خبرگزاری کار ایران

جزئیات بزرگترین قرارداد تاریخ گاز کشور/ ارقام تخفیف فروش نفت صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۱۲۸

اوجی ارزش پروژه اجرای فشارافزایی در پارس جنوبی ۲۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: طرحی ملی تر و با ارزش تر از این قراردای که امروز با پیمانکاران منعقد شد آن هم در میدانی که ۷۰ درصد گاز کشور از آن تامین می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی در حاشیه مراسم امضای قرارداد اجرایی طرح فشارافزایی پارس جنوبی با بیان اینکه توسعه و بهره برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر به ظرفیت ۵۰ هزار بشکه با حضور رئیس جمهور انجام شد، اظهار داشت:  در غرب کارون ۹ میدان نفتی داریم که از این تعداد ۱۰ درصد ذخایر نفت قابل استحصال برداشت می شود و از این ۹ میدان ۶ میدان با عراق مشترک است و خوشبختانه با برنامه ریزی شرکت نفت امروز ۴۵۰ هزار بشکه نفت و ۱۳۰ میلیون فوت مکعب گاز برداشت می شود، درنیمه اول سال ۱۴۰۳ فاز آزادگان جنوبی را به ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه به بهره برداری خواهیم رساند، بعبارت دیگر تمامی میادین نفتی غرب کارون در بحث توسعه و تکمیل فازها تعیین تکلیف شده است.

فشارافزایی پارس جنوبی از ۲۰۱۷ بلاتکلیف بود

وی با اشاره به موضوع فشارافزایی در پارس جنوبی گفت: فشارافزایی پارس جنوبی از ۲۰۱۷ نزدیک ۸ سال بلاتکلیف بود که مطرح بود فشارافزایی در دریا باشد و یا خشکی و یا توانمندی ایرانی و یا دعوت از شرکتهای خارجی توسعه داده شود، در این دولت مطالعات و کار کارشناسی انجام شد و به این جمع بندی رسیدند که احداث واحد فشارافزایی در دریا باشد همان طور که شریک ما هم چند ماه پیش قراردادهای توسعه و فشارافزایی را با کمپانی های بزرگ عقد قرارداد کرد و این کشور هم بنا دارد احداث این سکوها را در دریا انجام دهد. بنابراین باید گفت امروز برای مردم و صنعت نفت کشور روز بزرگی است زیرا پروژه فشارافزایی که در دولتهای قبل مغفول مانده بود، تعیین تکلیف شد.

۴ سال آینده بهره برداری از هاب‌های فشارافزایی

وزیر نفت تصریح کرد: امروز در پارس جنوبی با ۳۸ سکو به میزان ۷۰۵ میلیون متر مکعب تولید داریم که با فشارافزایی که با ۴ پیمانکار توانمند ایرانی و داخلی عقد قرارداد شد ۲۸ سکو در دستور کار است و با برنامه ریزی صورت گرفته از ۳ تا ۴ سال آینده این هاب ها به بهره برداری خواهند رسد و اولویت هم با مناطقی از پارس جنوبی است که افت فشار بیشتری داریم و مرزی تر هستند.

جزئیات امضای بزرگترین قرارداد گازی تاریخ کشور

 وی ارزش این پروژه ۲۰ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: طرحی ملی تر و با ارزش تر از این قراردای که امروز با پیمانکاران منعقد شد آن هم در میدانی که ۷۰ درصد گاز کشور از آن تامین می شود و ۴۵ درصد خوراک پالایشگاههای تولید بنزین از آن است، نداریم، این پروژه برای تامین امنیت انرژی کشور است و امیدواریم با راه اندازی سکوهای فشارافزایی بروی این میدان مردم تا ۷۰ سال آتی از نعمت گاز این میدان بهره مند خواهند شد.

 اوجی گفت: ۹۳ درصد سوخت نیروگاهها امسال از گاز بوده همچنین سوخت صنایع عمده از گاز است، بنابراین ما برای اجرای پروژه فشارافزایی تصمیم شجاعانه ای گرفتیم و منتظر شرکتهای خارجی نماندیم و عقب ماندگی ۸ ساله را با یک کار مضاعف جبران می کنیم و قبل از اینکه افت فشار میدان آنچنان محسوس شود که در تولید تاثیرگذار شود با برنامه ریزی مانع افت تولید میدان خواهیم شد.

۹۰۰ میلیارد دلار عایدی از فشارافزایی پارس جنوبی

وی یادآور شد: ۲۰ میلیارد دلار ارزش این پروژه است و ۹۰ تریلیون فوت مکعب برداشت گاز و بیش از ۲ میلیارد بشکه میعانات بیشتری برداشت خواهیم داشت که ارزش این تولیدات بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار برای کشور عایدات خواهد داشت. ضمن اینکه با احداث این سکوها تمامی ظرفیت خالی کارخانجات پر می شود، اشتغالزایی خواهد شد و در رشد اقتصادی کشور هم تاثیرگذار خواهد بود.

از قطر عقب نماندیم

وزیر نفت با بیان اینکه ما از قطر عقب نماندیم امروز تولید گاز ما از این کشور بیشتر است، افزود: امروز ما همان قرارداد هایی که این کشور چند ماه پیش امضا کرد؛ به امضا رساندیم و با برنامه ریزی شرکت نفت ظرف ۳ تا ۴ سال آینده بتدریج شروع به بهره برداری از این سکوها خواهیم کرد.

تحریم ها مانع رشد توسعه ما نشده است

وی درباره تحریمها و تاثیر آن بر تولید نفت ایران گفت: تحریمها مانع رشد توسعه ما نشده است اگر این ۴۰ سال گذشته را بررسی کنیم در کدام سال وزارت نفت هر سه ماهه رشد اقتصادی نفت و گاز بالای ۲۰ درصد بوده است حال آنکه رشد اقتصادی ما در سه ماه اول، دوم و سوم سال ۱۴۰۲ بالای ۲۰ درصد بوده است. اکنون قضاوت کنیم آیا تحریم مانع رشد ما شده است؟

باگشت احتمالی ترامپ و تاثیر بر صنعت نفت ایران

اوجی درباره باگشت احتمالی ترامپ و تاثیر بر صنعت نفت ایران تصریح کرد: همشیه مطرح میکردند شدیدترین تحریمها اعمال می شود، البته تحریم های این دو سال از تحریمهای ۹۷ بیشتر و شدیدتر بود،  از شروع سال جارینیز  مانع تراشی کرده و برای کشتیها محوددیت ایجاد کردند اما از سال ۹۷ بالاترین میزان صادرات نفت رقم خورد.

وی با اشاره به دستاوردهای وزارت نفت اظهار داشت: ابتدای دولت تولید نفت از خوزستان یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بود امروز به ۲ میلیون ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است، رشد تولید گاز ۵ درصد بوده است در افزایش ظرفیت پالایشگاهاهی نفت و گاز شاهد بودیم فاز دوم پالایشگاه آبادان به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه به تولید بنزین کشور کمک کرد، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی که روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز را فراورش می کند به ظرفیت پالایش گاز کشور اضافه شد و صفر تا صد فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان مرزی ترین و مهمترین فاز که ۲۰ سال دست به دست می شد و توتال آن را ترک کرده بود توسط شرکتهای ایرانی به بهر برداری رسید.

وزیر نفت بیان داشت: ما در این دولت با شرکتهای توانمند روسی قراردادهای خوبی منعقد کردیم و برخی میادین به بهره برداری رسیده، ۲۰۰ هزار بشکه از تولید ما نیز از میادینی است که با شرکتهای روس قرارداد داریم برخی میادین دیگر هم در دستور کار شرکت نفت است که روند پایان مذاکرات را طی می کند.

تامین مالی پروژه

وی با اشاره به تامین مالی پروژه فشارافزایی بیان داشت: بار مالی این پیمان ۲۰ میلیار دلار است ارزش عایدات حاصل از این قرارداد ۹۰ TCF و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی است که ۹۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد که از صندوق توسعه ملی و سهم ۱۴.۵ درصد خود نفت تامین مالی می شود.

اوضاع تخفیف فروش نفت

اوجی درباره تخفیف فروش نفت گفت: موسسات جهانی مثل کپلر و اوپک که فروش نفت ما را رصد می کنند؛ همه اعتراف می کنند که ما در بحث فروش نفت مانعی نداریم و اعدادی که در تخفیف گفته می شود صحت ندارد و نرخ های به نرخ جهانی نزدیک می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز