خبرگزاری کار ایران

در همایش ارزشیابی مدارک متخصصین برای اشتغال در آلمان مطرح شد؛

در آلمان تعداد نیروی کار جوان کاهش یافته و متخصصان با افزایش سن روبه‌رو هستند/ به عنوان یکی از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا بیشترین جذب نیروی کار را داریم

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۷۱۷

اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان اقدام به برگزاری همایشی با موضوع «ارزشیابی مدارک متخصصین برای اشتغال در آلمان» در راستای پایه‌گذاری همکاری‌های بدون مرز و‌ مستمر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان اقدام به برگزاری همایشی با موضوع «ارزشیابی مدارک متخصصین برای اشتغال در آلمان» در راستای پایه‌گذاری همکاری‌های بدون مرز و‌ مستمر کرد.

حسین سرافراز (قائم مقام اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان) در مورد این همایش گفت: این پروژه از سال ۲۰۱۵ شروع شد و امروز به جایی رسیده که با توجه به حجم بالای کار به دنبال سامان بخشیدن به آن هستیم. تجربه به ما آموخته است که برای موفقیت باید نهادهای دولتی و خصوصی هر دو کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند. از همین روی هدف اصلی ما از برگزاری این همایش حل مشکلات از طریق همفکری جهت نیل به اهداف مورد نظر است.

وی ادامه داد: هدف این پروژه پاسخ به نیاز کشور آلمان برای نیروی کار از طریق نیروی متخصص ایرانی است، باید توجه داشت که کشور ما پتانسیل بالایی در پاسخ به این نیاز دارد و ما نیز نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا این فرایند سریع‌تر و بهتر انجام شود و اولین گام در این موضوع ارزشیابی مدارک و آموزش‌ها است.

در ادامه همایش، خانم زابینه کوتش (هماهنگ‌کننده پروژه ارزشیابی در اتاق بازرگانی و صنایع آلمان) در مورد این پروژه گفت: ما این پروژه را از سال ۲۰۱۵ در شش کشور غیراروپایی و دو کشور اروپایی به صورت پایلوت آغاز کردیم. دلیل اصلی این موضوع نیاز کشور آلمان به نیروی کار متخصص است و اولین گام هم ارزشیابی درست مدارک است. بنابراین ما در آلمان شبکه‌ای را سامان دادیم تا از طریق مشاوره پیمودن این مسیر برای متقاضیان آسان شود.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد تعداد مشاوره‌های ما از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به بیش از ۲ هزار مورد رسیده و این رقم در  سه ماه اول سال ۲۰۱۹ تقریبا ۶۰۰ مورد بوده است. همچنین در آمار مشاوره کل، کشور ایران رتبه نخست را در بین هشت کشور داراست که نشان دهنده تلاش اتاق ایران و آلمان در راستای این پروژه است. البته ما به دنبال ارتقای راندمان خود هستیم تا افراد بیشتری را جذب کنیم.

عیسی منصوری (معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی) دیگر سخنران این همایش بود، وی در مورد اهمیت این پروژه گفت: کشور ما با شرایطی مواجه است که تقریبا رشد اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری امکان بروز و ظهور ندارد و با موانع بسیاری روبه‌رو است. در این شرایط ما به دنبال افزایش اشتغال و افزایش بهره‌وری هستیم که در این راستا یکی از راه‌ها اعزام نیروی کار به خارج از کشور است، البته این موضوع با پناهندگی یا مهاجرت کاملا متفاوت است به طوری که بخشی از درآمد این افراد در GNP کشور تأثیرگذار است.

وی افزود: درحال حاضر نظام ارزش‌یابی مدارک و شایستگی‌های افراد را راه‌اندازی کرداه‌یم تا بستر تطابق تخصص و مهارت افراد با استاندارهای کشور هدف فراهم شود. باید توجه داشت که در کشورهای هدف کدها و استانداردهای خاصی وجود دارد که نیروی کار باید آنها را رعایت کند و آن نیز نیازمند آموزش است.

منصوری خاطرنشان کرد: البته ما مشوق‌هایی مانند بیمه تامین اجتماعی را برای این افراد درنظر گرفته‌ایم تا پس از اتمام کار از مزایای آن استفاده کنند. نباید فراموش کرد که یکی از مزایای نیروی کار ایرانی آن است که کمترین چالش را برای کشور هدف ایجاد می‌کنند و همیشه آموزش دانشگاهی ما توسط اروپایی‌ها در سطح بالایی ارزیابی شده است. البته ما در این مسیر تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی نهایت استفاده را داشته باشیم.

سپس خانم آلن برویر درباره همکاری‌های بین‌الملل جذب و اعزام نیروی کار آلمان گفت: وظیفه ما در حوزه بین‌الملل بحث مشاوره و جذب نیروی کار به آلمان است. کشور ما به عنوان یکی از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا بیشترین جذب نیروی کار را دارد.

وی افزود: در کشور آلمان تعداد نیروی کار جوان کاهش یافته و متخصصین نیز با افزایش سن روبه‌رو هستند بنابراین ما باید این خلاء را پر کنیم بطوریکه اداره کار آلمان با ۱۰۰ هزار نیروی خود به دنبال تحقق این هدف است. براساس محاسبات ما سالانه به ۲۰۵۰ تا ۲۰۷۰ نیروی کار متخصص نیاز داریم.

وی متذکر شد: دسترسی‌ به بازار کار آلمان محدود است و نیروی کار متخصص، پیش از درخواست ویزا باید درخواست ارزشیابی مدارک را انجام دهد از همین روی ما ۱۶۵ مرکز را در شهرهای بزرگ آلمان داریم که وظیفه مشاوره به ثبت‌نام کنندگان را برعهده دارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز