خبرگزاری کار ایران

توتال و حضور پسابرجامی در ایران/ نفت، بازگشت فرانسوی‌ها را می‌پذیرد؟

رئیس شرکت نفتی توتال فرانسه اعلام کرده که با لغو تحریم‌ها، زمینه‌های خوبی برای فعالیت این شرکت در بخش‌های مختلف انرژی مهیا شده و آمادگی کامل داریم در این عرصه‌ها با ایران همکاری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی پس از توافق هسته ای با 1+5 و اجرایی شدن برجام  در اولین  سفر خارجی خود که برخی وزرا و هیاتی 120 نفره اقتصادی وی را همراهی می کردند به ایتالیا و فرانسه رفت. حضور یک هیات عالی رتبه و پر تعداد اقتصادی با رییس جمهوری ایران در سفر به اروپا نشانه ای از سطح تمایل ایران برای کلید زدن مناسبات اقتصادی علاوه بر اهداف دیپلماتیک است.

دیدار با مسئولین برخی کمپانی ها از برنامه هایی بود که در این سفر 4 روزه گنجانده شد، که از جمله آنها کمپانی نفتی توتال فرانسه است که با صنعت نفت ایران ناآشنا نیست و پس از توافق هسته ای ایران نیز بارها علاقمندی اش را برای حضور مجدد در پروژه های نفتی ایران ابراز داشته است.  

روز گذشته پاتریک پویان رئیس شرکت نفتی توتال فرانسه اعلام کرده که توتال شرکتی است که سال‌ها در ایران فعالیت داشته و امروز با لغو تحریم‌ها، زمینه‌های خوبی برای فعالیت این شرکت در بخش‌های مختلف انرژی مهیا شده و آمادگی کامل داریم در این عرصه‌ها با ایران همکاری کنیم، پویان در ماه نوامبر سال ٢٠١٥ میلادی نیز اعلام کرده بود که این شرکت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گاز، نفت، پتروشیمی و پخش را در ایران، زیر نظر دارد.

فعالیت شرکت توتال در ایران به 61 سال پیش و زمانی که قراردادی بین دولت ایران و کنسرسیومی از شرکت‌های بین‌المللی نفتی (شرکت‌های انگلیسی، آمریکایی، هلندی و فرانسوی) منعقد می شود، باز می گردد و به این ترتیب موجبات حضور این شرکت 92 ساله که در ردیف شش کمپانی بزرگ نفتی جهان و به عنوان سوپر میجر محسوب می شود، در نفت ایران فراهم می شود.

این شرکت در طرح‌های توسعه میدان 2 و 3 پارس جنوبی، توسعه میدان نفتی درود و چند طرح توسعه بالا و پایین دستی دیگر و در راس آنها در طرح توسعه فاز 11 میدان مشترک گازی پارس جنوبی مشارکت کرد که اجرایی نشدن برنامه ها در فاز 11 پارس جنوبی نمره منفی کارنامه حضور این شرکت در پروژه های نفتی ایران به شمار می رود، اواخر سال 2000 میلادی شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه برای توسعه بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه حدود 10 میلیون تنی تولید LNG به توافق رسیدند و تفاهم‌نامه‌ای بین دوطرف به امضا رسید.پس از امضای این تفاهم‌نامه، شرکت پتروناس مالزی هم برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی اعلام آمادگی کرد و با توافقی سه‌جانبه شرکت ملی نفت ایران 50 درصد، شرکت توتال فرانسه 40 درصد و پتروناس مالزی 10 درصد از سهام توسعه بخش بالادستی و پایین دستی را به عهده گرفتند.

اما در فاصله سالهای 1385 تا 1387 و همزان با اعمال تحریم بین المللی علیه ایران توتال با اعلام اینکه افزایش قیمت فولاد منجر به افزایش هزینه پروژ ه ها شده در اجرای عملیات توسعه ای فاز 11 تعلل کرد و در نتیجه از پروژه کنار گذاشته شد.  

پس از اخراج شرکت توتال کش و قوس‌های متعددی بر سر انتخاب پیمانکار به وجود آمد و شرکت چینی CNPC و شرکت‌های داخلی به این پروژه رفت و آمد کردند که البته شرکت چینی نیز کوچکترین اقدامی برای اجرای قرارداد صورت نداد؛ شرکت ملی نفت ایران نیز ٥٠ ماه بعد قرارداد با چینی‌ها را فسخ کرد اکنون خبرها حکایت از تمایل شرکت‌های فرانسوی برای حضور در ایران دارند و به نظر می رسد که شرکت نفتی توتال برای بدست گرفتن دوباره توسعه فاز 11 پارس جنوبی نقشه هایی در سر می پروراند.

اما باید دید که چشم‌انداز بازگشت توتال به صنعت نفت ایران چگونه است آیا این کمپانی می تواند در میدان رقابت با دیگر اروپاییان و البته آسیایی ها فرصت حضور در ایران را از آن خود کند؟

ضمن اینکه پاسخ رئیس جمهور به این سوال که آیا امکان حضور صنعتگران و سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران وجود خواهد داشت؟، حضور آمریکائیها را نیز در پروژه های ایرانی منتفی نمی کند.

حسن روحانی در پاسخ به سوال یاد شده گفته است: آنچه گفتید امکان‌پذیر است. امکان برقراری رابطه‌ای غیرخصمانه و بدون تنش بین دو کشور وجود دارد اما کلید آن نه در تهران بلکه در واشنگتن است و یقین بدانید که اگر این کلید در تهران بود من حتماً از آن استفاده می‌کردم. 

وی اظهار کرده که هم اکنون نیز حضور و فعالیت آنان در اقتصاد ایران از نظر ما کاملاً بلامانع است و ما پذیرای سرمایه فناوری و تولید محصولات مشترک با آنها هستیم و اگر مشکلی هست مربوط به مقررات داخلی آنهاست که این مشکل مربوط به خودشان است.

 

 

کد خبر : ۳۴۲۱۹۸