خبرگزاری کار ایران

ایمپلنت یا دندان مصنوعی، کدام یک بهتر است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۱۰۱

نظرات متعددی وجود دارد. این دو روش درمانی (ایمپلنت و دندان مصنوعی) روش هایی هستند که از طریق آنها به راحتی می توان جای خالی دندانها را پر کرد.  جهت پاسخ درست به این سوال بهتر است ابتدا با این دو روش درمانی آشنا شوید. مطمئنا بعد از شناخت هر دو روش، بهتر می توان به این سوال پاسخ داد.

معرفی روش دندان مصنوعی چسبی

 دندان مصنوعی چسبی دندان های متحرکی هستند که افراد زیادی از آن به عنوان جایگزین دندانهای از دست رفته خود استفاده می کنند. روش دندان مصنوعی با توجه به شرایط دندان های بیمار در دو نوع کامل و تکه ای انجام می شود.

دندان مصنوعی تکه ای: در مواردی که بیمار فقط یک یا تعدادی از دندانهای خود را از دست داده باشد، پزشک از روش دندان مصنوعی تکه ای استفاده می کند. به دندان مصنوعی تکه ای پارسیل نیز گفته می شود. در روش پارسیل، دندان مصنوعی به کمک بالهای فلزی به دندانهای مجاور چسبیده می شود و جای خالی دندان به راحتی پر می شود.

دندان مصنوعی کامل: در روش دندان مصنوعی کامل برخلاف روش پارسیل، بیمار کل دندانهای خود را از دست داده است و به همین دلیل باید از یک مجموعه کامل دندان استفاده کند. جنس پروتزهای مصنوعی از ماده ای به نام رزین اکریلیک است.

موادی که در ساخت دندان متحرک استفاده می شوند

از جمله مواد مصرفی که در ساخت دندان مصنوعی چسبی استفاده می شوند می توان به موم رز، بیدینگ و موم باکسینگ اشاره کرد. هر کدام از این مواد در مراحل مختلفی از ساخت دندان مصنوعی به کار میروند. آنچه که در مورد ساخت دندان مصنوعی چسبی اهمیت دارد کیفیت مواد مصرف شده و تجربه کاری دندانپزشک است. هر چقدر کیفیت مواد به کار رفته در ساخت دندان بیشتر و پزشک حاذق تر باشد دندان ساخته شده کیفیت بالایی دارد.

ایمپلنت یا دندان مصنوعی، کدام یک بهتر است؟

معرفی روش ایمپلنت دندان

در ادامه بحث به معرفی روش درمانی ایمپلنت خواهیم پرداخت. در رابطه با این روش درمانی باید گفت ایمپلنت دندان روشی است که ساختار آن شبیه دندان های طبیعی است.

 نکته ای که در رابطه با روش درمانی ایمپلنت وجود دارد این است که هر کسی امکان انجام ایمپلنت را ندارد. در واقع جهت انجام ایمپلنت دندان بیمار باید شرایطی داشته باشد. منظور از شرایط، داشتن لثه سالم، تراکم استخوان فک، سلامت دهان و عدم وجود بیماری های مربوط به دهان و لثه است. در ادامه جهت آشنایی بیشتر با روش ایمپلنت به معرفی کامل قسمت های این روش درمانی خواهیم پرداخت.

اجزاء تشکیل دهنده ایمپلنت

فیکسچر: منظور از فیکسچر در ایمپلنت دندان پیچ استوانه ای شکلی است که در فک بیمار قرار داده می شود. میزان تراکم استخوان فک در این مرحله اهمیت زیادی دارد چرا که، در استخوان فک باید فضای کافی جهت قرار دادن فیکسچر وجود داشته باشد.

کانکتور: به کانکتور اباتمنت نیز گفته می شود. کانکتور نیز یک نوع پیچ محسوب می شود که در بالای فیکسچر قرار می گیرد. اباتمنت ها در دو نوع ساخته می شوند. دسته ای از اباتمنت ها به منظور محافظت از روکش ایمپلنت و دسته ای دیگر به منظور حفظ استحکام ایمپلنت به کار میروند. استفاده از هر کدام از اباتمنت ها به شرایط بیمار بستگی دارد.

تاج ایمپلنت: قسمت تاج همان قسمتی است که دیده می شود. جنس تاج ایمپلنت از سرامیک است. نکته ای که در رابطه با تاج ایمپلنت وجود دارد این است که در صورتی که تاج به هر دلیلی (تصادف، ضربه) شکسته شود امکان تعویض آن وجود دارد. 

مقایسه دو روش درمانی دندان مصنوعی و ایمپلنت

به منظور درک بهتر تفاوت این دو روش درمانی و اینکه دندان مصنوعی چسبی بهتر است یا ایمپلنت؟ بهتر است به مقایسه این دو روش از نظر مزایا و معایب آنها نیز پرداخته شود.

 مزایای دندان مصنوعی چسبی

* روش ساخت دندان مصنوعی چسبی سریع و ساده است.

* هیچ گونه جراحی در این روش درمانی وجود ندارد.

* چنانچه تراکم استخوان فک بیمار ضعیف شده باشد باز هم می توان از روش دندان مصنوعی چسبی استفاده کرد.

*  کار تنظیم و ترمیم آنها بسیار ساده است.

* علاوه بر موارد ذکر شده هزینه ساخت دندان مصنوعی چسبی بسیار با صرفه و اقتصادی است.

* از نظر ظاهر نیز دندانهای متحرک کاملا شبیه دندانهای طبیعی بیمار هستند.

* علاوه بر این طول دوره درمان در این روش کوتاه است.

مزایای ایمپلنت دندان

* از آنجایی که دندان در فک بیمار توسط فیکسچر ثابت می شود عملکرد آن مانند دندان طبیعی است و دندانهای ایمپلنت شده هیچگونه حرکت و لغزشی ندارند.

* ایمپلنت سبب حفظ تراکم استخوان فک شده و آن را حفظ می کند.

* طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندان تا 20 سال و بیشتر است.

معایب ایمپلنت

* یکی از معایب روش ایمپلنت دندان طولانی بودن دوره درمان و هزینه آن است.

* روش درمانی ایمپلنت برای افراد سیگاری توصیه نمی شود چرا که دود سیگار سبب کاهش عمر مفید ایمپلنت می شود. البته رعایت نکات بهداشتی در کاهش تاثیر دود سیگار موثر هستند.

* انجام جراحی یکی از معایب ایمپلنت دندان است که بسیاری از افراد به این دلیل حاضر به انجام ایمپلنت نیستند. در رابطه با این موضوع باید گفت از آنجایی که در همان مرحله اول از ماده بی حسی استفاده می شود بیمار هیچگونه دردی را احساس نخواهد کرد.

معایب دندان مصنوعی

* از جمله معایب دندان مصنوعی چسبی، نحوه تمیز کردن آنها است. برای تمیز کردن دندان مصنوعی باید آنها را بردارید.

* حرکت و لغزش دندانهای متحرک یکی دیگر از معایب این روش درمانی است. البته همانطور که اشاره شد شرایط لثه بیمار و تجربه کاری دندانپزشک در این امر موثر هستند.

* طول عمر دندان مصنوعی چسبی کمتر از ایمپلنت است. البته میزان ماندگاری هر کدام از روش های ایمپلنت و دندان متحرک به چگونگی رعایت بهداشت فرد بستگی دارند.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که در رابطه با دو روش درمانی دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان گفته شد اکنون می توان به سوال دندان مصنوعی چسبی بهتر است یا ایمپلنت؟ پاسخ داد. در واقع در پاسخ این سوال باید گفت هر کدام از این دو روش درمانی با توجه به شرایط افراد، می تواند بهترین انتخاب باشد. به عنوان مثال افرادی که شرایط انجام ایمپلنت را نداشته باشند دندان مصنوعی متحرک بهترین انتخاب برای آنها است. افرادی هم که به دلیل وجود معایب دندان مصنوعی تمایلی به انجام این روش درمانی نداشته باشند می توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند.

در صورت نیاز به مشاوره تیم متخصص و باتجربه بهترین مرکز ایمپلنت دندان در غرب تهران، عارف کلینیک با مدیریت آقای دکتر مصطفی عارف، آماده پاسخگویی به شما و ارائه خدمات در حوزه ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی هستند.

منابع :

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز