خبرگزاری کار ایران

احداث مخازن اضطراری آب در ۵۱۲ محله پایتخت

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۹۴۳۶

رئیس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه تا پایان سال 1404، تمامی محلات تهران به مخازن اضطراری آب مجهز می شوند،گفت: براین اساس در صورت بروز حادثه‌ و قطع شبکه آب شرب، حداقل نیاز شرب مردم در سه روز نخست بروز حادثه تأمین می شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، مهدی اکبریان با اشاره به اجرای طرح ویژه‌ در شهر تهران جهت آبرسانی در صورت بروز حوادثی بزرگی که منجر به قطع آب شرب شبکه تهران شود،گفت:براین اساس در روزهای نخست،مردم با خطر بی‌آبی مواجه نمی شوند.این درحالیست که این روزها در نقاط مختلف محلات، به‌ویژه پارک‌ها و فضای سبز شهری، شاهد گودبرداری‌هایی هستیم که به‌منظور احداث مخازن اضطراری آب صورت می‌گیرد.

وی افزود: براین اساس در محلات تهران، مخازنی 100 هزار لیتری در مسیر شبکه آب شهری تعبیه می شود تا در زمان بروز زلزله و حوادث بزرگ در صورت قطع آب شرب، مورد استفاده قرار می گیرند.

رئیس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه در سال 1397 از شورای شهر تهران درخواست شد با تخصیص اعتباراتی با عنوان تبصره 3 موافقت کنند که از آن محل دو پروژه تکمیل رینگ آبرسانی تهران و آبرسانی اضطراری را اجرایی کنیم،یادآور شد:طرح ساخت مخازن آبرسانی اضطراری آب مورد موافقت قرار گرفت اما تا زمان ابلاغ آن، عملا از سال 1400 ساخت نخستین مخزن اضطراری آب آغاز شد.

وی با بیان اینکه «در سال نخست در حد کمتر از 10 مخزن 100 مترمکعبی احداث شد»، گفت: در سال 1401 و 1402 اجرای این پروژه با سرعت بیشتری پیگیری شد.

وی با بیان اینکه عمدتا کشورهای زلزله‌خیزی از جمله ژاپن به این موضوع توجه کرده اند و در تهران نیز، طرحی که در حال اجراست براساس مطالعاتی است که جایکا به عنوان مشاور در خصوص نیازهای زیرساختی تهران در زمان بروز زلزله انجام داده بود،اظهار کرد:در این طرح دسترسی به مخازن اضطراری آب به فاصله حداکثر 1000 متر برای هر شهروند تهرانی درنظر گرفته شده، به‌طوری که در تمامی محلات تهران مخازنی احداث می‌شود که در زمان بروز حادثه و قطعی آب در شبکه، مردم بتوانند در شعاع 1000 متری خود به نزدیک‌ترین مخزن اضطراری آب دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: این مخازن عمدتا در پارک‌ها جانمایی شده ومردم در محلات مختلف تهران شاهد هستند که در بخشی از پارک‌ها، در حال گودبرداری و عملیات احداث این مخازن هستیم.

اکبریان با اشاره به اینکه در زمان بروز بحران، برای هر شهروند، با حجم 3 لیتر در شبانه‌روز  آب شرب  از این مخازن به‌مدت سه‌شبانه‌روز تأمین می شود،تصریح کرد: در صورت بروز حادثه‌ای مثل زلزله بم، در تهران، از حیث تأمین آب شرب برای مردم در 72 ساعت نخست، نگرانی وجود نخواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان تهران در ارتباط با مکانیزم این مخازن یادآور شد: در این مخازن با نصب شیر هیدرولیکی،به‌محض اینکه فشار شبکه به‌طور قابل ملاحظه‌ای تغییر کند، به‌صورت اتوماتیک شیر بسته می‌شود و آب شربی که در مخزن در حال عبور مستمر بوده، به میزان 100 مترمکعب ذخیره‌سازی می‌شود.

وی در خصوص مکانیزم برداشت از این مخازن گفت: یک پمپ بنزین در کنار هر مخزن تعبیه شده که با استفاده از آن می‌توان آب را برداشت کرد. همچنین مکانیزم دستی نیز برای برداشت آن تعبیه خواهد شد.

وی به گروه‌های دوام شهرداری‌ها که در مواقع بحران مورد استفاده قرار می‌گیرند،اشاره کرد و افزود:میراب‌هایی را در چند دوره برای بهره‌برداری از این مخازن در زمان اضطراری به‌عنوان میراب‌های محله آموزش داده‌ایم.

اکبریان با بیان اینکه تا امروز کار احداث 167 مخزن آغاز شده است،گفت: از این تعداد، 80 مخزن به شبکه وصل شده و 87 مخزن دیگر نیز به مرور تکمیل شده و به شبکه وصل خواهند شد.همچنین برای کل شهر تهران، 512 محله برای احداث مخازن پیش‌بینی شده و در برخی محلات، بیش از یک مخزن احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پایان سال 1404، تمامی محلات تهران به مخازن اضطراری آب مجهز می شوند،تصریح کرد: براین اساس در صورت بروز حادثه‌ای که منجر به قطع شبکه آب شرب شود، حداقل نیاز شرب مردم در سه روز نخست بروز حادثه تأمین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز