خبرگزاری کار ایران

ابهری در گفتگو با ایلنا مطرح کرد

شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران به 90درصد اهداف خود در سال 1400 رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۳۹۰

سهم محصولات شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در بازار حداقل 5 تا 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این مهم ناشی از افزایش 41 درصدی میزان تولیدات نسبت به سال گذشته بوده است.

ابهری مدیر عامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران؛ تولیدکننده لوازم خانگی و آشپزخانه با نام تجاری تولیپس در گفت‌ وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در سال 1400 گفت: ما نیز مانند سایر شرکت‌ها در سال 1400 با انواع و اقسام چالش‌ها در حوزه های مختلف تولید و تامین منابع مالی برای تولید روبرو بودیم. البته امسال شاهد بودیم نوسان قیمت ارز نسبت به سال‌ های قبل کمی کمتر بود. البته این نوسانات و همچنین جهش قیمت های جهانی در اثر کرونا به اندازه‌ای بود که در نهایت بر روی قیمت تمام شده کلیه کالاها تاثیر گذاشته باشد. متاسفانه امسال نیز مانند سال‌های گذشته تامین نهاده‌های مورد نیاز و مواد اولیه برای ما با افزایش قیمت روبرو بود، اما تلاش کردیم تا بتوانیم با افزایش بهره وری، محصولات خود را با قیمت مناسب و رقابتی برای مصرف کنندگان در بازار به فروش برسانیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که شیوه قیمت گذاری در کشور به صورت cost plus بوده، وقتی قیمت مواد اولیه تغییر می‌کند و افزایش پیدا می‌کند، بخصوص مواد اولیه پتروشیمی و دیگر مواد اولیه مصرفی در تامین و ساخت قطعات محصولات تولیدی ما، قطعا قیمت کالای تمام شده نیز افزایش پیدا خواهد کرد. امسال شاهد بودیم قیمت حامل‌های انرژی همچون گاز نیز افزایش قیمت پیدا کردند و قطعی برق در تابستان را داشتیم که منجر به کاهش تولید و افزایش هزینه های سربار گردید. تمام این موارد منجر به این شده است که علیرغم افزایش شمارگان تولید و تنوع ایجاد شده در سبد محصول، متاسفانه سود حاصله برای شرکت کمتر از سال گذشته باشد.

وی ادامه داد: با همه مشکلات موجود و به تعبیر مقام معظم رهبری افسران جنگ اقتصادی که همان تولید کنندگان و صاحبان صنایع کشور هستند با اتکا به دانش فنی نیروس جوان و متخصص کشور در کنار سربازان خط مقدم این جنک اقتصادی که همان کارگران تولید هستند به عنوان پرچمداران تولید لوازم خانگی در کشور نشان دادند که می‌توانند نیاز داخل کشور را علیرغم تمام مشکلات برآورده کنند.

ابهری با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی در  برخی بخش های خود جزء صنایع High-tech است گفت: صنعت لوازم خانگی به صورت کلی صنعت بسیار پیچیده‌ای همچون هوا-فضا نیست و خوشبختانه آنچه که امروز در ایران تولید می‌شود و آنچه که در دنیا تولید می‌شود تقریبا برابر و یکسان هستند، جز اینکه در بعضی کالاها تفاوت‌هایی جزئی وجود دارد که ناشی از تجهیزات و مواد اولیه و قالب هایی که استفاده میشود، می باشد. به طور دقیق‌تر آنچه که امروز ما در شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران تولید می‌کنیم با آنچه که در خارج از کشور تولید می‌شود تفاوت آنچنانی ندارد و حتی در برخی محصولات قابل رقابت و برتری هایی هم نسبت به محصولات خارجی داریم.

وی ادامه داد :  نکته مهم تر این است که اگر ما بتوانیم در کیفیت مواد اولیه و کیفیت قالب‌هایی که داریم و با عبور از شرایط تحریمی، این نواقص را مرتفع کنیم؛ قطعا می‌توانیم قدرت خود را برای رقابت بالاتر برده و به عنوان یک یاز بزرگترین تولید کنندگان در منطقه باشیم. البته امروز نیز توان رقابت داریم اما نه با تولیدکنندگان شماره یک در دنیا، که امیدوارم با پشتکار همکاران به این سطح نیز دست یابیم. البته اگر دایره مقایسه خود را با کشورهای همسایه و محصولات مشابه و در حال عرضه در این کشورها بسنجیم، کاملا توان رقابت داریم.

 ابهری افزود : به تازگی تفاهماتی با برخی سرمایه گذاران و مسئولان کشور ارمنستان انجام داده‌ایم و تفاهم‌ نامه‌ای نیز امضا کرده‌ایم. در این قرارداد همکاری هدف تولید مشترک محصولات لوازم خانگی تولید شده در این شرکت، در کشور ارمنستان با هدف عرضه در این کشور و حوزه کشورهای اورآسیا خواهد بود. این تفاهم نامه را در قالب صادرات قطعه و دانش مهندسی و ایجاد خطوط تولید در کشور ارمنستان با طرف خارجی منعقد شده است که امیدوارم در اوایل سال 1401 عملیاتی شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه ما به بیش از 90 درصد اهدافی که در ابتدای سال 1400 برنامه ‌ریزی کرده بودیم رسیده ایم و عدم تحقق 10 درصد نیز ناشی از پارامترهایی بوده که خارج از کنترل و پیش بینی های هیات مدیره شرکت بوده است.  

وی درباره حمایت دستگاه‌های ذیربط و مسئولان از تولیدکنندگان گفت: علیرغم بهتر شدن تعامل وزارت صمت با صنعت ولی در کل و با ارفاق می‌توان گفت که نهادها و مسئولان مرتبط با صنعت شاید به نیمی از تعهدات خود عمل کرده اند و از این حیث شاید یکی از بزرگترین معضل های موجود در زنجیره تامین و ارزش در صنعت است.

ابهری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم هدایت منابع مالی بانک‌ها به سمت تولید واقعی گفت: امروز بانک‌ها باید توضیح بدهند که مجموع منابع بانکی که به سمت تولید واقعی و تولید کننده واقعی هدایت کرده‌اند چه میزان و با چه برتری نسبی در بهر و سود، نسبت به دیگر تسهیلات داده شده به کسب و کارهای دیگر بوده است. حتی در اعطای تسهیلات چقدر روان سازی داشتند و این تسهیلات را آسان در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار داده اند. 

وی با اشاره به سهم شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران از بازار لوازم خانگی در داخل کشور گفت: متاسفانه در بازار لوازم خانگی متوسط 20 تا 40 درصد در اختیار لوازم قاچاق است. البته سهم قاچاق سازمان یافته در برخی محصولات تا 60 درصد و در برخی محصولات حدود 15 درصد است. با این حال سهم محصولات شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در بازار حداقل 5 تا 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این مهم ناشی از افزایش 41 درصدی میزان تولیدات نسبت به سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه قاچاق سازمان یافته باعث شده تا سهم واقعی تولیدات با کیفیت داخلی در بازار کمتر دیده شود و دلیل این مدعا نیز حجم قابل توجه محصولات باقیمانده در انبار شرکت های تولید کننده در روزهای پایانی سال، علیرغم برگزاری انواع جشنواره های تخفیف و فروش های ویژه است. یکی دیگر از مشکلات موجود همچنان باور اشتباه مصرف کننده داخلی و تصور اینکه اجناس خارجی به صرف خارجی بودن، همواره بهتر از تولیدات داخلی هستند. البته که پایین آمدن قدرت خرید مردم نیز دلیل شده تا مصرف کننده در مقایسه قیمتی، خرید جنس خارجی بی‌کیفیت را نسبت به کالای ایرانی با کیفیت، ترجیح دهد. اجناس خارجی بی‌کیفیت و قاچاق یقیناً بدلایلی نظیر نپرداخت حقوق و عوارض گمرکی، بیمه و مالیات و سربارهای تولید، قیمت ارزانتری نسبت به کالای داخلی با کیفیت دارند، اما مصرف کنندگان نباید فراموش کنند که جنس خارجی و قاچاق ممکن است علیرغم نام و نشان خارجی و ظاهری زیبا، فاقد کیفیت و استاندارد مورد تایید اداره استاندارد ایران بوده و حتی فاقد خدمات و پشتیبانی تعمیرات نیز میباشند؛ در حالیکه یکی از نقاط قوت تولیدات برند تولیپس ، وجود شبکه خدمات پس از فروش شناخته شده در کل کشور و پاسخگویی به مصرف کننده محترم است.

ابهری همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره بالا رفتن قیمت لوازم خانگی تولید داخل و پایین آمدن کیفیت آنها گفت: خوشبختانه محصولات تولیدی شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران بر اساس بررسی‌ها در جداول تحلیل بازار همواره بین رتبه یکم تا پنجم انتخاب مشتریان قرار دارد ولی با این حال معنی و مفهوم آن بالا بردن قیمت و سوء استفاده از این مزیت نخواهد بود. در همین راستا متاسفانه برخی شرکتهای معلوم الحال از دستور طلایی مقام معظم رهبری پیرامون حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی خارجی سوء استفاده کردند که این موضوع به هیچ وجه نباید به حساب کل صنعت گذاشته شود. 

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه امروز در بدترین حالت 40 درصد از یک یا دو محصول جدید ما قطعات داخلی و 60 درصد خارجی است و در دیگر محصولات به سقف تا 95 درصد داخلی سازی رسیده ایم. شایان ذکر است که برای محصولات جدید نیز، پس از آنالیز بازخورد های بازار، سرمایه گذاری لازم برای افزایش داخلی سازی در دستور کار بوده و محقق خواهد شد. این استراتژی شرکت با هدف جلوگیری از تاثیر نوسانات قیمت ارز و اتفاقات خارج از کشور میباشد تا با تعمیق تولید داخل، خود را از تلاطم‌های مختلف داخلی و خارجی مصون بدارند. 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز