خبرگزاری کار ایران

پزشکان ایرانی از فواید «هیستروسکوپی» می‌گویند:

انقلابی در تشخیص و درمان بیماری های زنان و زایمان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۰۱۲۷

اختراعات نوین روز به روز افزایش می یابد و جامعه پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. فنآوری ها تشخیص و درمان را تسهیل کرده اند و از طرفی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه بیماران شده اند.

 در این میان سلامت زنان با توجه به نقش تعیین کننده ای که در سلامت جامعه و نسل های آینده دارند، بسیار حائز اهمیت است و کشورهای توسعه یافته این موضوع را مورد توجه قرار داده اند.

در کشور ما هم اگرچه دانش پزشکی قدم های بسیار ارزنده علمی در این خصوص برداشته؛ اما نمی توان از نقش تجهیزات و فنآوری های روز دنیا در تبدیل کردن علم به عمل غافل بود و با توجه به تحریم ها ورود این فنآوری ها به کشور با مشکلات بسیاری رو به روست.

با این وجود برخی شرکت ها که به طور خاص در خصوص ورود تجهیزات پزشکی زنان و زایمان فعال هستند، توانسته اند با همفکری و همراهی جامعه پزشکی این فنآوری ها را به کشور وارد کنند.

پنجشنبه، 18 شهریور جاری هتل پارسیان آزادی تهران شاهد آیین رونمایی از فن آوری هیستروسکوپی(ENDOSEE) با حضور جمعی از متخصصان و مسئولان بود که مزایای این فنآوری از جمله تسریع در تشخیص بیماری های زنان مانند ناباروی و انواع سرطان رحم بدون نیاز به بیهوشی و بستری در بیمارستان، تشریح و مورد بررسی قرار گرفت.

دستگاهی که برخلاف گذشته، بانوان را از جراحی های بیمارستان بی نیاز می کند که با توجه به شیوع کرونا بسیار حائز اهمیت است.

بی نیازی بیماران از بی هوشی و بیمارستان

دکتر مسعود کامروا، متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص در نازایی و غدد جنسی از دانشگاه هاروارد آمریکا در حاشیه این مراسم گفت: به عقیده من این دستگاه برای جامعه پزشکی بسیار مفید خواهد بود و تسهیلات بسیاری برای مریض ایجاد می کند. در واقع مریض بدون اینکه به بیمارستان مراجعه کند و یا با بیهوشی تحت عمل جراحی قرار بگیرد، در کوتاه ترین زمان و بدون بیهوشی در مطب معاینه و درمان می شود»

وی درخصوص دقت دستگاه هیستروسکوپی اظهار داشت: دقت این دستگاه بسیار بالاست و برخلاف سونوگرافی های گذشته که تمام جوانب رحم قابل مشاهده نبود، تمامی حجم و مساحت داخلی به صورت صدرصد دیده می شود.»

دکتر مسعودی که ابداع کننده کاشت و انتقال جنین به وسیله این دستگاه است افزود: «با استفاده از این دستگاه کار پزشکان با مشاهده مستقیم در ایران بسیار راحت خواهد بود و حتی جنین به راحتی داخل مخاط رحم قابل کاشت است.»

 

کامروا با بیان اینکه همواره در برابر ورود فنآوری های جدید مقاومت وجود دارد، ادامه می دهد: «با استفاده از این دستگاه نتایج تمامی پزشکان یکسان خواهد بود درحالی که در روش های گذشته نتایج پزشکان با هم تفاوت داشت.»

سید جعفر رضوی، مدیر عامل شرکت «تسنیم بهبود آرمان» به عنوان نمایندگی وارد کننده این تکنولوژی در ایران اظهار داشت: موضوع بیماری‌های زنان و زایمان در کشور ما از رشته های مهجور است و کمتر نهادی به این مساله ورود کرده است. امیدواریم با ورود این فناوری به کشور در شرایط تحریم توانسته باشیم بخشی از نیازهای جامعه زنان را در جهت ارتقای سلامت آنها پاسخ بدهیم.

انقلابی در تشخیص و درمان بیماری های زنان و زایمان

وی با اشاره به اینکه مطالعات گسترده‌ای در خصوص ورود فناوری هیستروسکوپی توسط متخصصان ما انجام گرفته است، ادامه داد: استفاده از این فناوری منجر به تشخیص سریع بیماری و درمان می شود اما در این راه قطعا نیازمند توجه بیش از پیش جامعه پزشکی و مسئولان ذی ربط هستیم.

رضوی با بیان اینکه دقت این دستگاه به مراتب بیشتر از سونوگرافی است، تصریح کرد: استفاده از این دستگاه در مطب پزشکان بدون بیهوشی و ایجاد عوارض خواهد بود که با توجه به شیوع کرونا و خطر مراجعه به بیمارستان بسیار حائز اهمیت است.

دانشگاه از فنآوری هیستروسکوپی استقبال می کند

زینب قنبری، مدیر گروه بیماری های زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان اینکه دانشگاه ها از محصولی که امروز رونمایی شد، استقبال می کنند. اظهار داشت: در بخش آموزش به شدت نیازمند تجهیزات هستیم و همواره شرکت «تسنیم بهبود آرمان» به عنوان وارد کننده دستگاه به جهت آموزشی ما را حمایت کرده و برای بخش آموزش بسیار راهگشا بوده است. معتقدم چنانچه اساتید دانشگاه با این شرکت ها تعامل کنند، پیشرفت دو طرفه اتفاق می افتد. امیدوارم دولت از طریق یک نهاد واسط بتواند دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان را به هم نزدیک تر کند.

بیمه ها ورود کنند

آمنه حق گو، جراح و متخصص زنان و عضو هیئت مدیره انجمن جراحی کم تهاجمی زنان ایران نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه در شرایط کرونا و پاندمی هستیم، باید دنبال راهکارهایی برای دوری بیماران از بیمارستان ها و محیط های خطرناک باشیم و دستگاه هیستروسکوپی با توجه به اینکه امکان انجام معاینات و درمان را در مطب فراهم می کند، در این خصوص کمک شایانی به بیماران می کند. مساله مهم دیگر اینکه مدت زمان بسیار کوتاه تری برای تشخیص و درمان صرف می شود.

انقلابی در تشخیص و درمان بیماری های زنان و زایمان

وی افزود: با توجه به اینکه در بحث آموزش پزشکان زنان کار می کنیم، دستگاه ها باید به گونه ای باشند که قابل آموزش برای پزشکان باشد و خوشبختانه کار کردن با دستگاه مذکور بسیار راحت است و فقط تنها مساله هزینه استفاده از این دستگاه است که باید تحت پوشش نهادهای بیمه ای قرار بگیرد. قطعا بستری کردن یک بیمار برای تشخیص در بیمارستان علاوه بر آمد و رفت و معطلی یک روزه بیمار، هزینه هایی مانند تستPCR ، شارژ اتاق عمل و بیمارستان و... را به همراه خواهد داشت درحالی که می توان با استفاده از این فنآوری علاوه بر تشخیص در کوتاه ترین زمان در مطب، هزینه ها را به شدت کاهش داد. کما اینکه در کشورهای دیگر استفاده از این فنآوری منجر به کاهش هزینه ها شده است.

هیستروسکوپی برای بیمه ها هم به صرفه است

مریم کاشانیان، متخصص و نایب رییس انجمن علمی متخصصان زنان و زایمان ایران نیز اظهار داشت: طب امروزی به این سمت رفته که بویژه در شرایط شیوع کرونا  مریض را کمتر به بیمارستان بکشانیم و تا حد ممکن از بیهوشی و درمان تهاجمی به دلیل عوارض آن خودداری کنیم. درحالی که ظرف 5 دقیقه هیستروسکوپی در مطب قابل انجام است که علاه بر اینکه از نظر اقتصادی به بیماران کمک می کند، ریسک را هم کاهش می دهد که بر این اساس هیستروسکوپی حدود 10 سال است در کشورهای توسعه یافته انجام می گیرد. اعتقاد دارم مسئولان متولی بهداشت باید اثر بخشی و هزینه های جانبی روش های گذشته را با این روش مقایسه کنند و در این صورت اقدامات لازم برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این فناوری انجام بگیرد. ضمن اینکه همین امروز بیمه ها هزینه های بالایی را به خاطر بستری شدن بیماران در بیمارستان می پردازند و برای آنها هم رواج استفاده از این فنآوری به صرفه خواهد بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها و محافل علمی باید در استفاده از این فنآوری پیشتاز باشند، افزود: دانشگاه ها باید این فنآوری را به دانشجویان معرفی و تشریح کنند و انجمن های صنفی در جهت آموزش به پزشکان فعال باشند. ضمن اینکه رسانه ها هم باید با معرفی فنآوری ها، رسالت خودشان را در جهت سلامت مردم و بانوان انجام دهند.

لازم به ذکر است که تقریبا عموم جامعه پزشکی حاضر در مراسم بر کارکرد مطلوب این فناوری در بیماریهای زنان و زایمان صحه گذاشتند و برخی از تجربه های بسیار مثبت در کارکرد این دستگاه برای حضار گفتند که البته همفکری و نظرخواهی شرکت وارد کننده این فنآوری با پزشکان و وارد کردن دستگاهی بر اساس نیاز کشور در این جلب توجه تاثیر بسزایی داشت. تقریبا تمام دغدغه پزشکان موضوع تحت پوشش قرار گرفتن خدمات این فنآوری بود. هر چند میرزایی، مدیر کل دفتر خدمات عمومی بیمه سلامت که به عنوان مهمان در مراسم حضور داشت در پاسخ به مباحث بیمه ای پزشکان حل این مساله را در گرو همکاری بیمارستان های دولتی، پزشکان، بیمه و معاونت بهداشت و درمان دانست و موافقت ضمنی خود را با تحت پوشش قرار گرفتن خدمات این فنآوری اعلام کرد؛ اما چنین اتفاق مهمی در حوزه سلامت زنان نیازمند همکاری نهادهای دولتی مسئول است. یادمان باشد که زنان علاوه بر اینکه بیش از نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، پرورش دهنده نسل آینده هستند و سلامت نسل های آتی در گروی سلامت آنهاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز