسانی، تدارکات یا شخصی که مسئول تصمیم‌گیری در مورد انتخاب شیوه ارائه غذای سازمانی (استخدام آشپز سازمانی یا سفارش ناهار پرسنل به کترینگ) است، انتخاب روش نادرست و در پی آن اعتراض پرسنل بابت کیفیت پایین غذا است. اما چگونه می‌توان میزان بروز این اتفاق ناخوشایند یا بهتر بگوییم خطر سازمانی را کاهش داد؟ مدیران منابع انسانی و افراد تصمیم‌گیر در این زمینه، چگونه می‌توانند بهترین غذای سازمانی را برای پرسنل خود سفارش دهند تا هم مقرون به صرفه و هم رضایت‌بخش باشد؟ اگر این دغدغه شما هم هست با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

 

 

نکات خیلی مهمی که قبل از عقد قرارداد غذای شرکتی باید بدانید:

وقتی سقف بودجه هر نفر از پرسنل در سازمان مشخص می‌شود، کارسخت مدیران منابع انسانی یا تدارکات برای انتخاب سر آشپز یا کترینگ مناسب آغاز می‌شود. البته انتخاب بهترین روش برای تامین غذای سازمانی به عوامل مختلفی مانند، تعداد پرسنل، بودجه، موقعیت مکانی سازمان و... بستگی دارد. به عنوان مثال، برای سازمانی با پرسنل بیش از 400 نفر، شاید تهیه غذا در محل شرکت به صرفه‌تر از سفارش غذا از کترینگ به نظر آید؛ اما با یک حساب و کتاب ساده و در نظر گرفتن هزینه خرید تجهیزات، مواد اولیه، حقوق و دستمزد آشپز و کارگر و... سفارش غذا از کترینگ‌ها منطقی‌تر به نظر می‌آید. در هر صورت، مدیرانی که تصمیم به ارائه غذای سازمانی دارند باید به نکاتی توجه کنند تا دچار دردسرهای پس از عقد قرارداد با سرآشپز و کترینگ نشوند. 

 

بین استخدام آشپز سازمانی و سفارش از کترینگ، بهترین را انتخاب کنید

همانطور که گفتیم سازمان‌هایی که تعداد پرسنل آنها بیش از 400 نفر است، استخدام آشپز و سر آشپز را مقرون به صرفه‌تر می‌دانند تا سفارش غذا از کترینگ. اما انتخاب این روش به غیر از هزینه‌هایی که روی دست سازمان،‌ بابت خرید تجهیزات و مواد اولیه و... می‌گذارد، با ریسک‌هایی همراه است. انتخاب سر آشپز یا آشپز غیر حرفه‌ای یا نه چندان با سلیقه یکی از این ریسک‌هاست. پر واضح است که سر آشپزهای حرفه‌ای، جذب رستوران‌ها می‌شوند و معمولا آشپزهای خانگی یا نه چندان با سابقه و غیر متخصص، متصدی سمت سر آشپز در سازمان‌ها می‌شوند. آشپزهایی که فوت و فن‌های خاص آشپزی در حجم بالا را نمی‌دانند و ممکن است موجب نارضایتی پرسنل شوند. به همین دلیل سفارش غذا از کترینگ‌ها به صرفه‌تر به نظر می‌رسد. زیرا کترینگ‌ها به صورت تخصصی روی تهیه غذا در حجم انبوه متمرکز هستند و معمولا  سر آشپز و پرسنل حرفه‌ای و متخصص را به خدمت می‌گیرند. دلیل هم مشخص است؛ در رقابتی که بین کترینگ‌ها وجود دارد، به خدمت گرفتن نیروی غیر متخصص به معنی از دست دادن سهم بازار است.

نکات قابل توجه مدیران منابع انسانی هنگام عقد قرارداد غذای شرکتی

سفارش غذای سازمانی به کترینگ‌ها را جایگزین سفارش از رستوران‌ها نکنید

برخی از مدیران، مرزی بین رستوران‌ها و کترینگ‌هایی که به صورت تخصصی در زمینه غذای سازمانی و بیرون بر، در تیراژ بالا فعالیت می‌کنند متصور نیستند و گاه دچار این اشتباه می‌شوند که سفارش غذای سازمانی از رستوران به لحاظ کیفی یا قیمتی به صرفه است. در این زمینه باید بگوییم که ساختار رستوران با کترینگ متفاوت است و معمولا رستوران‌ها تنها بخشی از حجم غذای تولیدی و فضای آشپزخانه را به سفارش‌های سازمانی اختصاص می‌دهند و تمرکز اصلی آنها روی مشتریان حضوری است. در مقابل کترینگ‌ها به صورت تخصصی روی غذای سازمانی و بیرون‌بر فعالیت می‌کنند و می‌توانند غذای باکیفیت با حجم بالا را به سازمان‌ها ارائه دهند.

برخی مدیران نیز بنا بر تجربه خوشایندی که از یک رستوران دارند، سفارش غذای سازمانی به رستوران را در دستور کار قرار می‌دهند، این درحالیست که غذایی که در یک رستوران سرو می‌شود، از لحاظ سطح کیفی و حتی طعم و عطر با غذایی که همان رستوران برای سازمان‌ها ارائه می‌دهد متفاوت است.

نکات قابل توجه مدیران منابع انسانی هنگام عقد قرارداد غذای شرکتی

کیفیت را فدای قیمت نکنید

در حال حاضر کترینگ‌های بسیاری به ارائه خدمات تهیه غذا مشغول هستند و بین آنها رقابت وجود دارد. این رقابت بین کترینگ‌های مطرح و شناخته شده شدیدتر است. زیرا آنها دریافته‌اند که ارائه غذای بی‌کیفیت یا کاهش پله‌کانی کیفیت، به اعتراض پرسنل سازمان منجر می‌شود که نتیجه این نارضایتی سازمانی، لغو قرارداد بین کترینگ و شرکت است. به همین دلیل معمولا سفارش غذا به کترینگ‌های مطرح و شناخته شده و ارائه غذای باکیفیت و متنوع به اعضای شرکت، رضایت سازمانی بیشتری در پی دارد تا استخدام آشپز سازمانی.

تنوع غذا به اندازه کیفیت مهم است

افراد مختلف سلایق، ذائقه و عادات غذایی متفاوتی دارند. علاوه بر این برخی از افراد از رژیم‌های غذایی ویژه‌ای پیروی می‌کنند. به همین دلیل توصیه ما به مدیران منابع انسانی و تدارکات این است که کترینگی را انتخاب کنند که منوی متنوعی داشته باشند و در ضمن در منوی آنها، غذا و سالادهای رژیمی هم گنجانده شده باشد. زیرا غذای تکراری حتی اگر باکیفیت باشد، باز هم موجبات نارضایتی پرسنل را فراهم می‌آورد. در این زمینه کترینگ کیبو مثال خوبی است. این کترینگ تنوع بالایی در زمینه غذا، پیش غذا، غذای رژیمی و... دارد.

رعایت استانداردهای بهداشتی را جدی بگیرید

مسلما هیچ شخصی مایل نیست غذایی که داخل آن مو، پلاستیک و... باشد، میل کند. این موضوع به اندازه مسمویت پس از خودرن یک غذای بی‌کیفیت که در محیطی غیر بهداشتی تهیه شده باشد ناراحت کننده است. پس برای جلوگیری از چنین مواردی، توصیه ما به افرادی که مسئول سفارش غذای سازمانی هستند این است که از محیط آشپزخانه، انبار و سردخانه‌های کترینگی که قصد سفارش غذا از آن را دارند بازدید کنند. همچنین از کیفیت مواد اولیه که در تهیه غذا از آنها استفاده می‌شود اطمینان حاصل کنند. استفاده از گوشت‌های بی‌کیفیت، برنج نامرغوب، مواد اولیه بی‌کیفیت و فاسد و... سلامت پرسنل سازمان را تهدید می‌کند و باید نسبت به عدم استفاده از آنها اطمینان داشته باشید.

اهمیت فاصله کترینگ تا لوکیشن شما

توجه داشته باشید که هر چه فاصله کترینگی که با آن قرارداد بسته‌اید تا سازمان شما نزدیک‌تر باشد، غذا گرم و به موقع‌تر برای پرسنل سرو می‌شود. انعقاد قرارداد با کترینگ‌هایی که در حاشیه شهر قرار دارند، به دلیل مسافت طولانی با دردسرهای بسیاری همراه است. تصور کنید که با کترینگی در فاصله 2 ساعته با سازمان خود، قرارداد بسته‌اید. در چنین شرایطی غذایی که صبح زود طبخ شده است، ساعت 8 صبح بسته بندی و ساعت 9 صبح ارسال می‌شود تا ساعت 11 به شما برسد و شما بتوایند ساعت 12 تا 12:30 سرو کنید. مسلم است که چنین غذایی تازه و گرم نیست.

 نه به کترینگ‌های کاملا صنعتی

صنعتی شدن روند تهیه غذا، سرعت طبخ و حجم تولید را افزایش می‌دهد و این موضوع برای صاحبان کترینگ به صرفه، ولی برای پرسنل سازمان دلچسب نیست. دلیل هم مشخص است؛ تفاوت میان غذایی که با دستگاه‌های صنعتی تهیه شود، از نظر طعم و عطر با غذایی که به صورت سنتی طبخ شود زمین تا آسمان است. به همین دلیل برخی از کترینگ‌های مطرح که به مشتری اهمیت می‌دهند، از آشپزی ترکیبی استفاده می‌کنند. به این ترتیب که هنر آشپزی سنتی را با دستگاه‌های صنعتی ترکیب و حجم زیادی از غذا را با طعم و عطر غذاهای سنتی ارائه می‌دهند.

غذای سازمانی را از کجا سفارش دهیم؟

 

قبل از هر چیز باید بدانید که بر خلاف رستوران‌ها که غذای پر روغن و خوش رنگ و لعاب به مشتری ارائه می‌دهند تا در وی وفاداری ایجاد کنند، رسالت کترینگ‌ها، در وهله اول ارائه غذای سالم و بهداشتی و پس از آن رنگ و لعاب غذاست. به این ترتیب، کترینگ‌های معتبر غذای سالم، خوش طعم و بهداشتی‌‌تری به سازمان‌ها ارائه می‌دهند تا رستوران‌ها و برخی مراکز تهیه غذای زیر پله‌ای و شناخته نشده.

در خاتمه باید توصیه کنیم که برای سفارش غذای سازمانی یا شرکتی، به سراغ کترینگ یا مراکز تهیه غذای معتبر بروید. در حال حاضر کترینگ‌های معتبری مانند کیبو در سطح شهر به ارائه خدمات تهیه غذا برای سازمان‌ها می‌پردازند و مدیران منابع انسانی می‌توانند غذای پرسنل خود را از آنها تهیه کنند. توصیه ما به شما این است که قبل از انعقاد قرارداد با مراکز تهیه غذا، مواردی که به آنها اشاره شد را مد نظر قرار دهید و از میان گزینه‌هایی که پیش رو دارید، بهترین و خوشنام‌ترین کترینگ را انتخاب کنید تا از رضایت‌مندی همکارانتان رستگار شوید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز