خبرگزاری کار ایران

حجم بارش‌ها تابستان کم آب را نوید می‌دهد / کاهش ۲۶ درصدی ارتفاع بارش نسبت به سال آبی گذشته

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۷۵۵

ارتفاع بارندگی کل کشور در درازمدت ۱۳۰ میلیمتر است که نسبت به سال آبی ۹۲-۹۳،۲۹ میلیمتر کاهش داشته است.

ارتفاع بارش کشور تا ۲۵ بهمن، ۹۲ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین درازمدت ۲۹ - % و سال آبی گذشته ۲۶ - %، شده، حجم بارش کشور تا ۲۵ بهمن در سال آبی گذشته معادل ۲۰۴.۳۵۵ میلیارد مترمکعب و همچنین حجم بارش کشور تا ۲۵ بهمن در سال آبی جاری معادل ۱۵۱.۶۱۸ میلیارد مترمکعب(با - ۲۶% اختلاف نسبت به سال آبی گذشته) بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آمار منتشره ارتفاع کل ریزشهای جوی از اول مهر لغایت ۲۵ بهمن سال آبی ۹۳-۹۴ بالغ بر ۹۲ میلیمتر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۱۳۰ میلیم‌تر؛ ۲۹ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۲۴ میلیمتر؛ ۲۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ضمناً حجم بارش اول مهر تا پایان ۲۵ بهمن معادل ۱۵۱.۶۱۸ میلیارد مترمکعب است.

بنا بر آمارهای گزارش شده ارتفاع بارندگی در حوزه آبریز دریای خزر از اول مهر تا ۲۵ بهمن سال آبی ۹۳-۹۴،۲۴۹ میلیم‌تر است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۲ میلیمتر و نسبت به متوسط بارش درازمدت ۲۶ میلیمتر افزایش داشته است.

در حوزه آبریز خلیج فارس و عمان در سال آبی ۹۳-۹۴ ارتفاع بارش ۱۱۴ میلیمتر در حالی که در سال ۹۳-۹۲،۲۱۷ میلیمتر بوده که مقایسه‌ها نشان می‌دهد که میزان بارش در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۴۷ میلیمتر و نسبت به درازمدت ۴۹ میلیمتر کاهش داشته است.

اما بر اساس آمارهای منتشره دریاچه ارومیه سال آبی خوبی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته سپری کرده به طوری که ارتفاع بارش در سال آبی ۹۳-۹۴ به ۱۹۵ میلیمتر رسیده که نسبت به مدت مشابه ۹۳-۹۲،۷۱ میلیم‌تر و نسبت به درازمدت ۲۹ میلیمتر افزایش را نشان می‌دهد.

ارتفاع بارندگی فلات مرکزی در سال آبی ۹۳-۹۴ فقط ۵۰ میلیمتر بوده در حالی که در سال آبی ۹۲-۹۳، که ۷۷ میلیمتر بوده و ۳۵ میلیمتر و نسبت به درازمدت ۴۰ میلیمتر کاهش یافته است.

در حوزه آبریز مرزی شرق نیز در سال آبی ۹۳-۹۴، ارتفاع بارندگی به ۲۸ میلیمتر رسید در حالی که در سال آبی ۹۲-۹۳،۴۵ میلیمتر بوده یعنی در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ میلیمتر و نسبت به درازمدت ۴۳ میلیمتر کاهش بارندگی داشته‌ایم.

ارتفاع بارندگی در حوزه آبریز سرخس در سال آبی ۹۳-۹۴،۸۷ میلیم‌تر بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی ۹۲-۹۳،۹۳ میلیمتر افزایش اما نسبت به دراز مدت ۴ میلیم‌تر کاهش داشته است.

بررسی ارتفاع بارش کل کشور نیز نشان می‌دهد که در سال آبی ۹۳-۹۴ یعنی از ابتدای مهر ماه تا روز جاری ۹۲ میلیمتر بوده در حالی که در مدت مشابه سال ۹۲-۹۳،۱۲۴ میلیمتر بوده که کاهش ۲۶ میلیمتری را نشان می‌دهد.

همچنین ارتفاع بارندگی کل کشور در درازمدت ۱۳۰ میلیمتر است که نسبت به سال آبی ۹۲-۹۳،۲۹ میلیمتر کاهش داشته است.

این گزارش حاکی است؛ وسعت پوشش برفی کشور تا پایان هفته گذشته ۲۳۶ هزار و ۴۰۸ کیلومتر مربع اعلام شد، درحالی که مساحت پوشش برف کشور در زمان مشابه سال گذشته ۲۹۶ هزار و ۷۴۱ کیلومتر مربع بوده است.

براساس این گزارش، متوسط ارتفاع آب معادل برف کشور در این مدت ۱۰ میلیمتر بوده که درمقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته، تغییری نداشته است.

حجم آب معادل برف کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، دو میلیارد و ۳۶۴ میلیون مترمکعب گزارش شده است که این رقم در مدت مشابه سال آبی گذشته، دو میلیارد و ۹۶۷ میلیون مترمکعب گزارش بوده است.

بر این اساس، حجم آب معادل برف کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون درمقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته، ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وضعیت بارندگی‌ها در کشور به نحوی است که وزیر نیرو شرایط را بحرانی ارزیابی کرده و گفته است: در چند سال اخیر میزان بارش از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۴۰ میلیمتر کاهش یافته و سرانه آب تجدیدپذیر از ۱۳ هزار مترمکعب در ابتدای سده جاری، به ۱۵۰۰ مترمکعب کاهش یافته است.

چیت چیان همچنین با بیان اینکه در چند سال اخیر جریان آب سطحی در رودخانه‌‌های کشور نصف شده است، خاطرنشان کرده که متاسفانه در بسیاری از دشت‌‌های کشور بیشتر از مقدار آب تجدیدپذیر برداشت کرده‌‌ایم، به‌ طوری‌ که در ۴۰ سال گذشته ۱۱۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی کشور برداشت شده و بسیاری از دشت‌‌ها با شوری آب یا کم‌آبی شدید مواجه شده‌اند.

بر اساس این گزارش علیرضا نوذری‌پور قائم مقام شرکت آبفای استان تهران نیز در اظهار نظری گفته است که در سال‌هایی که زمستان‌های متعادلی داشته‌ایم، مصرف آب در این روز‌ها دومیلیون ٣٠٠هزار متر مکعب مصرف آب بود، در حالی که اکنون دو میلیون و ٧٠٠ هزار متر مکعب مصرف آب داریم و این مصرف آب به همراه آب‌شدن برف کوه‌ها به دلیل گرم‌شدن هوا باعثمی‌شود که در تابستان با مشکل جدی برای تامین منابع آبی مواجه شویم.

به گفته او در ٣٠ سال گذشته متوسط مصرف سالیانه آب در استان تهران سه درصد افزایش داشته و در حال حاضر منابع آبی استان تهران در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، به طوری که در سد لار تنها دو میلیون متر مکعب آب پشت سد داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز