خبرگزاری کار ایران

معاون آبخیزداری استان خبر داد؛

کاشت 260 هزار اصله نهال در استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۰۰۶

احتمال خشک شدن ۲۵ درصد از نهال‌های کاشته شده به دلیل کمبود بارندگی وجود دارد

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی به اقدامات اجرایی این استان برای مقابله با خشکسالی اشاره داشته و گفت: 260 هزار اصله نهال و بذر در راستای طرح پوشش سبز و با هدف مقابله با خشکسالی در استان کاشته شد و این روند همچنان نیز ادامه دارد.

به گزارش ایلنا، رضا عظیمی افزود: این طرح در قالب کاشت 16 میلیون اصله نهال در استان اجرا شده است. اجرای کامل این طرح به افزایش پوشش سبز و در نهایت کاهش اثر خشکسالی و برون‌رفت از بحران ناشی از آن کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر چه در طرح پوشش سبز از گونه‌هایی مانند بذر بادامچه که به کم‌آبی و خشکسالی مقاوم است استفاده شده است، اما به دلیل کمبود بارندگی احتمال خشک شدن 25 درصد از نهال‌های کاشته شده وجود دارد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: عملیات ایجاد طرح‌های آبخیزداری از دهه 1370 در این استان آغاز شده و تاکنون 12 هزار و 800 سازه آبخیزداری در سطح استان ایجاد شده است.

عظیمی به فرایند جمع‌آوری روان‌آب‌ها اشاره داشته و تصریح کرد: در مجموع 78 میلیون مترمکعب از روان‌آب‌ها از طریق سازه‌های آبخیزداری جمع‌آوری می‌شود. جمع‌آوری این میزان آب در سازه‌ها باعث تقویت منابع آب زیرزمینی و هدررفت آب می‌شود.

وی بیان داشت: 25 هزار هکتار از اراضی استان مرکزی هنوز تحت پوشش این سازه‌ها قرار ندارند. با توجه به تخصیص 30 درصد اعتبار ملی و استانی به صورت سالانه برای ایجاد این سازه‌ها، مابقی اراضی استان نیز به مرور تحت پوشش قرار می‌گیرد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تأکید کرد: کمبود بارش‌ها در سال جاری تاکنون ضررهایی را به عرصه‌های منابع طبیعی استان وارد کرده است و در راستای آن به دلیل نبود بارش، سازه‌های آبخیزداری آبگیری نشده‌اند.

عظیمی ابراز داشت: از سوی دیگر رگبارهای پراکنده‌ای که در استان مرکزی شاهد آن بودیم در تقویت منابع آب‌های زیرزمینی تأثیرگذار بوده است. در این رابطه امیدواریم تا پایان سال جاری و بهار سال آینده بارش‌ها جبران‌کننده باشند. انتظار می‌رود با اقداماتی نظیر بخش آبخیزداری بهبود وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی حاصل شود.

وی اضافه کرد: استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود 1.82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع‌طبیعی تشکیل می دهند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز