خبرگزاری کار ایران

مصوبه هیئت وزیران برای فروش بخشی از آب صرفه‌جویی شده کشاورزان به صنعت

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۳۳۹۶

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران، کشاورزان می‌توانند بخشی از آب صرفه‌جویی شده خود را به صنعت بفروشند یا معادل آن پساب دریافت کنند و در اختیار صنعت قرار دهند.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، یزدان رضایی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو با حضور در جلسه گردهمایی معاونان برنامه‌ریزی شرکت‌های آب منطقه‌ای شرکت مدیریت منابع ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه در شروع فصل قرار داریم، خدمات ما باید در تابستان پیش رو علی‌رغم مضایق موجود برای مشترکان با کیفیت‌تر و بهتر باشد.

وی افزود: ما به خود اجازه نمی‌دهیم تحت هیچ شرایطی در این ایام دچار غافلگیری شویم و شرایط جوی, مخاطرات و تهدیدات سایبری و اجتماعی و... را کاملاً کنترل و رصد می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: ارائه خدمات ما در مسیر تداوم خدمت‌رسانی باید توأم با توجه به بهینه‌سازی در حوزه آب باشد و امید است بتوانیم در پایان تابستان برنامه‌ای موفق در این حوزه به ثبت رسانیم.

وی با اشاره به اجرای بازتخصیص آب مصرفی صنایع گفت: بر اساس آنچه در قانون برنامه هفتم تاکید شده است، پس از این صنایع باید آب مصرفی خود را از منابع نامتعارف تأمین کنند و امیدوارم این کار به خوبی صورت گیرد.

رضایی ادامه داد: طی ۱۰ روز گذشته برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور ابلاغ شده است و ماده ۷ این برنامه دارای چند تبصره است.

وی تشریح کرد: براین اساس، صنایع پرآب‌بر بزرگ باید به نواحی ساحلی منتقل شود اما چنانچه صنایع پرآب‌بری با تغییر و ارتقای فناوری، ضوابط مورد نظر وزارت نیرو در کاهش مصرف آب را رعایت کنند از قاعده انتقال مستثنی هستند، اگر صنایع پر‌آب‌بر به نواحی ساحلی منتقل نشده و ضوابط وزارت نیرو را نیز رعایت نکرشود، موظف است بهای آب برق و گاز مصرفی خود را به قیمت صادراتی پرداخت کند که این موضوع اهمیت بهینه سازی آب در احکام و قواعد را به خوبی نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در موضوع بهینه‌سازی آب لازم است چهارچوب جدیدی را برای مصارف آب کشاورزی ابلاغ کنیم، به دستور رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: مصرف‌کنندگان بزرگ آب کشاورزی باید بر اساس استاندارد معین، مصرف آب خود را اصلاح کنند و ما ساز و کاری را به تصویب هیئت وزیران رساندیم که کشاورزان بخشی از آب صرفه‌جویی شده خود را به صنعت بفروشند یا معادل آن پساب دریافت کنند و در اختیار صنعت قرار دهند.

این مقام مسئول یکی از برنامه‌های سال ۱۴۰۳ را راه اندازی بازار ملی آب، پساب و آب دریا در کنار بازارهای محلی خواند و افزود: چنانچه کشاورزان یا مصرف‌کنندگان آب کشاورزی، از پنل خورشیدی استفاده کنند به میزان تولید و تحویل برق آنها به شبکه و با رعایت سهمیه آب در پروانه بهره‌برداری، محدودیت برق آنها رفع خواهد شد.

رضایی گفت: این اقدام به هیچ عنوان منافی مدیریت توأمان آب و برق نخواهد بود و کشاورزان و مصرف‌کنندگان آب کشاورزی اجازه فروش سهم اضافه برق خود را در بازار سبز خواهند داد.

وی تصریح کرد: اجرای دقیق طرح‌های اولویت‌دار و طرح‌های اضطراری مطابق برنامه زمان‌بندی از مهم‌ترین موضوعاتی است که معاونان برنامه‌ریزی باید به انجام برسانند و ستاد وزارت نیرو نیز در کنار همه متخصصان است تا هرگونه مشکل یا چالش را مرتفع سازد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در پایان گفت: در نظامات تعرفه‌ای آب اصلاحاتی انجام شده است، اما اصلاح اصلی که منطبق بر اقتصاد آب است هنوز صورت نگرفته ؛ بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌های آب منطقه‌ای نظارت کافی بر اجرای دقیق دستورالعمل‌ها داشته باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز