خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

اجرای ۲۰ میلیارد دلار پروژه برای فشارافزایی در پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۰۰۸

وزیر نفت گفت: امسال رکورد برداشت گاز از پارس جنوبی به ۷۰۷ میلیون متر مکعب رسید و اگر به همین میزان برداشت داشته باشیم افت فشار خواهیم داشت و کشوری که ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها از گاز و همچنین سوخت صنایع، پتروشیمی و پالایشگاه از گاز است به مشکل بر می‌خورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی در مراسم امضای قرارداد اجرایی طرح فشارافزایی پارس جنوبی با بیان اینکه بار مالی اجرای پروژه ۲۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت: نصف ذخایر گازی کشور در پارس جنوبی قرار دارد و حیات و بقای تامین گاز صنایع، نیروگاهها و خوراک پالایشگاهها و پتروشیمی ها از پارس جنوبی است.

وی افزود: این پروژه باید ۸ سال گذشته انجام، اما آن زمان گفته می‌شد که پروژه در مرحله مطالعات قرار دارد و در مورد اجرای آن در خشکی و یا دریا تصمیمی گرفته نمی‌شد.

وزیر نفت با بیان اینکه اجرای پروژه فشارافزایی تصمیم شجاعانه ای بود، گفت: این پروژه نتیجه کار کارشناسی و مطالعات بوده و کشور همسایه هم به همین نتیجه رسیده است.

وی اعلام کرد: امسال رکورد برداشت گاز از پارس جنوبی به ۷۰۷ میلیون متر مکعب رسید و اگر به همین میزان برداشت داشته باشیم افت فشار خواهیم داشت و کشوری که ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها از گاز و همچنین سوخت صنایع، پتروشیمی و پالایشگاه از گاز است به مشکل بر می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم و از نخبگان این صنعت استفاده کردیم، گفت: نمونه آن بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بود. امروز از ۳۸ سکو در پارس جنوبی بهره‌برداری می‌شود.

وزیر نفت گفت:  سکوی فاز ۱۳ آلفا که کشتی بحرینی به آن برخورد کرده بود در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ خبر راه اندازی می شود.

وی با اعلام اینکه طی سه تا چهار سال آینده فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی آغاز خواهد شد، تصریح کرد: ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری برای سازندگان داخلی با اجرای این طرح ایجاد خواهد شد.

اوجی بیان داشت: با افزایش ۹۰ تریلیون فوت مکعبی برداشت گاز و ۲ میلیارد بشکه برداشت میعانات گازی، ۹۰۰ میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده خواهد شد که نقشی مهم در تأمین امنیت انرژی کشور دارد.

وی تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک،‌ افزایش تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی را با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهیم کرد.

وزیر نفت یادآور شد: با تدابیری که در نظر گرفتیم و ذخیره سوخت مایع که یک میلیارد لیتر بیشتر از پارسال بود، توانستیم زمستان را با سوخت‌رسانی پایدار بگذرانیم.

اوجی با بیان اینکه صادرات نفت ایران امروز به بالاترین مقدار از سال ۹۷ تاکنون رسید و این افزایش صادرات با کمترین تخفیف‌ها انجام می‌شود، به حمله به چهار خط لوله سراسری انتقال گاز ایران که هر خط ۱۲۰ میلیون مترمکعب گاز را انتقال می‌دهد، اشاره کرد و افزود: این خطوط در کوتاه‌ترین زمان به مدار بازگشتند.

وی تاکید کرد: گروه نفت و گاز از ابتدای سال تاکنون رشد اقتصادی بالایی را ثبت کرده که در تاریخ بی‌سابقه بوده است، این رشد در سال آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود. افزون بر تأثیر افزایش تولید و صادرات نفت، در سرمایه‌گذاری،‌ تولید ساخت داخل و بهره‌وری نیز صنعت نفت رتبه نخست را در کشور دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز