خبرگزاری کار ایران

9 بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۵۷۴۵

برنامه نویسی یکی از تخصص های پرطرفدار در دنیای امروزی است که هر روزه افراد بیشتری را جذب خود می کند. برخی از حوزه های برنامه نویسی مثل برنامه نویسی وب و موبایل، تقاضای بسیار بیشتری دارند چرا که با رشد سریع کسب و کارهای اینترنتی و ظهور شرکت ها و استارتاپ های مختلف در این حوزه، موقعیت های شغلی این بخش از برنامه نویسی بسیار بیشتر از بخش های دیگر آن است.

امروزه یادگیری برنامه نویسی بسیار ساده تر از گذشته شده است. شما می توانید با استفاده از سایت های آموزش آنلاین مثل داناپ و با گذراندن دوره های آموزش برنامه نویسی به سادگی در خانه زبان برنامه نویسی مورد نظر خود را بیاموزید و پس از آن شروع به کار کردن و کسب درآمد کنید.

اگر شما قصد ورود به دنیای برنامه نویسی و یادگیری آن را دارید، باید قبل از یادگیری به خوبی زبان های برنامه نویسی مختلف را بشناسید تا بر اساس نیاز خود یک یا چند مورد را انتخاب کرده و سپس آنها را یاد بگیرید. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم بهترین زبان های برنامه نویسی تحت وب را به شما معرفی کنیم و ویژگی های آنها را شرح دهیم.

2 بخش اساسی در برنامه نویسی وب

ساختار کدهای یک وبسایت از دو بخش مختلف فرانت اند (Front-end) و بک اند (Back-end) تشکیل می شود. در بخش فرانت اند کدنویسی مربوط به ظاهر وبسایت و رابط کاربری سایت انجام می شود. در واقع هر آنچه که با ورود به یک وبسایت می توانید ببینید مربوط به بخش فرانت اند می شود.

در مقابل بک اند وجود دارد. ارتباط سایت با دیتابیس و پردازش و ویرایش داده ها و محاسبات مختلف توسط کدنویسی بک اند انجام می شود. شما حاصل کدنویسی بک اند را به طور ظاهری نمی توانید در سایت مشاهده کنید و در واقع هر آنچه مربوط به عملکرد سایت در پشت پرده می شود به این بخش مربوط است.

شما برای یادگیری برنامه نویسی فرانت اند و بک اند نیاز به یادگیری مباحث مختلفی دارید و اینطور نیست که بتوانید با یادگیری یکی، دیگری را نیز انجام دهید. ما در ادامه ضمن معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی تحت وب فریم ورک های لازم برای برنامه نویسی فرانت اند و بک اند را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی 9 مورد از بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری

1- پایتون (Python)

پایتون یک زبان برنامه نویسی مفسری و متن باز است که در سال 1991 با هدف ساده سازی کدنویسی خلق و معرفی شد. پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی بسیار محبوب در میان برنامه نویسان در دنیاست و حتی برخی از آنها پایتون را بهترین زبان برنامه نویسی می دانند.

پایتون یک زبان شی گرا و چند منظوره است که از آن علاوه بر طراحی سایت می توان در یادگیری ماشین، تحلیل داده و حتی توسعه اپلیکیشن های دسکتاپ استفاده کرد.

پایتون سینتکس بسیار ساده ای دارد و علاوه بر آن مجهز به کتابخانه های زیادی است که به شما کمک می کند به راحت ترین شکل ممکن کدنویسی کنید. همچنین از پایتون می توان برای کار با Bigdata استفاده کرد همانطور که گوگل برای موتور جستجوی خود از این زبان بهره می گیرد.

برای یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون می توانید از دوره های آموزش پایتون استفاده کنید. در انتخاب دوره آموزشی دقت لازم را داشته باشید و مواردی را انتخاب کنید که پروژه محور هستند و مطالب را در قالب یک پروژه عملی به شما آموزش می دهند.

2- جاوا اسکریپت (Javascript)

یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی که اسم آن را در هر لیستی می توانید ببینید جاوا اسکریپت است. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی شی گرا، داینامیک و مفسری است که از آن هم در برنامه نویسی فرانت اند و هم در بک اند می توان استفاده کرد. بزرگترین سایت ها در دنیا از جمله فیسبوک، توییتر، یوتیوب و... از جاوا اسکریپت برای توسعه وبسایت خود استفاده کرده اند.

تسلط به جاوا اسکریپت در کنار تسلط بر Html و Css برای کار در فرانت اند سایت ضروری است. در واقع شما برای ساخت صفحات وب تعامل گرا و نمایش داینامیک محتوا مثل نمایش منوهای کشویی و المان های متحرک نیاز به جاوا اسکریپت دارید.

جاوا اسکریپت دارای فریم ورک های بسیاری است که کار توسعه را چندین برابر آسان تر می کنند. از مشهورترین فریم ورک های جاوا اسکریپت می توان به Angular.js، React.js، Vue.js، Ember.js و Node.js اشاره کرد که نود جی اس مخصوص کدنویسی سمت سرور می باشد و در این زمینه کار شما را بسیار ساده تر می کند.

3- پی اچ پی (PHP)

پی اچ پی یک زبان جاوا اسکریپتی و متن باز است که در سال 1994 با هدف توسعه اپلیکیشن های تحت وب ایجاد شد. ساختار PHP بسیار شبیه به زبان C است و اگر شما به C مسلط باشید به راحتی می توانید PHP را نیز یاد بگیرید.

از ویژگی های شاخص PHP می توان به سرعت بالا در اجرای کدها، رایگان بودن ابزارها و وجود منابع آموزشی زیاد اشاره کرد که همه اینها کار شما را برای توسعه یک سایت به کمک PHP بسیار ساده تر می کنند.

برا اساس تحقیقات انجام شده حدود 80 درصد از وبسایت ها در کل دنیا از پی اچ پی استفاده کرده اند که البته یکی از دلایل مهم آن این است که محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای دنیا یعنی وردپرس با php توسعه داده شده است.

تنها نقطه ضعف PHP این است که این زبان ماژولار نبوده و به همین دلیل برای توسعه اپلیکیشن ها و پروژه های بزرگ مناسب نیست. پی اچ پی نیز دارای فریم ورک ها و ابزارهای بسیاری است که از میان آنها می توان به فریم ورک بسیار محبوب لاراول (Laravel) اشاره کرد.

9 بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری

4- سی شارپ (C#)

زبان برنامه نویسی سی شارپ که توسط شرکت Microsoft ایجاد شده بر پایه زبان C است. این زبان شی گرا بوده و از آن می توان در پروژه های بزرگ استفاده کرد. شما به کمک سی شارپ می توانید برای پلتفرم های مختلفی همچون اندروید، ویندوز، ios و... برنامه نویسی کنید و این یکی از ویژگی های فوق العاده سی شارپ محسوب می شود.

دانستن این نکته مهم است که سی شارپ یک زبان برنامه نویسی مختص برنامه نویسی تحت ویندوز است و اگر بخواهید از آن در توسعه وب استفاده کنید باید از asp.net بهره بگیرید.

یکی دیگر از قابلیت های محبوب سی شارپ توسعه بازی های موبایل است. شما به کمک موتور بازی سازی یونیتی (Unity) می توانید بازی های موبایل را برای تمامی پلتفرم ها طراحی و پیاده سازی کنید. برای یادگیری یونیتی نیز می توانید از دوره های آموزش یونیتی رایگان استفاده کنید چرا که دوره های بسیار خوبی در سطح وب به طور رایگان برای یادگیری یونیتی و سی شارپ وجود دارند.

5- فریم ورک ASP.NET

فریم ورک ASP.NET یک فریم ورک فوق العاده برای توسعه وبسایت با زبان سی شارپ است. همانطور که سی شارپ توسط مایکروسافت ساخته شده، ASP.NET نیز توسط همین کمپانی با هدف توسعه وب ایجاد و معرفی شده است.

ASP.NET دارای ماژول های آماده و رابط کاربری ساده ای است که کدنویسی را برای برنامه نویسان بسیار ساده می کند. از ضعف های ASP.NET می توان به حجم کد بالا اشاره کرد. شما به عنوان یک دولوپر باید برای توسعه یک سایت با این فریم ورک کدهای نسبتا سنگینی بزنید و این شاید از حوصله بسیاری از دولوپرها خارج باشد.

6- جاوا (JAVA)

زبان برنامه نویسی جاوا توسط فردی به نام جیمز گاسلینگ از کمپانی مایکروسیستمز خلق شده است. این زبان برنامه نویسی محبوب مبتنی بر برنامه نویسی شی گرا است و دارای تعداد بسیار زیادی کتابخانه متن باز برای توسعه آسان تر می باشد.

از ویژگی های دیگر جاوا می توان به یادگیری آسان و متن باز بودن آن اشاره کرد. شاید شما با گذراندن یک دوره آموزش جاوا بتوانید به طور کامل آن را یاد بگیرید.

از جاوا بیشتر برای توسعه اپلیکیشن های تحت وب، بیگ دیتا و اپلیکیشن های اندرویدی استفاده می شود و طوری طراحی شده که کمترین وابستگی اجرایی ممکن را داشته باشد.

شعار جاوا "یکبار بنویس، همه جا اجرا کن" است چرا که کدهای جاوا بعد از کامپایل می توانند بر روی تمامی پلتفرم هایی که از آن پشتیبانی می کند به راحتی اجرا شود. برنامه های جاوا به صورت Bytecode کامپایل می شوند و می توانند بر روی هر دستگاهی اجرا شوند.

9 بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری

7- روبی (Ruby)

روبی یک زبان متن باز، شی گرا و پویاست که بر روی سادگی متمرکز است و کاربرد اصلی آن توسعه تحت وب می باشد. زبان برنامه نویسی روبی در سال 1990 در ژاپن اختراع شد و در لینوکس توسعه یافته است.

روبی قدرت بسیار بالایی در زبان های برنامه نویسی سمت سرور دارد و بسیار منعطف است. منظور از انعطاف پذیری این است که کدنویسی در آن دارای پیچیدگی نیست و شباهت زیادی به زبان گفتاری انسان دارد.

سینتکس روبی بسیار شبیه دو زبان برنامه نویسی پایتون و پرل است. بزرگترین تفاوت روبی با سایر زبان ها در تعریف کلاس هاست. شما در روبی فقط کافیست از کلمات کلیدی استفاده کنید و این در حالی است که مثلا در پایتون شما باید از براکت یا نقطه ویرگول برای تعریف کلاس ها استفاده کنید.

8- راست (Rust)

زبان برنامه نویسی Rust یکی دیگر از بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری است. این زبان برنامه نویسی توسط کمپانی Mozilla توسعه داده شده است و بر اساس آخرین نظرسنجی ها این زبان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در 3 سال اخیر بوده است.

این زبان برنامه نویسی بر روی کدنویسی سریع و امن تمرکز دارد. Rust از دسترسی برنامه ها به بخشی از حافظه که دسترسی به آن می تواند منجر به خطرات احتمالی شود، جلوگیری می کند و از این طریق امنیت را افزایش می دهد.

در حال حاضر سایت های بزرگ بسیاری از جمله Dropbox و Coursera از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند و این نشان از قدرت بالای این زبان دارد.

شاید ضعف اصلی این زبان یادگیری آن باشد. یادگیری Rust و تسلط بر آن کار ساده ای نبوده و نیاز به کمی زمان و تمرین بیشتر نسبت به دیگر زبان ها دارد اما با توجه به اینکه محبوبیت این زبان روز به روز در حال افزایش است، می توان گفت ارزش آن را دارد که به سراغ یادگیری آن بروید و کمی آینده نگری کنید. درست است که موقعیت شغلی خاصی برای این زبان در ایران وجود ندارد اما با توجه رشد خوبی که دارد، می توان انتظار داشت در سال های آینده موقعیت های خوبی برای آن وجود داشته باشد.

9- سوئیفت (Swift)

اگر قصد توسعه اپلیکیشن های موبایل برای پلتفرم ios را دارید، یادگیری Swift بسیار نقش مهمی خواهد داشت. این زبان برنامه نویسی برای اولین بار در سال 2014 توسط کمپانی اپل معرفی شد که مختص توسعه اپلیکیشن های iosو macos می باشد. شما به کمک Swift می توانید برای این پلتفرم ها اپلیکیشن های قدرتمند، محلی و با عملکرد بالا توسعه دهید.

استفاده از سوئیفت طی سال های گذشته رشد بالایی داشته و اکنون در دنیا به عنوان سیزدهمین زبان برنامه نویسی معروف شناخته می شود. این زبان از زبان Objective-C که برای توسعه اپلیکیشن های ios استفاده می شود، سریع تر و ساده تر است و عیب یابی آن به مراتب راحت از آبجکتیو سی می باشد. در واقع می توان گفت Swift یک جایگزین بسیار مناسب برای زبان Objective-C می باشد و یادگیری آن حتما پیشنهاد می شود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله 9 مورد از بهترین زبان های برنامه نویسی مناسب برای یادگیری را به شما معرفی کردیم و حالا نوبت شماست که با مطالعه دقیق تر این زبان ها و شناخت بیشتر آنها تصمیم نهایی را برای یادگیری آنها بگیرید.

اگر شما قصد ورود به برنامه نویسی سمت کاربر یا فرانت اند را دارید پیشنهاد ما یادگیری جاوا اسکریپت و 2 فریم ورک Angular و React است و اگر قصد برنامه نویسی در سمت سرور یا همان بک اند را دارید پیشنهاد ما یادگیری فریم ورک Node.js جاوا اسکریپت است. البته نباید از قدرت پایتون و فریم ورک محبوب آن یعنی جنگو (Django) گذشت. شما به کمک پایتون می توانید هم در فرانت اند و هم در بک اند وبسایت یا اپلیکیشن تحت وب مورد نظر خود را توسعه دهید.

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که این توصیه ها به معنای این نیست که باید قید یادگیری دیگر گزینه ها را بزنید. شما به عنوان یک برنامه نویس باید تمرکز خود را بر روی حرفه ای شدن در یک یا دو زبان برنامه نویسی بگذارید و در آنها عمیق شوید، اما آشنایی مقدماتی با دیگر زبان ها نیز می تواند از شما یک دولوپر همه فن حریف بسازد که می داند برای توسعه چه پروژه ای باید از کدام زبان برنامه نویسی استفاده کند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز