خبرگزاری کار ایران

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین:

اسناد خاندان شهیدی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین اهدا شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۴۵۴

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین گفت: ۴۳۵ سند خاندان صالحی شهیدی مربوط به دوره ناصری تا پایان پهلوی دوم به مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین اهدا شد.

به گزارش ایلنا، زهره ترکمن با اعلام این خبر گفت: ۴۳۵ سند متنی، دیداری و شنیداری خاندان صالحی شهیدی توسط استاد علی صالحی شهیدی از پیشکسوتان آموزش و پرورش قزوین به مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین اهدا شد.

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین افزود: اسناد مکتوب در چهار بخش سلطانیات (فرمان ناصری)، دیوانیات (احکام، تصدیق نامه)، اخوانیان (نامه‌ها، مکاتبات دوستانه) و اسناد مالی و حقوقی (وقف نامه، وصیت نامه، مصالحه نامه، عقدنامه، طلاق نامه)، کتابچه دخل و خرج، دفتر یاداشت و ... از دوره ناصری تا پایان پهلوی دوم است.

وی عنوان کرد: اسناد دیداری و شنیداری شامل تصاویر رجال دینی و سیاسی، انجمن پرورش، دانش‌آموزان و معلمین، مراسم‌های مذهبی و... از سال ۱۲۸۶ هـ.ق است؛ همچنین ۱۲۰ نسخه نشریات قزوین از سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ ه.ش. به این مرکز اهدا شد.

خاندان صالحی شهیدی فرزندان ملامحمد صالح بن ملائکه برغانی هستند، ملامحمد صالح برادر محمدتقی شهید ثالث از روحانیان سرشناس، سال ۱۱۷۴ قمری در برغان متولد و پس از گذراندن دروس دینی در قزوین به اصفهان، عراق، مکه و مدینه رفته سرانجام به قزوین بازگشت و مدرسه صالحیه را بنا نهاد.

محمد صالح بیش از ۳۰۰ کتاب و رساله، حاشیه در حوزه علوم اسلامی نوشته و اهتمام ویژه به نگارش کتاب‌های مقتل و مصیبت امام حسین (ع) داشت.

فهرست اسناد پس از تنظیم و توصیف وارد سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز