خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بیمه بیماران روحی و روانی آمار خودکشی را کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۳۹۵

یکی از مهمترین دلایل خودکشی، افسردگی است

اُستاد دانشگاه یاسوج از رایج شدن پدیده شوم خودکشی در بین جوانان ایران ابراز تاسف کرد و یادآور شد: بیمه بیماران روحی و روانی می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آمار خودکشی در کشور داشته باشد.

"شیرعلی خرامین" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: بیماری منحوس کرونا با تمام قدرت خود به اندازه خودکشی، در ایران تلفات نداد و متاسفانه چهارمین دلیل مرگ و میر در بین رده سنین ۱۵ تا ۲۹ سال است.

وی با اشاره به برخی آمارهای کنونی کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با خودکشی، خاطرنشان کرد: باید بدانیم به همان اندازه که آمار خودکشی وجود دارد چند برابر اقدام به خودکشی نیز داریم.

این استاد روانشناسی افزود: در ایران هم طبق آمار منتشر شده در رسانه‌ها، متاسفانه سالانه بین چهار تا پنج هزار مرگ ناشی از خودکشی وجود دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه در ردیف استان‌های اول کشور است.

خرامین با بیان اینکه هم اکنون با یک بحران و پدیده کُشنده  آسیب زای اجتماعی و روانی روبرو هستیم، تصریح کرد: کرونا با آن همه عظمت و  سر و صدا به اندازه دو یا سه سالِ خودکشی از  ما جمعیت نگرفته است.

وی گفت: برای مقابله با کرونا این همه امکانات تجهیز و پیشگیری شد اما همه آنها شاید به اندازه آمار دو یا سه سال پدیده خودکشی نباشد.

اُستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اظهار تاسف از اینکه بیماران دارای افسردگی در ایران تحت پوشش بیمه نیستند و از سویی یکی از مهمترین دلایل خودکشی ها همین افسردگی است، یادآورشد: در بسیاری از کشورها بالای ۷۵ درصد دلایل خودکشی، افسردگی است اما در کمال تاسف باید گفت که در ایران تنها گروهی از بیماران که بیمه نیستند همین بیماران روانی هستند.

خرامین افزود: بیماران روانی بیمه ندارند و باید از جیب خود هزینه‌های درمان خودشان را پرداخت کنند که همین عامل نیز تبدیل به بحران برای بیماران روانی، افسرده و خانواده های آنان می شود.

وی با تاکید براینکه خودکشی، بحران وحشتناکی است که در ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد درحال وحشتناک تر شدن است، ادامه داد: برای مقابله و پیشگیری از روند صعودی و نگران کننده این پدیده شوم و تلخ باید برنامه ریزی کرد، زیرا جمعیت زیادی تحت تاثیر این پدیده قرار می گیرند.

اُستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: متاسفانه اراده‌ای برای حل بیمه بیماران افسرده و روانی از شوراها و کمیسیون های آسیب های اجتماعی چه در مجلس شورای اسلامی و یا نهادهای دولتی تاکنون دیده نشده و با این روش، در آینده هم دیده نخواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز