خبرگزاری کار ایران

تقی آزاد‌ارمکی در واکنش به بروز خشونت در مدارس؛

آموزش‌ و پرورش مشکلاتش را به رسمیت نمی‌شناسد

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۸۱۷

آموزش و پرورش تبدیل به واحدهای کاری و بروکراتیک شده که همه به عنوان کارمند در آن کار می‌کنند و به دنبال حقوقشان هستند.

یک جامعه‌شناس با اشاره به قتل یک معلم در بروجرد توسط دانش آموزش و ضرب و شتم یک دانش آموز از سوی معلم خود گفت: آموزش و پرورش هنوز برخی مشکلاتش را به رسمیت نمی‌شناسد.

تقی آزاد ارمکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با بروز خشونت در مدارس کشور گفت: این حوادثنشان دهنده وجود خشونت در کشور و در معرض تهدید قرار گرفتن اعتبار فرهنگی و آموزشی آموزش و پرورش است که اجازه داده این مناقشات وارد محیط مدارس شود. اکنون شاهدیم که آموزش و پرورش تبدیل به واحدهای کاری و بروکراتیک شده که همه به عنوان کارمند در آن کار می‌کنند و به دنبال حقوقشان هستند.

این جامعه‌شناس افزود: خشونت می‌تواند در بازار وجود داشته باشد اما وجود آن در مدرسه پذیرفتنی نیست زیرا مدرسه مکانی برای اخلاق، فرهنگ، ادب و مسائلی از این دست است. بنابراین با کاهش سرمایه فرهنگی در آموزش و پرورش و وجود نوعی بی‌اخلاقی در جامعه شاهدیم که این اتفاقات در مدارس واقع می‌شود.

آزادارمکی با اشاره به وجود خشونت در جامعه ایران گفت: شاهدیم جوانی که باید در مدرسه به آموزش مشغول باشد، منشاء خشونت و یا قربانی خشونت می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش اکنون به مکانی برای آماده سازی افراد برای ورود به دانشگاه شده است و وجه مادی آن پررنگ و ارزشهای فرهنگی در آن کمرنگ شده است، اینگونه است که فرد تولید شده از آموزش و پرورش الزاما فرد مفیدی برای کل جامعه و جهان مدرن باشد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه افرادی درجامعه ما مفیدند که از آموزه‌های فرهنگی، دینی و اخلاقی متاثر شده باشند گفت: اگر خانواده و دین وجود نداشت احتمالا کژکارکرد بودن آموزش و پرورش بیش از پیش دیده می‌شد، آموزش و پرورش هنوز برخی مشکلاتش را به رسمیت نمی‌شناسد؛ بچه‌ها در مدارس ناآرامند و خوب نمی‌آموزند اما اگر این مشکلات در آموزش و پرورش به رسمیت شناخته شود به این معنا است که تعداد قابل توجهی از مردم جامعه فاقد مهارتهای اجتماعی هستند.

آزاد ارمکی گفت: ممکن است افرادی که در آموزش و پرورش تحصیلکرده باشند از دانش اطلاعات و تکنیک بالایی برخوردار شوند اما برخی از آنها از مهارت کافی که برآمده از اصالت فرهنگ، اخلاق و مناسبات اجتماعی هستند، بی‌بهره‌اند. زیرا در مدارس ما به جای بها دادن به این مسائل همه چیز به وجه اداری و بروکراتیک واگذار شده که این وجه هم متعهد به ایجاد مهارت اجتماعی در افراد نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز