خبرگزاری کار ایران

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۳۶۲

انواع ورق گالوانیزه و رنگی برای ساختمان یکی از جدیدترین و در عین حال مهم‌ترین تجهیزاتی است که در ساخت و ساز کاربرد دارد. در گذشته از سقف‌های فولادی فقط در مناطق مرطوب و پربارش استفاده می‌شد و در سایر شهرها، سقف‌ها با مصالح آجر و سیمان ساخته می‌شد. اگرچه هیچ سقفی کامل و بی‌نقص نیست، اما سقف‌های فلزی که با استفاده از ورق‌های گالوانیزه ایجاد می‌شوند، مزیت‌های بی‌‌شماری برای صنعت ساختمان سازی دارند. در اینجا ما قصد داریم شما را با مزایا و معایب کامل ورق‌های فولادی برای سقف ساختمان آشنا کنیم.

 

سقف فولادی چیست؟

بهترین ورقی که برای سقف ساختمان استفاده می‌شود، گالوانیزه است که از ترکیب فولاد و فلز روی بدست می‌آید. به این صورت که ورق‌های روغنی (سرد) و در برخی موارد ورق سیاه خام را در مواد مذاب روی فرو می‌برند تا خاصیت ضد زنگ شدن به آن ببخشند. روی یک فلز درخشنده با رنگ نقره‌ای و ضد زنگ و سبک است که وقتی با فولاد ترکیب می‌شود، ویژگی استحکام را در آن تقویت می‌کند و در نهایت یک ورق مقاوم و ضد زنگ را پدید می‌آورند.

سقف‌های عرشه فولادی به شکل مسطح روی ساختمان قرار می‌گیرند. این مزیت در سقف‌های مسطحی که با آجر و مصالح ساختمانی تهیه می‌شوند، وجود ندارد. سقف عرشه فولادی یکی از جدیدترین روش‌های ساختمان‌سازی است که به شکل مسطح روی سقف اجرا و سپس روی آن با مصالح دیگری پر می‌شود؛ اما همچنان از مزیت‌های سقف‌های فلزی برخوردار است.

مزیت‌های سقف‌های عرشه فولادی

سقف‌های فولادی از نظر پیمانکاران و کسانی که در صنعت ساخت و ساز فعال هستند، بهترین تجهیزات برای ساختمان‌سازی هستند. دلایل آن‌ها برای ترجیح سقف عرشه فولادی عبارت است از:

داشتن دوام و طول عمر بالا

همانطور که گفتیم، این نوع سقف با استفاده از یکی از انواع ورق‌های ساختمانی به نام ورق گالوانیزه تهیه می‌شود که در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند. ضخامت آن‌ها به حدی است که بتوانند از ساختمان در برابر عوامل محیطی مثل باد، طوفان و بارش‌ها حفاظت کنند. سقف‌های فلزی بین 40 تا 70 سال دوام می‌آورند و البته این میزان مقاومت و طول عمر به کیفیت ورق‌های فلزی نیز بستگی دارد.

نصب صحیح سقف نیز یکی دیگر از عواملی است که به آن اجازه انبساط (در تابستان) و انقباض (در زمستان) را می‌دهد و عمر ورق‌ها را طولانی‌تر می‌کند. ورق‌های عرشه فولادی از جنس ورق گالوانیزه می باشد که از نفوذ رطوبت به داخل ورق جلوگیری می‌کند. در مواردی نیز از سقف‌های فلزی با آلیاژ آلومینیوم استفاده می‌شود که همانند ورق‌های گالوانیزه در مقابل رطوبت مقاوم هستند و وزن کمتری را به پایه‌های ساختمان وارد می‌کنند.

عدم نیاز به تعمیر

سقف‌های عرشه فولادی به صورت ورق‌های یکدست و از آلیاژ گالوانیزه یا آلومینیوم هستند که روی ساختمان قرار می‌گیرند. در چند دهه پیش از ورق‌های فولادی استفاده می‌شد که رنگ نشده بودند و بعد از چند سال در برابر رطوبت، مقاومت خود را از دست می‌دادند. یکی از نیازهای این ورق‌ها، رنگ‌آمیزی برای ایجاد یک لایه محافظ در برابر رطوبت بود؛ اما اکنون ورق‌های گالوانیزه به شکل مدرن‌تر و با تجهیزات پیشرفته‌تری تولید می‌شوند. بنابراین رطوبت به داخل خانه نفوذ نمی‌کند و باعث خراب شدن رنگ و گچ دیوار نمی‌شود.

مقاوم در برابر زلزله، باد و گرما

از دیگر مزیت‌های استفاده از ورق‌های فولادی برای ساختمان، داشتن مقاومت بالا در برابر باد و تابش مستقیم نور آفتاب است. طبق گفته سازندگان سقف‌های فلزی (به جز آلومینیوم)، ورق‌های گالوانیزه در برابر بادهای تا سرعت 225 کیلومتر نیز مقاومت دارند و حتی در شرایط طوفان و وزش باد شدید هیچ حرکتی نمی‌کنند.

از سوی دیگر در برابر زلزله نیز مقاوم هستند و به دلیل سبک شدن ساختمان، خسارت‌های کمتری را به دنبال دارند. سبک سازی ساختمان یکی از جدیدترین توصیه‌های مهندسان ساخت و ساز است که باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر ارتعاش و لرزش می‌شود.

 این ورق‌ها در برابر اشعه UV آفتاب که باعث از بین رفتن رنگ آمیزی می‌شود، نیز مقاوم هستند. بارش‌هایی مثل تگرگ با سرعت بالا باعث فرورفتگی در این نوع سقف‌ها نمی‌شود و بنابراین می‌توان گفت سقف عرشه فولادی محصولی با کمترین نقص برای ساختمان‌سازی است.

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

افزایش سرعت ساخت و ساز

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از ورق‌های فولادی برای ساختمان، بالا رفتن سرعت ساخت و ساز است. به طوری که ورق در پهنا و سایز مورد نیاز آماده شده است و فقط باید با روش جوشکاری آن را نصب کنید. اما برای ساخت سقف با مصالح ساختمانی و به شکل مسطح به زمان زیادی نیاز است. از سوی دیگر بعد از اتمام پروژه چند روز هم باید صبر کنید تا مصالح خشک شود و سقف به استحکام لازم برسد. اما در سقف عرشه فولادی این ورق‌ها روی سازه ساختمان قرار می‌گیرد و سپس روی آن را با مصالح پر می‌کنند.

معایب سقف‌های عرشه فولادی

با وجود تمامی مزیت‌هایی که این سقف‌ها دارند، اما بدون نقص و ایراد نیستند و مشکلاتی را هم به دنبال دارند که عبارتند از:

نداشتن توانایی حفظ صدا

در خانه‌های آپارتمانی، سر و صدا یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که ساکنین این ساختمان‌ها با آن روبرو هستند. سقف‌های فولادی عایق صدا نیستند و بنابراین ساختمان‌هایی که با این تجهیزات ساخته می‌شوند، در زمان راه رفتن و دویدن در طبقه بالا، صدا را به طبقه پایین منتقل می‌کنند و این پیچیدن صدا باعث بروز مشکلات می‌شود.

نیاز به دقت در نصب

برای نصب سقف‌های عرشه، باید این ورق با اسکلت ساختمان پیوند بخورد تا از استحکام آن مطمئن شوید. بنابراین استخدام جوشکارهایی که مسئولیت‌پذیر باشند و بتوانند به شکل دقیق و درست عمل کنند، ضرورت دارد. نظارت بر کار آن‌ها نیز مهم است تا بعدها ساختمان دچار مشکل نشود.

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

حرف آخر

سقف‌های عرشه فولادی از جمله جدیدترین تکنیک برای ساختمان‌سازی است که کمک می‌کند سرعت ساخت سقف را بیشتر کنید. این ورق‌ها با استفاده از آلیاژ فولاد و قلع تهیه می‌شوند (گالوانیزه هستند) که در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند. از سوی دیگر به سبک سازی ساختمان و کاهش خسارت‌ها در زمان ارتعاش و زلزله کمک زیادی می‌کنند. امیدواریم آنچه در این مطلب گفته شد برای شما مفید بوده باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز