خبرگزاری کار ایران

علیرضا عباسی : علم فیزیولوژیک فاکتوری مهم در فوتسال و فوتبال دنیا

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۲۸۸

استاد علیرضا عباسی متولد ۴ مرداد ۱۳۶۶ در تهران، پژوهشگر علم ورزش و چهره شناخته شده علم فوتسال و فوتبال در جهان بیان کرد:

  فوتبال و فوتسال جزو ورزش های هیجان انگیز و با تحرک هستند که امروزه توانسته اند جایگاه خود را به صورت ورزش های تخصصی معرفی کنند. با توجه به ماهیت این ورزش ها و محیطی که بازی در آن انجام می گیرد(اعم از اندازه زمین، محیط بازی، زمان بازی، سیستم های بازی و مهارت ها و درگیری هایی که در این ورزش ها هست) عوامل متعددی ایفای نقش می کنند. لذا طبیعی است هر دو ورزش دارای نیازهای فیزیولوژیکی و حرکتی خاصی نیز باشد تا با توجه به نیازهای خاص این ورزش برنامه های لازم را تدوین نمایند.

در فوتبال شکل های گوناگونی از تمرین و فعالیت توسط بازیکنان به نمایش گذاشته می شود، مثل دوی ۴۰۰ متر که در آن شدت فعالیت در حد فوق بیشینه است و یا دوی ماراتن که در آن شدت فعالیت متوسط است متمایز می کند، تأکید بیشتر بر گسترش توان هوازی می تواند تأثیر مطلوبی بر کیفیت حفظ توپ بگذارد و افزایش توان هوازی می تواند به افزایش بارز مقدار کار منجر شود زمانی که دو تیم با سطح مهارتی یکسان مسابقه می دهند، تیمی که از آمادگی بیشتری برخوردار است می تواند مسابقه را با آهنگ سریع تری در سر تا سر مسابقه به پیش ببرد. تحقیقات نشان داده اند هر چند توان هوازی به تنهایی عامل موفقیت در فوتبال نیست ولی حداقل آستانه انی تقریبا به اندازه ۶۰ میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ضروری است. وقتی توان هوازی بازیکنان فوتبال از این مقدار کمتر باشد، احتمالا عملکرد آن ها نوسان می باید.

در تحقیقات انجام شده  حداکثر اکسیژن مصرفی بازیکنان فوتبال بالاتر از بازیکنان فوتسال بود. توان هوازی منبع اصلی تولید انرژی در بازی فوتبال و فوتسال می باشد و رابطه بسیار زیادی بین نوع تمرین با در نظر گرفتن شدت یا مدت دوره های تمرین توان هوازی وجود دارد و به علاوه در مقایسه کلی که بین بازیکنان مختلف تیم فوتبال با توجه به میزان فعالیت آن ها در شرایط مختلف بازی با بازیکنان تیم فوتسال انجام شد تفاوت معنی داری در میزان توان هوازی آن ها دیده شد و این می تواند به دلیل شرایط متفاوت در نوع مهارت و شرایط تمرینی بازیکنان دو تیم باشد.

در تحقیق حاضر میزان لاکتات خون بازیکنان فوتسال از بازیکنان فوتبال بالاتر بود. مطالعات نشان می دهد که فعالیت های تناوبی کوتاه مدت مانند ورزش فوتسال، در فعالیت های تناوبی طولانی تر در شدت های بالا، برای افزایش سطح لاکتات خون و در نتیجه، افزایش توانایی برداشت آن و فرآیندهای درگیر در این مسیر، استفاده شده است.

علیرضا عباسی : علم فیزیولوژیک فاکتوری مهم در فوتسال و فوتبال دنیا

استاد علیرضا عباسی افزود مربیان باید به این نکات توجه کنند :

آگاهی از تفاوت های میان بازیکنان فوتبال و فوتسال نخبه کمک می کند تا  هم بازیکنان و هم مربیان ویژگی های لازم برای رسیدن به سطح بالای اجراء را شناسایی کرده و آنها را تقویت کنند. همچنین، این اطلاعات می توانند در طراحی تمرین و نیازهای تمرینی به مربیان کمک کند. بنابراین، انتخاب بازیکن فرآیندی است که مربیان رشته های مختلف ورزشی از جمله فوتبال و فوتسال همواره با آن روبرو هستند. وجود شاخص هایی که به کمک آنها بتوان بازیکنان نخبه را شناسایی کرد، تا اندازه زیادی مربیان را در این امر یاری می کند.

ویژگی های مهارتی، فیزیولوژیکی، آنتروپومتریکی و ترکیب بدنی از جمله این شاخص ها است. ازآنجایی که ویژگیهای مهارتی به سختی قابل اندازه گیری هستند، بنابراین، ویژگی های فیزیولوژیکی، آنتروپومتریکی و ترکیب بدنی از اهمیت ویژه ای در فرایند انتخاب دارند. لذا، شناخت مربیان از نیازهای فیزیولوژیک، آنتروپومتریک و ترکیب بدنی بازیکنان فوتبال و فوتسال آنها را در فرایند انتخاب بازیکن تا اندازه زیادی کمک خواهد کرد . پیشنهاد می شود در سایر تحقیقات مجموعه عوامل اثرگذار و شاخص های اصلی شناسایی شده و به صورت یکجا بررسی شود. با وجود این، تحقیقاتی از این دست نیز می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار مربیان و دست اندرکاران گزینش بازیکنان مستعد قرار دهد.

My Instagram address: alireza_abbasii_

Professor Alireza Abbasi.

Alireza Abbasi Researcher in sports science

 And the well-known face of the world of futsal and football

علیرضا عباسی : علم فیزیولوژیک فاکتوری مهم در فوتسال و فوتبال دنیا

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز