خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بیش از ۱۳ هزار کارگر قزوین در معرض عوامل شیمیایی قرار دارند/ضرورت شناسایی تمام مواد شیمیایی موجود در کارگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۴۶۱

کارگاه‌هایی که بیمار تولید می‌کنند نباید ادامه فعالیت داشته باشند

رئیس گروه سلامت کار مرکز بهداشت استان قزوین گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۴۲۳ نفر در استان کارگاه‌هایی که در معرض عوامل شیمیایی قرار دارند مشغول به فعالیت هستند.

علی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به کارگاه‌هایی که در معرض عوامل شیمیایی قرار دارند، گفت: در حال حاضر در استان قزوین ۳ هزار و ۳۸۷ کارگاه شناسایی شده‌اند که در معرض عوامل شیمیایی قرار دارند. 

رئیس گروه سلامت کار مرکز بهداشت استان قزوین ادامه داد: این میزان ۱۸ درصد کارگاه‌های تحت پوشش و ۱۱ درصد شاغلین است؛ البته این آمار با توجه به اقدامات کنترلی صورت گرفته نسبت به گذشته رو به کاهش است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان کارگاه‌های شناسایی شده با یک‌هزار و ۱۶ و ۹۸۱ مورد در قزوین و البرز قرار دارند، بیان کرد: تاکستان با ۸۱۳ مورد، بوئین‌زهرا با ۳۷۴ مورد، آبیک با ۱۶۱ و آوج با ۴۲ مورد در رده‌های بعدی قرار دارند.

اعلام ۲۳ هزار مورد نقص در کارگاه‌های استان

وی گفت: با توجه به تنوع بالای مواد شیمیایی و کاربرد آن‌ها در موارد متعدد و حتی ناشناس بودن برخی از آن‌ها، طیف زیادی از صنایع با این مواد سروکار دارند؛ البته برخی صنایع مانند انواع شوینده‌ها و نساجی بیشتر در معرض آسیب هستند، در چنین شرایطی شناسایی تمام مواد موجود در یک کارگاه ضرورت دارد.

رئیس گروه سلامت کار مرکز بهداشت استان قزوین ادامه داد: باید توجه داشت که حتی در کارگاه‌های تولید آرد گندم هم که گرد و غبار آن ازطریق ریه وارد بدن می‌شود هم از نظر کارشناسان سلامت کار، جزء عوامل شیمیایی بی‌اثری هستند که مواجهه طولانی مدت با آن سلامت کارگر را به خطر می‌اندازد.

به گفته جعفری شناسایی تمام مواد و اندازه‌گیری آن‌ها از طرف کارفرماها ضرورت دارد و در مواردی که غلظت آلاینده‌ها در فضای تنفسی کارگاه بالاتر از حد مجاز باشد باید اقدام کنترلی انجام شود که نصب سیستم تهویه یا جابه‌جایی مواد، استفاده از ماسک تنفسی و تجهیزات حفاظت فردی از جمله آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است تمام کارفرماها میلی به انجام اقدامات نداشته باشند، گفت: در سال گذشته ۲۳ هزار و ۱۳۷ مورد اعلام نقص در کارگاه‌ها داشتیم که به صدور ۱۰ هزار و ۴۲ اخطاریه و معرفی ۱۱۵ واحد به مراجع قضایی منجر شد.

از نظر این کارشناس سلامت محیط کار برخوردها و جریمه‌ها بازدارنده نیست؛ تاکید به کارآفرینی و اشتغال صحیح است اما باید توجه داشت که کارگاه‌هایی که بیمار تولید کنند نباید به فعالیت خود ادامه دهند، ضمن اینکه با هزینه‌های کم، بدون نیاز به تعطیلی و اقدام قانونی نواقص قابل رفع است.

وی تاکید کرد: عدم رفع نواقص صدمات جبران ناپذیری خواهد داشت؛ اما معمولا چون این بیماری‌ها و حتی در مواردی مرگ، در مرور زمان اتفاق می‌افتد، شاید مشخص نباشد که براثر فعالیت در محیط کار بوده و رسانه‌ای هم نشود؛ اگر به این موضوع توجه نشود می‌تواند تهدید جدی باشد.

رئیس گروه سلامت کار مرکز بهداشت استان قزوین عنوان کرد: چهار ماده سیلیس، سرب، جیوه و آزبست در اولویت ما قرار دارند که مواجهه شغلی با جیوه و آزبست به صفر رسیده اما سیلیس و سرب هنوز هم وجود دارد.

ضرورت شناسایی تمام مواد شیمیایی موجود در کارگاه‌ها

وی با بیان اینکه وجود مواد شیمیایی می‌تواند منجر به انفجار یا حوادث شود گفت: تمام کارگاه‌ها باید لیستی از موادی که دارند را به مرکز بهداشت گزارش کنند، درمجموع برخورد با مواد شیمیایی بسیار پیچیده است، و کارفرمایان باید برای مواد شیمیایی برنامه خاص داشته باشند، مواد شیمیایی حتی در کارخانه‌های مواد غذایی هم برای ضدعفونی و مواردی از این قبیل کاربرد دارند و فاکتوری مهم است.

این مسئول ادامه داد: حتی انتشار گاز و بخار این مواد هم در برخی موارد می‌تواند برای ساکنین منطقه خطرناک باشد و هر سال حوادث متعددی در این حوزه‌ها داریم که منجر به مرگ هم می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز