خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر یزد:

در وزارت کار اعتقادی به سه جانبه گرایی ندارند/حال کارگران خوب نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۲۹۰

نشست سه‌جانبه دولت، کارگر و کارفرما در محل خانه کارگر یزد با حضور مدیر کل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، در ابتدای این نشست علی محمد دهقانی؛ دبیر خانه کارگر یزد با گرامیداشت هفته کارگر اظهار داشت: حال کارگران خوب نیست که نتیجه عملکرد وزارت کار است و ما نیز گلایه بسیاری از وزیر کار و وزارتخانه داریم که متاسفانه اعتقادی به سه جانبه گرایی ندارند.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم نسبت به اقدامات شان بی تفاوت باشیم و باید خواسته های به حق جامعه کارگری و کارفرمایی را مطالبه و پیگیری کنیم افزود: در نشست با نمایندگان موضوعات را اعلام و پیگیری می کنیم.

دبیر خانه کارگر یزد با اشاره به ناهماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با حوزه کارگری و کارفرمایی ادامه داد: اگر هماهنگی از سوی وزارتخانه بود قطعا در استان هم دستگاه‌ها رویکرد هماهنگی داشتند و بهتر عمل می شد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم دستگاه ها در استان همراه و هماهنگ باشند و آنچه که در استان قابل حل است را مدیریت و رفع کنند عنوان کرد: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی و ادارات کار بر خلاف قانون عمل می کنند و آنچه به وضوح در قانون آمده رعایت نمی شود.

دهقانی با بیان اینکه بهره وری کارگران با رفتار مسئولان و قانون هایی که اجرا نمی شود پایین است و حال کارگران خوب نیست اضافه کرد: فصل هفتم قانون کار معطل مانده و هرچه می گوییم مورد توجه قرار نمی گیرد در حالیکه به وضوح روشن است که اختلاف بین کارگران و کارفرمایان در حال گسترش است.

دبیر خانه کارگر یزد با اشاره به اینکه تامین اجتماعی در رابطه با لیست های ارسالی و عناوین شغلی مقصر است گفت: متاسفانه برای بازنشستگی و مشاغل سخت و زیان آور به شکلی عمل می کنند که چالش و مشکل برای افراد به وجود بیاید.

لزوم تامین زندگی و معیشت کارگران

علی اکبر حجت؛ نماینده کارفرمایان در این نشست هم با بیان اینکه کارفرما و کارگر حق بیمه پرداخت می‌کنند اما هیچ سهمی در تصمیم گیری ها ندارند اظهار داشت: در بسیاری از کشورها سهمی که کارگر می دهد درمان را به طور کامل تامین می کنند اما در ایران بیمه های مازاد هم داریم و باز خدمات درستی ارائه نمی شود.

وی با بیان اینکه مسئولان برای توریست سلامت در تلاشند تا گردشگر جذب کنند ادامه داد: متاسفانه توان ارائه خدمات ندارند و تخت خالی برای بیماران داخلی نیست و مافیای دارو گسترده شده اما برای توریست سلامت برنامه ریزی می کنند.

نماینده کارفرمایان با بیان اینکه ابتدا باید زندگی و معیشت کارگران تامین شود اضافه کرد: شش هزار کارگر در یک شهرک صنعتی 10 هزار نفره مسکن ندارند، خدمات درمانی کارگران مناسب هزینه‌ای که می پردازند نیست.

محمدرضا فلاحتی؛ مدیرکل اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی یزد هم در این نشست با گرامیداشت هفته کار و کارگر و بیان اینکه دغدغه های کارگران و بازنشستگان مورد توجه و پیگیری است اظهار داشت: با وضعیت فعلی مزدی که در جامعه داریم کارگران از بخش صنعت در حال خروج و کوچ به سمت مشاغل خدماتی هستند.

وی با بیان اینکه همه ارکان کشور برای ایجاد شغل در تلاش هستند ادامه داد: متاسفانه کارگرانی که در واحدها بدون سابقه کار مزد می گیرند ماندگار نیستند چون مقرون به صرفه نیست و به دنبال مشاغل خدماتی برای کسب درآمد بیشتر هستند که البته مدیران استان این مهم را می دانند و به دنبال راهکار منطقی هستند.

مدیرکل اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اجرای ماده 41 قانون کار را در مکاتبات خود خواسته ایم و بر آن تاکید داریم عنوان کرد: این مطالبه کارگران به شورای عالی کار منتقل شده و ما در استان بی تفاوت نیستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مراجعه کارگران به خانه کارگر برای مطالبات زیاد است عنوان کرد: پیشنهاد داریم نشست سه جانبه گرایی با موضوع مطالبات کارگران که به خانه کارگر ارجاع می شود را هر دو هفته یکبار در اداره کل کار تشکیل و نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم.

فلاحتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر یزد با کمبود نیروی کار در واحدهای صنعتی مواجه است گفت: اولویت اصلی باید حفظ نیروهای موجود کار باشد بنابراین آنچه که در این زمینه کمک می کند باید به طور جدی مورد توجه باشد و حمایت شود.

وی با اعلام اینکه تشکل‌گرایی در استان وضعیت مطلوبی دارد و بدنبال توسعه این مهم در استان هستیم، تصریح کرد: وجود تشکل ها برای توسعه ضروری است و باید نقش تشکل ها بیشتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز