خبرگزاری کار ایران

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1401 چقدر افزایش پیدا می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۷۶۱

اگر به‌دنبال تمدید قرارداد بیمه شخص ثالث خودرو با شرکت‌های بیمه‌گذار هستید، باید درمورد قیمت‌های جدید بیمه آگاه باشید. نرخ بیمه شخص ثالث خودرو هر سال توسط شورای عالی بیمه تغییر می‌کند. اگر برای شما هم سوال پیش‌آمده که نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث چگونه است و در سال 1401 چند درصد افزایش داشته است یا نرخ بیمه شخص ثالث انواع خودرو در سال جدید چقدر تغییر کرده است، مطالعۀ این محتوا را از دست ندهید.

چگونگی تعیین نرخ بیمه توسط شورای عالی بیمه

شورای عالی بیمه، قوانین و مقررات مربوط به نرخ بیمه شخص ثالث را مشخص می‌کند. این شورا هر ساله قیمت جدید بیمه را به شرکت‌های بیمه‌گذار اعلام می‌کند. اما چه عواملی بر قیمت بیمه تاثیرگذار است و شورای عالی بیمه بر چه مبنایی قیمت‌ها را تغییر می‌دهند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که شورای عالی بیمه براساس دو فاکتور مهم برای نرخ بیمه شخص ثالث تصمیم‌گیری می‌کند.

در انتهای هر سال، شرکت‌های بیمه موظف هستند تا آمار دقیقی از میزان خسارات و تصادفاتی که در سال اتفاق افتاده را به شورای عالی بیمه ارائه دهند. علاوه‌بر آن، هزینه‌هایی مانند هزینۀ پرسنل استخدامی را نیز اعلام می‌کنند تا شورای عالی بیمه تا حد امکان هزینه‌های آن‌ها را تراز کند.

اما مهم‌ترین فاکتور برای تعیین نرخ بیمه شخص ثالث، نرخ دیه است. طبق ماده 8 قانون بیمه اجباری، حداقل مبلغ بیمه شخص ثالث معادل با حداقل دیه مرد مسلمان در ماه حرام است. در نتیجه نرخ دیه‌ای که هر ساله از سوی قوه قضاییه اعلام می‌شود، بر روی هزینه حداقلی تعهدات شرکت‌های بیمه نیز تاثیر می‌گذارد.

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1401 چقدر افزایش پیدا می‌کند؟

میزان افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1401

حق بیمه شخص ثالث یک چهلم نرخ دیه است. نرخ دیه در ماه‌های حرام از سوی قوه قضاییه در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان اعلام شده است. باتوجه به افزایش نرخ دیه، نرخ بیمه نسبن به سال قبل، باید 25% افزایش داشته باشد. اما برای کاهش بار تورمی، نرخ بیمه اجباری شخص ثالث، 21% نسبت به سال 1400 افزایش می‌یابد.

در نتیجه حداقل پوشش مالی شرکت‌های بیمه در سال 1401 معادل با 20 میلیون تومان است. اما این مبلغ حداقلی است و معیارهای مختلفی روی قیمت نهایی آن تاثیر می‌گذارد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر حق بیمه شخص ثالث، نوع خودرو و تعداد سیلندر است. انواع خودرو‌ها مانند خودروهای سواری و عمرانی، می‌توانند بیمه شخص ثالث را دریافت کنند.

اما بهتر است برای خودروهای عمرانی و راه‌سازی از بیمه‌های تخصصی‌تری استفاده شود. یکی از بیمه‌هایی که برای تمام حوادث در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود، بیمه مهندسی است. با مراجعه به صفحۀ بیمه مسئولیت مهندسی با انواع آن آشنا شوید و درصورت نیاز بیمۀ مهندسی را برای پروژه خود دریافت کنید.

جدول نرخ بیمه شخص ثالث خودرو در سال 1401

نرخ بیمه اجباری شخص ثالث در سال 1401 برای انواع خودروهای سواری از 19.375.000 تا 27.760.000 میلیون ریال در نظر گرفته شده است. در مدت زمانی که نرخ بیمه مشخص نشده باشد، شرکت‌های بیمه باید مطابق قیمت‌های سال قبل قرارداد ببندند و بعد از اعلام قیمت، مابه تفاوت قیمت آن را از بیمه‌گر دریافت کنند.

 برعکس بیمه شخص ثالث، بیمه تکمیلی اجباری نیست، اما هزینه بیمه تکمیلی نیز مانند بیمه شخص ثالث هر سال تغییر می‌کند. برای اطلاع از قیمت بیمه تکمیلی درمانی می‌توانید با مشاورین بیمه آسماری تماس بگیرید. نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1400 و 1401 به‌صورت مقایسه‌ای در جدول زیر آمده است.

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1401 چقدر افزایش پیدا می‌کند؟

قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو

قیمت نهایی بیمه، به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل تخفیف استفاده‌نکردن از بیمه است. اما باید درنظر داشت که در راستای قانون راننده محور شدن بیمه شخص ثالث، داشتن تخفیف بیمه در هنگام فروش خودرو مزیت محسوب نمی‌شود.

طبق این قانون می‌توانید تخفیفات بیمه خود را به خانواده یا ماشین دیگری که به نام خودتان است، منتقل کنید. شرکت‌های بیمه نیز، تخفیفاتی را اعمال می‌کنند تا رضایت مشتری را جلب کنند. اما تخفیفات باید در محدوده مجاز باشند و حق بیمه نباید از مقداری که بیمه مرکزی اعلام کرده است، کمتر باشد.

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1401 چقدر افزایش پیدا می‌کند؟

شرکت بیمه آسماری؛ پیشرو در ارائه خدمات بیمه‌ای متنوع

در این مقاله درمورد نرخ بیمه شخص ثالث و نحوه محاسبه آن صحبت کردیم. در انتهای هفته اول فرودین 1401، شورای عالی بیمه از افزایش 21درصدی نرخ بیمه، نسبت به سال گذشته خبر دادند. برای تمدید یا انعقاد بیمه شخص ثالث خودرو، شرکت بیمه آسماری، در تمام مراحل در کنار شما خواهند بود.

شرکت بیمه آسماری، بالاترین سطح رضایتمندی مشتریان در سطح کشور را دارد و به پشتوانه بیمه کمک رسان ایران SOS بالاترین سقف پوشش ها و بیشترین مراکز درمانی طرف قرارداد در ایران را در اختیار بیمه گذاران عزیز قرار می دهد. همین حالا می‌توانید با شمارۀ 02143417 تماس بگیرید و از مشاوره‌های حرفه‌ای کارشناسان بیمه آسماری بهره‌مند شوید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز