خبرگزاری کار ایران

سفیر کبیر جمهوری افغانستان در همایش نخبگان پناهنده افغانی:

مهاجرت بس است، به وطن باز گردید

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۸۶

هجرت و مهاجرت سرمنشأ تحولات بشری است / مهاجرت افغان ها در بیش از ۷۰ کشور جهان / فرهنگ افغانستان در کام دجالان است.

ایلنا: سفیر کبیر جمهوری افغانستان بر توسعه روابط دیپلماسی و بین الملل کشورهای همسایه با نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: دولت تدبیر و امید باید برنامه ویژه‌ای برای گشایش قفل‌های بسته روابط خارجی با کشور‌ها داشته باشد.

به گزارش ایلنا در کرج، نصیر احمد نور در نشست نخبگان پناهنده، نخبه پروری و رسالت ایشان در بازسازی افغانستان که در محل هتل گاجره دیزین استان البرز برگزار شد، در بدو امر به شعار دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دکتر روحانی با تدبیر و امید قفل روابط بین المللی ایران را بگشاید تا از این گشایش شاهد گسترش دامنه روابط دیپلماسی کشورهای همسایه باشیم.

وی هجرت و مهاجرت را سرفصل تحولات آدمی از بدو خلقت تا به اکنون دانست و افزود: هجرت از آغاز با آدمی پیوند خورده است از اجبار آدم و حوا برای بیرون آمدن از بهشت تا هجرت مردم یک ملت و سرزمین از وطن اصلیشان؛ بنابراین از آغاز خلقت تا امروز بشر هجرت را دیده است‌گاه به اجبار و گاهی نیز به اختیار در هر صورت هجرت در اغلب اوقات عامل تحولات بزرگ تاریخی، فرهنگی و حتی تمدنی بوده است.

سفیر جمهوری افغانستان گفت: دامنه تأثیرگذاری هجرت تا جایی است که اقوام بادیه نشین و بیگانه از فرهنگ و تمدن را با مردم شهرنشین پیوند داده است.

وی با مروری بر آغاز مهاجرت‌ها در کشور افغانستان بیان کرد: پس از زیر پا گذاشتن ناگهانی میثاق نامه اتحادیه جماهیر شوروی کشور افغانستان چاره‌ای جز دق الباب کشور همسایه ایران را نداشت و کشور همسایه نیز به حکم برادری درهای خود را به روی مردم این سرزمین گشودند.

نصیر احمد نور ادامه داد: افغانستان در آن مقطع زمانی نیز جز دو انتخاب پذیرفتن اشغال گران و جهاد در مقابل آن‌ها راه دیگری مقابلش نبود بنابراین گزینه جهاد را انتخاب کرد؛ اگر مهاجرت در آن سال‌ها نبود جهاد نیز معنایی نداشت و اگر جهاد نمی‌بود نقشه جغرافیای کشور ما امروز اینچنین نمی‌بود.

سفیر کبیر جمهوری افغانستان گفت: امروز خوشبختانه همسایگان ما نیز در آسایش بسر می‌برند؛ ما به گونه‌ای نقشه‌های دشمنان را تغییر دادیم که حتی طراحان جنگ افغانستان نیز فکر و خواب استقلال افغانستان را نمی‌دیدند.

نصیر احمد نور در ادامه عنوان کرد: امروزه افغان‌ها در بیش از ۷۰ کشور جهان مهاجر‌اند و بیشترین آمار مهاجرت‌ها نیز کشورهای ایران و پاکستان را در بر دارد که این امر نیز به نوعی موجب استحکام و پیوندهای فرهنگی بین دو کشور ایران و افغانستان شده است.

وی همچنین وجود ۵ هزار زندانی از بین ۳۰ میلیون مهاجر را که بخش قابل توجهی از آن‌ها را نیز قاچاقچیان تشکیل می‌دهند در مقایسه با جمعیت این کشور غیرقابل قیاس دانست.

سفیر کبیر جمهوری افغانستان در ادامه با بیان اینکه امروزه در هیچ مرکز دانشگاهی نیست که به استعدادهای دانشجویان افاغنه اشاره‌ای نشده باشد؛ دو بیتی کاظمی با این مطلع که نخبگان مهاجرت بس است، زمان برگشت فرا رسیده است را مورد تأکید قرار داد و گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده تا دانشجویان نخبه برای آبادانی سرزمینشان افغانستان به موطن اصلی باز گردند.

نصیر احمد نور در پایان کشور افغانستان را در حوزه فرهنگ در کام دجالان دانست و افزود: در کشور افغانستان زندانی فکر و اندیشه وجود ندارد ما حتی برای جنگ‌های رسمی نیازی به نیروی انتظامی نداریم ما به لشگر فرهنگیان نیاز داریم تا فرهنگ افغانستان را از کام دجالان نجات دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز