خبرگزاری کار ایران

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا:

سرمایه‌گذران منتظر سیگنال‌های اقتصادی دولت سیزدهم هستند/ کسری بودجه و برجام حل نشود، تورم بالا می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۸۳۱

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که افزایش قیمت ارز، تضعیف و تقویت پول ملی در شرایط مختلف بستگی به سایر پدیده‌های اقتصاد دارد. اگر تورم و کسری بودجه بالایی داشته باشیم، هر دولتی هم که بر سر کار آید و با حضور بهترین رییس کل بانک مرکزی، در نهایت حدود 10 الی 15 درصد می‌تواند در فضای ارزی کشور اثرگذار باشد.

سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سرنوشت نرخ ارز و نرخ تورم در آینده کوتاه مدت اقتصاد با توجه به تحویل دولت و مذاکرات وین اظهار داشت: درباره این موضوع آنچه که اهمیت دارد این است که باید دید چیدمان تیم اقتصادی دولت سیزدهم چگونه خواهد بود و افراد منتخب تا چه حد تجربه کار در بانک مرکزی،‌ سیستم بانکی دارند و چقدر آشنا با وظایف بانک مرکزی در رابطه با کنترل ارز هستند.

وی ادامه داد: هیچ یک از دولت‌ها تمایلی به افزایش نرخ ارز ندارد و تلاش دولت روحانی هم این بوده که با کمترین نرخ، ارز را تحویل دولت بعدی دهد. به طور قطع هدف و سیاست مدیریت بانک مرکزی در دولت آینده هم مبتنی بر این است که از طریق نوسانات ارز و افزایش نرخ ارز تورمی را ایجاد نکند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی افزود: موضوع مهم دیگر هماهنگی سایر نهادها و وزارتخانه‌ها با بانک مرکزی است. کنترل نوسانات ارزی بستگی به سیاست‌های کلی وزارتخانه‌های اقتصادی  و مصرف کننده ارز دارد، اینکه تا چه حد می‌توانند خود را با برنامه‌های بانک مرکزی هماهنگ کنند. وزارتخانه‌های صمت، نیرو، نفت و جهاد کشاورزی تشنه ارز هستند، در حال حاضر نیاز ارزی بالایی دارند و بسیاری از پروژه‌های این حوزه‌ها هم نیمه تمام باقیمانده‌ است.

سیدعلی با اشاره به سیگنال‌های اقتصادی دولت سیزدهم اظهار داشت: موضوع حائز اهمیت دیگر این است که فعالان اقتصادی چه علامت‌های مثبتی را از دولت جدید، برای فعالیت بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های جدید دریافت خواهند کرد. به طور قطع اگر فعالان در شرایطی، برای تامین نیازهای ارزی خود، نرخ ارز را در آینده صعودی و رو به بالا پیش‌بینی کنند، احتمال حمله به فضای ارزی کشور وجود دارد اما اگر احساس مدیریت بازار ارز داشته باشند، رفتار عاقلانه‌ای خواهند داشت.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که افزایش قیمت ارز، تضعیف و تقویت پول ملی در شرایط مختلف بستگی به سایر پدیده‌های اقتصاد دارد. اگر تورم و کسری بودجه بالایی داشته باشیم، هر دولتی هم که بر سر کار آید و با حضور بهترین رییس کل بانک مرکزی، در نهایت حدود 10 الی 15 درصد می‌تواند در فضای ارزی کشور اثرگذار باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر سایر پدیده‌ها و نمادهای اقتصادی به ویژه کسری بودجه مدیریت شوند و اگر صادرات غیرنفتی افزایش یابد و نرخ سپرده‌گذاری در سیستم بانکی متناسب با سایر بازارهای موازی و نزدیک به تورم باشد، امکان اینکه با این اقدامات، بازار ارز در آینده کنترل شود، وجود دارد اما اگر شرایط بین‌الملی با تنش همراه باشد، برجام احیا نشود و کسری بودجه رفع نشود، خود به خود تورم و نرخ ارز روند افزایشی خواهند داشت.  

وی با اشاره به تورم نقطه به نقطه بالای 47 درصد خردادماه و احتمال ادامه رشد تورم در دولت سیزدهم ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که هم نرخ ارز بر تورم اثرگذار است و هم تورم بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارد. موضوع مشخص این است که اگر ورودی ارز به کشور افزایش یابد و صادرات غیرنفتی بالا برود و مدیریت واردات را کماکان حفظ کنیم و کنترل‌های مربوط به واردات را د اشته باشیم، امکان کنترل تورم وجو دارد.

سیدعلی افزود: از سوی دیگر از آنجایی که در سال گذشته نرخ ارز پرش قابل توجهی داشت و به 32 هزار تومان هم رسید، معتقدم نرخ 25 هزار تومان دلار، در مدت زمان کوتاه افزایشی نخواهد بود البته مشروط بر اینکه صادرات غیرنفتی افزایش یابد و تراز تجاری کشور مثبت شود و البته باید در نظر گرفت که قیمت نفت و میزان فروش آن هم علی رغم تمام تحریم‌ها بالا رفته است.   

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: معتقدم در کوتاه‌مدت شاهد افزایش قیمت ارز نخواهیم بود اما اگر مذاکرات برجام در وین 4 تا 6 ماه زمان ببرد و در این مدت تنش‌های بین‌المللی بالا برود، در این مدت هم با افزایش کسری بودجه مواجه باشیم قطعا شاهد افزایش نرخ ارز و نرخ تورم خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز