خبرگزاری کار ایران

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پلمب چاپ‌خانه‌ها نشان از عدم اطلاع کافی نسبت به این صنعت است/ ضرورت تجدید نظر در تعطیلی چاپ‌خانه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۸۵۳

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پلمب چند واحد در استان قزوین، نشان از عدم آشنایی با صنعت چاپ است، در ماده دو قانون نظام صنفی، چاپ به‌عنوان صنعت و صنف خاص معرفی شده است؛ اما اطلاعات کاملی درباره این صنعت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مراسم تجلیل از فعالان صنعت چاپ استان قزوین شامگاه دوشنبه با حضور مسئولان استانی و فعالین این صنعت برگزار شد.

علی اکبر ابراهیمی در این مراسم گفت: حمایت و توجه مسئولان استان به صنعت چاپ را شاهد هستیم که این موضوع در رشد و اعتلای این حوزه تاثیرگذار است.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: صنعت چاپ مکمل تمام صنایع است و در ارزش‌گذاری تمام تولیدات نقش‌آفرین است، این حوزه یکی از قطب‌های صنعتی استان قزوین است و سال گذشته برگزیده ملی از قزوین بود و این استان ظرفیت‌های خوبی در این بخش دارد.

برخورد سلیقه‌ای در اجرای قانون معافیت ارزش افزوده برای صنعت چاپ

وی درباره اجرای قانون معافیت ارزش افزوده برای صنایع چاپ گفت: معافیت ارزش افزوده برای صنعت چاپ به تصویب رسیده، با مکاتبات صورت گرفته، معاونت حقوقی مجلس هم تاکید داشت که چاپ از معافیت برخوردار است؛ اما متاسفانه شاهد رفتارهای سلیقه‌ای در مجموعه امور مالیاتی هستیم و این قانون اجرایی نمی‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته بسیاری از استان‌ها در این حوزه موفق شدند، رئیس اتحادیه قزوین هم باید پیگیر باشد و اگر هم جای ابهامی باشد، حاضر به همکاری هستیم. 

صنعت چاپ خاص و آمیخته با علم و هنر است

وی درباره اتحادیه‌ها و همگن بودن آن‌ها عنوان کرد: صنعت چاپ صنعت خاصی است و نمی‌تواند در کنار سایر صنایع قرار بگیرد، سرمایه‌گذاری، هزینه‌ها و درک از آن هم متفاوت از سایر صنایع است، این صنعت آمیخته به علم و هنر است؛ اما در استان‌ها متاسفانه اطلاعات کامل و درستی نسبت به این صنعت وجود ندارد.

ابراهیمی اضافه کرد: آئین‌نامه نظارت بر تاسیس صنعت چاپ هم نشان از اهمیت آن دارد، بیش از ۹ روش چاپی داریم و تنها واحدی که می‌تواند تمام مراحل پیش و پس از چاپ را به‌صورت کامل داشته باشد، چاپ‌خانه‌ها است؛ پلمب چاپ‌خانه‌ها اشتباه بزرگی بود و حاضرم اینجا باشم و فردا صبح از نهادهای متولی این موضوع را پیگیری کنم.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز صنعت چاپ، صنعت ۵۰ سال پیش نیست، زمان و مشتری‌مداری در این صنعت موج می‌زند؛ به مدد تکنولوژی و فناوری جدید، صنعت چاپ می‌تواند به طور کامل در یک واحد فعالیت داشته باشد و باید درباره تعطیلی چاپ‌خانه‌ها تجدید نظر شود.

اشتغال ۲۰۰ هزار نفر در صنعت چاپ کشور

وی ادامه داد: صنعت چاپ در حوزه اشتغال نقش‌آفرینی وسیعی دارد، میانگین شاغلین در هر یک چاپ‌خانه کمتر از ۷ نفر نیست.

این مسئول بیان کرد: ۱۲ هزار واحد در حوزه صنعت چاپ فعال هستند که ۱۲۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۲۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت شاغل هستند.  

وی ادامه داد: تشخیص تعطیلی چاپ‌خانه‌ها در کمیسیون رسیدگی به تخلفات تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود و دلیل ندارد واحدی به دلیل تداخل صنفی و بدون هیچ قصوری تعطیل شود، صحافی و لیتوگرافی جزئی از فرآیند چاپ است و این حوزه‌ها می‌تواند در چاپ‌خانه‌ها فعال باشد.

ابراهیمی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ دغدغه‌ها و مشکلات همگن شدن برخی صنوف با صنعت چاپ بررسی شد و در سال گذشته به نتایج خوبی رسیدیم تا بتوانیم در استان‌ها اتحادیه‌های تخصصی و مستقل استانی داشته باشیم که در ۲ استان اجرایی شده و موفق بوده است و این ظرفیت در قزوین هم وجود دارد.

در این مراسم از هفت نفر از فعالین حوزه چاپ و بسته‌بندی و ۴۷ نفر از کارگران برتر فعال در واحدهای این حوزه در استان قزوین تجلیل شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز