خبرگزاری کار ایران

کارشناس اقتصادی در گغت‌وگو با ایلنا:

افزایش نرخ دلار پس از سانحه هلیکوپتر رییس جمهور، کارِ بازارساز بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۴۳۲۵

یک کارشناس اقتصادی گفت: نرخ ارز در روز سانحه بالگرد رییس جمهوری در کمتر از چند ساعت افزایش 3 هزار تومانی داشت و مشخص بود که کارِ بازارساز است.

آلبرت بغازیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی درباره نوسانات نرخ ارز پس از سانحه بالگرد رییس جمهوری و اعلام شهادت وی و هیات همراه اظهار داشت: افزایش نرخ ارز تنها برای چند ساعت رخ داد و این افزایش قیمت‌ هم از سوی همان عده‌ای بازارساز انجام شد و هیچ عامل اقتصادی نداشت.

وی با بیان اینکه نرخ ارز در روز سانحه بالگرد رییس جمهوری کمتر از چند ساعت افزایش 3 هزار تومانی داشت و مشخص بود که کارِ بازارساز است، گفت: هدف بازار ساز این بود که ارزیابی شود که بازار تا چقدر کشش افزایش قیمت دلار را دارد و آیا می‌توانند مردم را به سمت خرید ارز بکشانند اما موفق نبودند و پس از چند ساعت ریزش نرخ دلار آغاز شد و بازارسازان پاسخ نگرفتند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نه بانک مرکزی نسبت به این افزایش نرخ دلار مقطعی، واکنشی نشان داد و نه مردم نسبت به خرید ارز اقدام کردند. اساسا مردم فرصتی برای تحلیل بازار ارز نداشتند تا برای خرید دلار اقدام کنند از این رو تلاش بازارساز این بار نتیجه‌ای نداشت و نرخ دلار سریعا برگشت.

بغازیان افزود: پس از آن هم اظهارات رهبری مبنی بر اینکه در روال اداره کشور خللی ایجاد نمی‌شود باعث فروکش شدن هیجانات شد و اتفاقا در این چند ساعت افزایش نرخ دلار، مردم رفتار هیجانی نداشتند. اینکه در مواقعی اعلام می‌شود افزایش نرخ ارز به دلیل خرید هیجانی مردم بوده توجیهی است تا به سراغ بازارسازها نروند.     

وی درباره وضعیت شرایط اقتصادی کشور تا برگزاری انتخابات دولت چهاردهم گفت: باید دید نامزدها با چه ترکیبی معرفی می‌شوند و چه اظهارات و عقیده‌ای درباره سیاست‌های ارزی و روابط خارجی و همچنین انتخابات ریاست جمهوری امریکا ارائه می‌دهند. اما آنچه مشخص است این بوده که در این 50 روز بازار آرامی در حوزه ارز خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اساسا عامل اقتصادی برای افزایش نرخ دلار در این مدت زمان 50 روز وجود ندارد، اظهار داشت: یکی از عوامل موثر در افزایش نرخ ارز در کشورمان، تنش‌های سیاسی در منطقه است که همین عامل در مقطعی منجر به افزایش نرخ دلار تا بیش از 66 هزار تومان هم شد.   

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز