خبرگزاری کار ایران

خزانه‌دار کل کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

پول رسوبی بانک مرکزی را جایگزین تنخواه کردیم/ ٣ سال را بدون استفاده از تنخواه گذراندیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۶۲۸

خزانه‌دار کل کشور گفت: تمام پول های دستگاه‌های درآمدی و هزینه‌ای در بانک مرکزی تجمیع می‌شود و بانک مرکزی هم بانک دار دولت است. پیش از این این پول‌ها در بانک مرکزی رسوب می‌کرد اما از ماده ١٢۵ محاسبات عمومی استفاده کردیم و این رسوب را صرف هزینه‌ها اما بلافاصله این مبلغ را برمی‌گردانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رحمت الله اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این سوال که باتوجه به وضعیت بودجه آیا دولت برداشتی از تنخواه داشته است، اظهار داشت: هیچ استفاده‌ای از تنخواه نداشته‌ایم. 

وی با بیان اینکه سال گذشته هم از تنخواه استفاده نکردیم، ادامه داد: دولت سه سال پی در پی است که از ظرفیت قانونی رسوب پول‌های دولتی در بانک مرکزی استفاده می‌کند و امسال سال سومی است که به جای استفاده از ٣ درصد بودجه عمومی در قالب تنخواه، از این ظرفیت قانونی پول‌های رسوب شده در بانک مرکزی استفاده می‌کنیم. 

خزانه‌دار کل کشور با بیان اینکه فروردین ماه را بدون استفاده از تنخواه گذراندیم، گفت: همچنان از ظرفیت رسوب پول در بانک مرکزی استفاده می‌کنیم و آن را هم تا پایان ماه تسویه خواهیم کرد. 

اکرمی با اشاره به ساز و کار این ظرفیت قانونی پول‌های رسوب شده در بانک مرکزی افزود: تمام پول های دستگاه‌های درآمدی و هزینه‌ای در بانک مرکزی تجمیع می‌شود و بانک مرکزی هم بانک دار دولت است. پیش از این این پول‌ها در بانک مرکزی رسوب می‌کرد اما از ماده ١٢۵ محاسبات عمومی استفاده کردیم و این رسوب را صرف هزینه‌ها اما بلافاصله این مبلغ را برمی‌گردانیم. 

 وی گفت: برای مثال تا پایان فروردین ماه دولت به اندازه عدد ذکر شده در بودجه درآمد مالیاتی یا درآمد نفتی ندارد بجای آن از رسوب این پولها در بانک مرکزی استفاده می‌کند و پس از وصول درآمدهای مالیاتی یا نفتی این پول را به بانک مرکزی برمی‌گردانیم.

خزانه‌دار کل کشور تاکید کرد: باید توجه داشت که پیش از این محل تامین تنخواه خلق پول بود که با این اقدام سه سال است جلوی آن را گرفته‌ایم و برای تنخواه خلق پول نداشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز