خبرگزاری کار ایران

معاون نگهداری راه‌های روستایی سازمان راهداری در پاسخ به ایلنا:

۴۶ هزار کیلومتر راه‌های روستایی کشور نیازمند روکش فوری آسفالت است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۸۳۵

معاون نگهداری راه‌های روستایی سازمان راهداری اظهار داشت: هزاران روستا در دسته 6 هزار و 311 روستایی که راه آسفالته ندارند، با انسداد 4 ماهه در فصل سرما موجه می‌شوند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خداداد مقبلی در نشست خبری با اشاره به اهمیت راه‌های فرعی و روستایی در اقتصادی محلی و ملی گفت: راه‌های روستایی و فرعی شریان حیاتی محسوب می‌شوند چراکه روستاهای کشور از مناطق مولد کشورهستند و اگر روستاها را به عنون موتور محرکه اقتصاد بدانیم، هرچه دسترسی روستاها به راه‌ها راحت‌ترباشد، محصولات با قیمت کمتری به بازارهای مصرفی می‌رسد.

وی با بیان اینکه ضریب برخورداری روستاهای کشور از راه آسفالت ۸۴ درصد است، اظهار داشت: در زمان حاضر ۲۰۹ هزار کیلومتر راه روستایی با ارزش ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سطح جاده‌های کشور وجود دارد که از این میزان راه روستایی ۱۱۶ هزار کیلومتر آسفالت است. همچنین ۳۸ هزار کیلومتر راه فرعی آسفالت شده وجود دارد که با احتساب ۱۱۶ هزار کیلومتر راه روستایی حدود ۱۵۴ هزار کیلومتر آسفالت شده است.

معاون نگهداری راه‌های روستایی سازمان راهداری با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۹۵، در کشور ۹۷ هزار و ۵۳۸ روستا وجود دارد که راه حدود ۴۰ هزار روستای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار طبق برنامه ششم توسعه باید آسفالت شوند، تصریح کرد: در حالی که اولویت با اسفالت راه روستایی با خانوار بیش از ۲۰ خانوار بوده اما متاسفانه با فشار عده‌ای از نمایندگان و مقامات محلی و استانی در این مدت دو هزار کیلومتر راه روستایی با خانوار کمتر از ۲۰ خانوار آسفالت شد. 

مقبلی با تاکید بر اینکه در بحث نگهداری این راه‌ها به شدت دچار مشکل هستیم. گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد از ۱۵۴ هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی آسفالت کشور حدود ۳۵ سال است و برای نگهداری راه‌های روستایی سالانه حدود ۷۰ همت پول نیاز دارد که از منابع داخلی سازمان راهداری سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود. در حال حاضر ۲۵۳۰۰ از راه‌های فرعی کشور نیاز فوری به روکش فوری آسفالت دارد که حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان برای این کار اعتبار نیاز است که اگر قرار باشد در پنج سال این کار را انجام دهیم سالانه حدود ۴.۶ همت اعتبار نیاز است.

این مقام مسئول سازمان راهداری ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۶ هزار کیلومتر راه‌های روستایی کشور نیازمند روکش فوری آسفالت هستند و سالانه به ۱۰ هزار میلیارد تومان برای روکش آسفالت راه‌های روستایی نیاز داریم.

وی تاکید کرد: ۶۳۱۱ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور راه اسفالت ندارند  باید برای این تعداد روستاها حدود ۲۹ هزار کیلومتر راه ساخته شود و  برای این کار حدود ۲۸۰ همت اعتبار نیاز است تا طی یک بازه زمانی شش ساله بتوانیم راه‌های این روستاها را آسفالت کنیم.

مقبلی در پاسخ به سوال ایلنا درباره انسداد راه‌های روستایی در فصل سرما اظهار داشت: هزاران روستا در دسته شش هزار و ۳۱۱ روستایی که راه آسفالته ندارند، با انسداد چهار ماهه در فصل سرما موجه می‌شوند و معمولا روستاها در مناطق کوهستانی، روستاهای سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و کردستان از جمله این روستاها هستند. یکی از موضوعات ما در رفع مشکل این روستاها این است که اعتبارات به صورت استانی توزیع می‌شوند و در استان‌ها تصمیم می‌گیرند که بودجه به راه کدام روستا اختصاص پیدا کند و در این بین بسیاری از روستاها از اولویت خارج می‌شوند.

معاون نگهداری راه‌های روستای سازمان راهداری ادامه داد: اولویت‌هایی برای راه روستایی تهیه کردیم این اولویت‌ها در شورای برنامه ریزی استانی تغییر می‌کنند و به صورت سفارشی روستاهای دیگری جایگزین، روستاهای اولویت دار می‌شوند و این سفارشات معمولا از سوی استانداران، مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان انجام می‌شود. 

انتهای پیام/
حمید حق جو
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز