خبرگزاری کار ایران

چگونه منبع اگزوز را خالی کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۴۱۹

تخلیه منبع اگزوز جهت ارتقای عملکرد خودرو انجام می‌گیرد، در این مطلب به صورت جامع و کامل به این موضوع می‌پردازیم. جهت آموزش گام‌به‌گام خالی کردن منبع اگزوز تا پایان مطلب با ما همراه باشید. در بسیاری از موارد به دلایل مختلف، منبع اگزوز به خوبی کار نمی‌کند که در این صورت لازم است تخلیه شود.

آشنایی با اجزای منبع اگزوز خودرو

جهت آشنایی با نحوه‌ی تخلیه منبع اگزوز ابتدا لازم است با اجزای آن به خوبی آشنا شوید. اگزوز خودرو در واقع یک سیستم پیچیده و بزرگ می باشد که در قسمت داخلی خودرو تعبیه شده است اما آنچه از اگزوز در بیرون به طور کامل قابل مشاهده است تنها یک لوله می‌باشد که در واقع قسمت انتهایی اگزوز است و می‌توان آن را در قسمت زیر خودرو مشاهده کرد.

اگزوز خودرو دارای اجزای متعددی است که شامل سنسورهای اکسیژن، لوله‌های اگزوز، صدا خفه کن، مبدل‌های کاتالیزوری، منیفولدهای اگزوز و لوله دم می‌باشد. منیفولد اگزوز که گازهای احتراق را مهار می‌کند به صورت مستقیم به موتور متصل می‌باشد. جنس منیفولد از فولاد، چدن و یا آلومینیوم است. این قسمت ممکن است به دلیل ترک خوردگی و یا تاب خوردن دچار آسیب شود.

چگونه منبع اگزوز را خالی کنیم؟

نحوه تخلیه منبع اگزوز خودرو

قبل از هر چیز باید این نکته را بدانید که ممکن است مراحل خالی کردن منبع اگزوز در انواع مختلف آن مانند منبع اگزوز رنجروی یا منبع اگزوز بلوچی کمی متفاوت باشدُ اما به طور کلی مراحل زیر برای تخلیه آنها باید انجام شود.

جهت خارج کردن منبع اگزوز خودرو به یک سری ابزار نیاز است که شامل سوکت نوک تیز، واشر، دستکش، پیچ و مهره‌های سالم، عینک ایمنی، نفوذ روغن، آویز‌های اگزوز لاستیکی و گیره عایق می‌باشند. تخلیه اگزوز خودرو شامل مراحلی است که لازم است به ترتیب انجام گیرند.

  1. در مرحله اول خودرو را روی یک سطح صاف و هموار پارک کنید و سپس آن را خاموش نمایید.
  2. با استفاده از جک خودرو را از روی سطح زمین بالا آورید، به طوری که هر چهار قسمت جک به صورت کامل در زیر خودرو قرار گیرند.
  3. در مرحله بعد پیچ و مهره‌های اگزوز را با اسپری مخصوص خیس نمایید و  تا پنج دقیقه صبر کنید تا پیچ‌ها سست شوند، زیرا در این صورت باز کردن آنها راحت انجام می‌گیرد.
  4. ابتدا صدا خفه کن را جدا کنید، این وسیله از طریق دو پیچ به اگزوز متصل است که لازم است جدا شود. پس از جدا کردن پیچ‌ها صدا خفه کن را از آویزهای لاستیکی بکشید تا جدا شود.
  5. در مرحله بعد مبدل کاتالیزوری را جدا نمایید که از طریق پیچ و مهره متصل است. اتصال این قسمت از طریق دو یا سه پیچ می‌باشد، پس از جداسازی پیچ‌ها، آن را از آویزهای لاستیکی بکشید تا جدا شود.
  6.  سپس آویزهای لاستیکی جدا می‌شوند و با آویز لاستیک‌های جدید جایگزین می‌گردند.
  7. در مرحله بعد صدا خفه کن جدید روی آویزهای لاستیکی قرار گیرد و به وسیله پیچ و مهره‌ها در جای خود محکم ‌شود.
  8.  حال یک واشر جدید را در بین مبدل کاتالیزوری و اگزوز خودرو قرار دهید و فلنج را با پیچ مهره ببندید.
  9. تمامی اتصال‌های را بررسی کنید که در جای دقیق و به صورت درست متصل شده باشند. همچنین از تنظیم دقیق اگزوز مطمئن شوید.
  10. پس از انجام اتصال‌های درست و محکم، خودرو را از جک جدا کنید تا در روی زمین قرار بگیرد. اگزوز را راه‌اندازی کنید و به صدای آن گوش دهید. حال عدم نشتی و هر گونه ایراد دیگر را بررسی کنید.

چگونه منبع اگزوز را خالی کنیم؟

دلایل خرابی اگزوز خودرو

منبع اگزوز خودرو در واقع یک قطعه مصرفی است که با گذشت زمان دچار استهلاک و خرابی می‌شود. اگر مصرف‌کنندگان به خوبی این دلایل را بشناسند و از نشانه‌های خرابی و ایراد اگزوز اطلاع داشته باشند، می‌توانند با تشخیص به موقع از ایجاد خسارت بیشتر جلوگیری نمایند.

اگر بست‌های منبع اگزوز خودرو شکسته شوند و یا تیغه‌هایی که در داخل منبع قرار دارند پوسیده گردند، اگزوز دچار خرابی می‌شود. حلقه متصل به منبع ممکن است سست و یا شکسته شود و یا قطعاتی که به اگزوز متصل هستند پوسیده گردد. صدای غیر عادی موتور می‌تواند نشان دهنده سوراخ شدن اگزوز باشد. خرابی و پوسیدگی اگزوز در مناطق مرطوب بیشتر است زیرا رطوبت به اگزوز آسیب می‌رساند.

اگر خودرو در مسیرهای ناهموار عبور کند، احتمال آسیب به اگزوز وجود دارد. کاهش قدرت خودرو و یا افزایش مصرف سوخت آن نیز می‌تواند از نشانه‌های آسیب دیدگی اگزوز باشد. با گذشت سال‌ها نیز اگزوز دچار استهلاک می‌شود. ما در این مطلب تلاش نمودیم تا اطلاعات مناسبی را در مورد اگزوز در اختیار شما قرار دهیم. شما با تشخیص به موقع آسیب و ایراد اگزوز خودرو می‌توانید از خسارت بیشتر به آن جلوگیری نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز