خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس تاکید کرد؛

ضرورت پیشگیری از افزایش نام های غیر متعارف برای اصناف و مجتمع های تجاری

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۹۹۹۲

شورای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی به ریاست استاندار فارس برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمدهادی ایمانیه بر ضرورت پیشگیری از افزایش نام های غیرمتعارف تاکید کرد و گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صمت استان با همکاری اتحادیه ها از افزایش نام های غیرمتعارف و غیرمتعارف با فرهنگ غنی و اصیل فارسی در سر در اصناف و مجتمع های تجاری جلوگیری کنند.

استاندار فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان را موظف کرد اسامی نامتعارف به کار رفته در واحدهای خدماتی و فروشگاه های سطح شهر را اعلام کند و ضابطین اجرایی مانند صمت و اماکن همکاری لازم در این باره داشته باشند. وی آغاز تغییر این اسامی ها را از دستگاه های دولتی عنوان کرد و فرمانداران را مجری اجرای صحیح این مطلب معرفی کرد و خاطر نشان ساخت: فروشگاه ها و اماکن منتسب به بخش دولتی نسبت به استفاده از اسامی فارسی اقدام کنند.

ایمانیه در ادامه خواستار بیان مبانی و مفاهیم زبان فارسی و تاریخچه ادبیات پارسی از طریق ابراز های ارتباط جمعی شد و افزود: می بایست مفاهیم زبان و ادبیات شگرف فارسی به شکل اصولی و صحیح به مردم منتقل شود و لازمه تحقق این موارد را داشتن برنامه ریزی مشخص دانست.

استاندار فارس، در حاشیه این نشست نیز با بیان اینکه، آموزش ادبیات دستخوش تغییرات شده و بهتر بود همچون پدرانمان که سواد را از طریق قرآن و آثار سعدی آموختند، به ادبیات بپردازیم، گفت: باید به کودکانمان از بدو کودکی این امر را آموزش دهیم همانطور که اکنون این درس را برای دانشجوها، تحت عنوان ادبیات ارایه دادیم.

ایمانیه، برگزاری جلسات مهم در جوار آرامگاه های ادیبان فارسی یا شاهچراغ علیه اسلام، را موثر در توجه فرزندان این مرز و بوم به هویت اصیل اسلامی و ایرانی دانست و افزود: باید همه جانبه، تلاش بر بازگرداندن هویت ایرانی و اسلامی گردد و در تمام مظاهر فعالیت ها دیده شود.

وی ادامه داد: توصیه من به مسولان این است که به هنگام سخنرانی، از کلمات و ادبیات اصیل فارسی استفاده کنند و در غیر اینصورت به آنان  تذکر داده شود، گاهی برخی استفاده از ادبیات غیر ایرانی را با روشنفکری اشتباه می گیرند در حالیکه روشنفکری این است که هویت ملی و دینی اصیل خویش را حفظ کنند.

ستاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز  نیز گفت: ارزشمند ترین راه هویت بخشی و هویت سازی هر ملت زبان ملت است که ریشه در فرهنگ غنی هر ملت دارد. این مهم در مورد زبان فارسی به شدت قابل تامل است . زبان فارسی در دوره های مختلف تاریخی دستخوش تحولات و دگرگونی های تاریخی توانسته است با حمایت اندیشمندان و علاقمندان به زبان و فرهنگ این مرزو بوم خود را پخته از قبل و توانا تر از گذشته، به روز رسانی و همسو را مردم باقی بماند.

محمد یوسف نیری گفت: اهمیت و ریشه دار بودن زبان و ادبیات فارسی در عالم امروز برگزفته از تلاشها و خون دل خردنهای ادیبان و نویسندگان و شاعرانی که در طول تاریخ تلاش کرده اند تا زبان و خط فارسی پایدار بماند. پاسداری از زبان هر ملت، پاسداری از هویت یک ملت است .

نیری خاطر نشان کرد: این نوع از پاسداری و حمایت مگر به همت ادبیات گهربار ایران زمین و همچنین ادیبان و نویسندگان و شاعران که بن مایه های اصلی هویت ساز هر ملت هستند میسر نمی شد. امروز که شورای پاسداشت زبان فارسی در شیراز رنگی تازه تر گرفته است می توان امیدوار بود که با همکاری اساتید و بزرگان ادبی استان فارس و علاقمندان این زبان بتوان راهی برای رسیدن به هویت سازی زبان یافت.

 در ادامه جلسه مورد اشاره؛ بنا براین شد تا اداره صمت و اتاق اصناف نسبت به اطلاع رسانی و هدایت متقاضیان صنوف نسبت به گرفتن تاییدیه اسم از طریق سردر اصناف اقدام کنند و در ابتدای تشکیل پرونده، نسبت به این موضوع اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد و اداره اماکن نسبت به اطلاع رسانی نشانه سامانه سردر اصناف sardarasnaf0ir و هدایت مراجعین و متقاضیان تایید اسم اقدام نماید.

یکی دیگر از رویکردهای این نشست تکریم و قدردانی از مجتمع‌های تجاری بود که اسامی ایرانی و فارسی استفاده انتخاب کرده‌اند و قرار شد به مجتمع‌های تجاری که اسامی بیگانه دارند، ضمن تذکر، جهت تغییر نام مکاتبه گردد و با دستور استاندار؛ فرمانداران، شهرداران، بخشداران، دهیاران و اداره راه و شهرسازی شهرستان های استان فارس نیز نسبت به تابلوهای ورودی استان، شهرستان، بخش‌ها و روستاها، نظارت داشته و در صورت انگلیسی بودن تابلوها، نسبت به تغییر تابلوها به زبان فارسی اقدام کنند و صدا و سیمای مرکز فارس نسبت به رعایت قانون منع به کارگیری اسامی و عناوین و اصطلاحات بیگانه اقدام کرده و برنامه‌های تلویزیونی توجیه‌پذیر در این رابطه ساخته شود و همچنین در متن‌های تهیه شده برنامه‌های صدا و سیما از به کارگیری اصطلاحات و کلمات بیگانه خودداری نمایند.

در پایان مقرر شد، شهرداری شیراز هنگام صدور مجوز نصب تابلوهای اماکن جدید یا فروشگاه‌هایی که قصد تغییر تابلو دارند نسبت به رعایت دستورالعمل اجرایی قانون منع به کارگیری اسامی بیگانه و چگونگی استفاده از آنها در سردر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها استفاده کنند و در صورت ابهام نسبت به استعلام از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سامانه  sardarasnaf0irاقدام نمایند و جلسات شورای پاسداشت زبان فارسی هر دو ماه یکبار با حضور نمایندگان اعضای شورا تشکیل و هر دستگاه گزارش عملکرد خود را نسبت به وظایف محوله اعلام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز